då räcker twinlnb med 2 utgångar
eller SatCr som jag skrev innan
då räcker twinlnb med 2 utgångar
eller SatCr som jag skrev innan
Exakt, varje tuner behöver sin egen kabel, men dom kan dela på samma LNB.
Så vill du kunna spela in på en kanal och kolla på en annan samtidigt så behöver du använda två tuners. Att man kan spela in vissa kanaler samtidigt som man tittar på andra har o göra med att dom ligger på samma mux, och då klarar en tuner av att spela in och visa olika kanaler, så länge dom är på samma mux.
Med ett single-Lnb kan du spela in program från EN transponder, med ett twin-lnb med två sladdar ner kan du spela in från TVÅ oberoende transpondrar. Går du in på exempelvis Lyngsat.com ser du att kanalerna är uppdelade i små block i satellitlistorna. Varje sådant block är en transponder.
Att kalla en transponder för MUX är inte helt rätt, men vi menar samma sak.
Senast redigerad av Schwede30 den 2017-12-25 klockan 12:28.
Den här wikin gäller fortfarande förutom när det gäller Sat-CR som är en nyare teknik som tillkommit efter att wikin skrevs:
https://www.comhit.net/showthread.ph...iseqC-switchar
Sat-CR eller Unicable är en nyare teknik som innebär att ett Sat-CR LNB kan motsvara fyra gamla LNB och alla signaler går i en enda kabel. Sat-CR kräver dock att mottagaren klarar det eller att speciella switchar används. Eftersom den här tråden handlar om en Vu+ Solo2 så kan det vara bra att veta att Vu+ oftast klarar Sat-CR.
Så valet i detta fallet borde vara att antingen använda gammal teknik med ett twin-LNB och två nedledningar (billigt och beprövat) eller att satsa på den nya tekniken med ett Sat-CR LNB och en enda nedledning (lite dyrare och kräver kanske lite mer efterforskning att ställa in).
Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!