Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Vad gör jag för fel?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    187
    Tackad
    7 gånger

    Vad gör jag för fel?

    Håller på o försöker ställa in parabolen men får inte riktigt till det. Kommer inte ihåg att det var såhär djävligt, har gått bra mycket bättre alla andra gånger jag gjort det.

    Fästet på väggen, bubblan på passet inom markeringarna, ställer vinkeln på parabolen, grovriktar mer hjälp av lite landmärken, finjusterar med CD's HD-box.
    Det jag inte fattar är att jag har bra styrka och kvalitet, 5/6 delar på tex tv4, men ingen kvalitet alls på tv6. Hur är detta möjligt?

    Har aldrig varit med om det här tidigare.
    Provat med 3 olika kablar, känns konstigt att alla 3 skulle vara dåliga och jag får kanonbild på tex tv4.
    Har min gamla parabol kvar, får ta o prova med den också. Men varför skulle den fungara bättre?

    Funderar på om det spelae roll att parabolen inte sitter på söderväggen? Kan jag vrida den mot sattelliten så borde det väll funka ändå? Får ju som sagt bild på flera kanaler.
    Senast redigerad av kaptenmorgan den 2017-12-30 klockan 00:19.

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Står fästet i absolut vattring ?
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    TV4, är det på "frekvens", 11216?

    Den "frekvensen" är jättestark (i Växjö i alla fall). Jag brukar använda den för den första grovställningen. Sedan kan du andra "frekvenser" att finställa med. Dubbelkolla så att de fortfarande används då CD har flyttat en del kanaler på sistone. Tänk på att du kan röra parabolen uppåt och nedåt och vrida på LNBt också. Hur stor parabol har du?

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Är alla sökparametrar rätt inställda?

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    187
    Tackad
    7 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    TV4, är det på "frekvens", 11216?

    Den "frekvensen" är jättestark (i Växjö i alla fall). Jag brukar använda den för den första grovställningen. Sedan kan du andra "frekvenser" att finställa med. Dubbelkolla så att de fortfarande används då CD har flyttat en del kanaler på sistone. Tänk på att du kan röra parabolen uppåt och nedåt och vrida på LNBt också. Hur stor parabol har du?
    Vad jag kan se så ligger TV4 på 10934.
    Jo, jag har försökt att justera parabolen i alla håll o riktningar och även skewen med. Men det enda som händer är att dom kanaler som har mer eller mindre 100% stryrka och kvalitet blir sämre.
    Är en CD parabol, dom är väl 60cm tror jag.
    Använder CD's orginalbox och utgår från att man inte ska behöva göra några avancerade inställningar. Fick en uppdatering av den, var det första som hände när jag fick kontakt med satelliten.

    Kan lägga till att det är en hel drös andra kanaler som fungerar. Discoverykanalerna, eurosport, TV3 mm
    Men även några som inte fungerar, bland annat SVT1, Comedy central.
    Senast redigerad av kaptenmorgan den 2017-12-30 klockan 09:40.

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Du får försöka lista ut om det finns någon gemensam nämnare för de kanaler som inte fungerar. T.ex. om de alla ligger på V eller H polarisation eller om de alla ligger på högband eller lågband. Ta hjälp av listan på https://www.lyngsat.com/packages/Can...l-Sverige.html

    Om det är så att du inte kan ta emot kanaler med en viss polarisation eller på ett visst band så tyder det på fel i LNB.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Eller fel på tunern, PSU....
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    187
    Tackad
    7 gånger
    Slängde upp den gamla parabolen och ett annat LNB. Gjorde även om alla kontakter. 20 sek justering och alla kanaler verkar fungera.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Bra gjort

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Risk gör trasig LNB alltså.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss