Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 50

Ämne: Alla satelliter är plötsligt borta men tunern syns? Wtf??

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2003
    Inlägg
    134
    Tackad
    5 gånger
    ricki, det var det jag menade högre upp, du har rätt det måste vara tuner configen.

  2. #12
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Hur menar du? Testar OpenVix just nu.
    Mottagare A: BCM7362-S2 NIM (internal)(DVB-S2)
    står det.
    Konfigurationsläge: Enkel
    Läge Diseqc A/B
    Port A Automatisk
    Port B Automatisk (alt inget anslutet)
    Ställ in volt...Ja
    Skicka enbart...Nej
    Force Legacy...Ja

    Här inträffade en annan sak: när jag sökte på port B så dumpade den och startade om...

    Ska kanske komplettera med att jag är ansluten till en gemensam parabol som servar flera hushåll genom en (dyr) MUX så DISEqC-signalerna går den vägen så det är inte "bara" att skifta den för att försöka hitta felet. Dessutom funkar det för grannarna och den här lösningen har vi haft i 15 år nu.
    Senast redigerad av nizzehult den 2018-01-07 klockan 10:49.

  3. #13
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Så här ser det alltså ut när allt fungerar men startar jag nu om den så byts Port A och B ut mot Inget anslutet och det enda jag kan välja då i stället är Automatisk och då börjar den söka på båda portar men hittar alltså inget och det går heller inte att bläddra fram nåt manuellt.
    Suck! Det verkar alltså som att mina DISEqC-kommandon inte vill prata med utrustningen efter en omstart. Eller nåt sånt.

    VU-problem.jpg

  4. #14
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmmm.

    Har du en hårddisk i boxen ?? Kanske du har sparat en backup, som boxen försöker läsa tillbaka. Kolla i så fall om du loggar in på boxen / går till /media/hdd, så finn det en mapp där som heter backup, radera den & prova på nytt.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #15
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Jag brukar endast använda en USB-disk men den är inte istoppad (ännu). Annars kör jag uppmappat till mitt NAS men det är heller inte mountat ännu.
    En skum grej: när man har bytt image så ser man ändå startbilden av den gamla i nån sekund när man startar om den...
    Hur gör man en absolut factory reset?
    Kan det vara nåt meck med boot-loadern? Såna fel hade jag på min DM800 där felen försvann när man bytte den.
    Om man lägger in originalimagen först och sen Pli - är det värt att testa (förutsatt att man får tag på den)?

    Förresten: hur kan man göra en snapshot av hela imagen och lägga den på en sticka för att sen kunna blåsa tillbaka den på samma sätt som när man byter image? Det skulle jag kunna leva med.
    Senast redigerad av nizzehult den 2018-01-07 klockan 16:55.

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Jag har nu konfat min box färdigt och tänkte försöka ta ett snapshot på den som den är just nu och lägga den på en sticka så att jag snabbt kan återställa den om samma sak händer ingen om den måste startas om. Kollade på Backupsuite v 18.0 som verkade lovande...men då stöder den inte VU+ Zero direkt out of the box utan man måste göra lite modifieringar. Har, trots snokande, inte hittat detta. Någon som har lyckats och har rätt instruktioner? Det handlar om att modifiera en fil som heter lookuptable.txt och/eller ändra på filerna chipset, model, version and vumodel som finns under /proc/stb/info/
    Användbart för alla om det skulle funka!

  7. #17
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Kan du inte skriva på vanlig svenska så att även jag förstår!

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

  8. #18
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Ööhhhh....jaha...trodde att svengelska borde funka här.
    Alltså: jag har problem med min Zero att den tappar satelliterna när den startas om. Då tänkte jag så här: om jag lägger in en backupprogramvara som tar en ögonblicksbild, snapshot, över hur min image ser ut just nu och sparar undan den i samma format som när man byter image, alltså lägger den på en USB-sticka under en speciell katalog så kanske jag kan gå den vägen nästa gång det skiter sig. Tänk så användbart det vore, att kunna återställa sin box som den var innan på bara några minuter.
    Pluginen Backupsuite 18.0 verkar göra just detta men då den är globalt skriven så fanns Zero inte med i listan av supportade boxar...men läser man på olika forum så är det bevisligen folk som lyckats få det att funka men man skriver inte hur. Det är den informationen jag är ute efter!

  9. #19
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Menar du att din Zero fungerar igen, vilken image använder du?
    Med Openpli så är det bara att ladda ner Backupsuite och göra en backup.

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

  10. #20
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Va? Ladda ner, vart då?
    Jag använder OpenPli 6.1 och hittar ingen Backupsuite någonstans under Plugins eller annars så jag har gjort en hel manuell installation.
    Ja, den funkar - tills jag starta om den.

Liknande ämnen

  1. Tappat alla satelliter
    Av vesslan i forum Dreambox
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-07-17, 13:52
  2. Alla kanaler borta ccam 2.1.0
    Av chm.mobil i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-05, 03:10
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 09:07
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-04-26, 14:35
  5. Alla kanaler är borta!
    Av burris i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-03-14, 00:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss