Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 50

Ämne: Alla satelliter är plötsligt borta men tunern syns? Wtf??

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger

    Question Alla satelliter är plötsligt borta men tunern syns? Wtf??

    Nu har nåt hänt och jag vet inte riktigt hur jag ska attackera problemet.
    Har en VU+ Zero med Black Hole som jag haft i drygt ett år som har gått som tåget. Nästan.
    Plötsligt så är satelliterna borta!
    Tunern syns och går att nå men det går alltså inte att välja några satelliter. Se bifogad bild. Händer inget om man försöker bläddra till höger eller vänster.
    Alla kanaler är utgråade.
    Misstänkte kabeln så jag testade med att koppla in mig på parabolen på övervåningen som normalt går till en pensionerad Dreambox. Samma sak där.
    När jag hade en Dreambox DM800HD så råkade jag ut för nåt liknande men då "försvann" hela tunern och det var tydligen ett känt fel. Fick byta den. 2 ggr t o m.
    På DM800HD kunde också satellitinställningarna ändras eller resetas av oklar anledning men då var det bara att gå in och konfa om dem.
    Här ser man tunern men inget mer. Har gått in och kollat om satellites.xml finns där den borde och det gör den. Finns det nån annan fil som man bör kolla upp?
    För någon månad sen försvann plötsligt alla bouquets efter ett strömavbrott så jag fick ladda på dem igen via Dreamboxedit så jag funderar nu om jag kan ha råkat ut för nåt meck i själva imagen och om felet kan försvinna om jag ominstallerar eller byter image?
    Vad tror ni?

    VU-problem.JPG

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Prova om det finns någon typ "fabriksåterställning" i inställningarna.
    Annars skulle jag tro att det löser sig vid en ominstallation av image.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2003
    Inlägg
    134
    Tackad
    5 gånger
    Kolla under inställningar, satellit eller något liknande, kolla om LNB har rätt satellit.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    kan även vara nätdelen om du kan testa kan vara för dålig spänning det sen en ny image igen omistallation kolla med en annan box att det funkar på kabeln
    du använder osv

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Citat Ursprungligen postat av ZZTop Visa inlägg
    Kolla under inställningar, satellit eller något liknande, kolla om LNB har rätt satellit.
    Följande har hänt. Körde in senaste OpenPli och körde installationsguiden. Då hittades Thor men inte Sirius. Hm.
    Gick ut och sopade av parabolen som såg lite insnöad ut och körde om guiden och en ny sökning. Nix. Nu hittas inget!
    I äldre imagear så kunde man bläddra och välja satelliter (manuellt) men det går inte i denna utan den har ett Auto-läge där den scannar av alla tänkbara satelliter per LNB och låser sen på den.
    Någon som vet vilken fil man ska peta i för att komma tillbaka till manuellt läge?

    Grannarna kör på samma parabol, samma LNB (via en MUX) och för dom funkar det så det pekar ju på min box...

    Update: blåser jag om boxen helt så hamnar jag i samma läge, då hittas Thor på LNB A men på B hittas bara 1.9E BulgariaSat? Detta går heller inte sen att ändra....
    Senast redigerad av nizzehult den 2018-01-06 klockan 23:21.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Ha. Nu har jag fått igång allt och det var en gammal bug(?) som ställde till det - och den hade jag även i Black Hole.
    När jag t ex ska använda samma knapp på fjärren två gånger efter varann (pilarna t ex) så måste jag göra en knapptryckning extra innan nedslag #2 registreras. Mycket irriterande och hur kommer man runt detta?
    Det var därför jag inte kunde "bläddra" bland satelliter utan bara BulgariaSat 1.9E dök upp, nästa knapptryckning med pilarna registrerades inte.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Men va f...!
    Skulle flytta på boxen lite då jag hade den lös nu under allt strul och det enda jag egentligen behövde göra var att flytta nätdelen så jag stängde av den och gjorde så.
    Startade upp den igen.
    Nu är jag tillbaka på ruta 1, inga kanaler hittas och på konfigurationen på LNB kan man bara välja Automatisk eller Inget Anslutet och kör man Automatiskt så söker den på båda portar men inget hittas.
    Suck...

    Update: Det verkar vara så. Varje gång jag startar om Enigma så har den ingen aaaning om vilka satelliter den hade tidigare.
    Ska prova med en annan image tror jag.
    Senast redigerad av nizzehult den 2018-01-07 klockan 00:55.

  8. #8
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Prova med en annan PSU
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmm.

    Prova med en annan PSU
    Testat ett annat PSU. Samma resultat: när jag startar om boxen första gången går den tillbaka till att det inte finns några satelliter konfade. "Nothing connected".
    Det enda som sen går att välja är Automatic eller Nothing connected, går inte bläddra fram satelliter den vägen.
    Kör jag sen Automatic och den får söka dessa så hittas heller inga. Det gör det däremot om jag börjar med en färsk image, då hittas nåt på 0.8W men inte 4.8E, den får man fylla i manuellt.

    Detta gäller OpenPli 6.1, den senaste som är stable. Vet inte om man skulle testa nåt annat, testade en som heter Pure2 men då gick det inte att få till 4.8E på nåt sätt.

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Det hjälper inte att byta image i detta fallet, hur ser din tuner configuration ut?

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

Liknande ämnen

  1. Tappat alla satelliter
    Av vesslan i forum Dreambox
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-07-17, 14:52
  2. Alla kanaler borta ccam 2.1.0
    Av chm.mobil i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-05, 04:10
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 10:07
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-04-26, 15:35
  5. Alla kanaler är borta!
    Av burris i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-03-14, 01:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss