Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 54

Ämne: Få igång dom parade kanalerna

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    187
    Tackad
    7 gånger

    Få igång dom parade kanalerna

    Har klurat lite på hur man ska få igång dom parade kanalerna hos CD och vill ha lite input härifrån.

    Som jag förstår det så fungerar alla kanalerna om du har en CA-modul och en box, tex dreambox eller vu-box. Detta är dock inte aktuellt att införskaffa för min del.

    Vad finns det mer för möjligheter?
    Kan man ha någon form av CA läsare som fungerar ihop med oscam, på samma sätt som det fungerar med en vanlig kortläsare. Eller ska man ha ett DVB-kort med CI slot? Hur fungerar detta isåfall, fungerar det ihop med kortdelning?

    Ett annat alternativ verkar vara att försöka få tag i RSA nycklar, men efter lite läsning så verkar det vara ett mer eller mindre omöjligt jobb.

  2. #2
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Även om OSCam har någon form av stöd för AES-nycklar för Conax, så är det oklart om detta kan användas för "soft-pairing" som nu CD använder på några kanaler.

    Ett företag i Polen visade för några år sedan hur dom hackade "den vita" originalboxen.
    Dom kunde då extrahera både nycklar och avkodade CWD.
    Enligt uppgift skall detta vara gjort på en box med annan programvara än det som CD levererar på boxarna..

    Om man har en mottagare som man inte kan få ut nycklar ur, bör man kanske istället kunna få ut avkodade CWD som kan matas till en OSCam. D.v.s. använda en mottagare/CAM som en kortläsare i OSCam.
    Problemet är som vanligt att hitta en lämplig mottagare som man dessutom vet skall hackas..

    Det som fungerar nu är att del trafiken till från ett kort med s.k. kortdelare (SmartWii m.fl), d.v.s. att multiplexa rå-data mellan en CA-modul och ett programkort.

    Intressant om/hur de nya Android-boxarna från CD öppnar upp nya möjligheter..
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    187
    Tackad
    7 gånger
    Jag har för lite kunskap och tid för att försöka hacka några boxar och om någon annan gör det så lär man hålla det mer eller mindre för sig själv.

    Hört talas om SmartWii och liknande, men som jag förstår det så måste signalen ner till varje enhet och sen måste det sitta ett kort i varje enhet med? Plus att jag redan har en lösning som då måste bytas ut.

    Nu kör jag en Linux server med 4 dvb-s2 kort och en kortläsare. Oscam och tvheadend som mjukvara.
    Nu är jag inte 100% insatt i hur tekniken fungerar, men är det en omöjlighet att få tvheadend att avkoda kanaler genom ett kort som sitter i en ca-modul som är ansluten till datorn? Vad är skillnaden mot en ca-modul och kort som sitter i en tv?

  4. #4
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Om du byter DVB-S2 kort i datorn, alt. kompletterar med ett kort som har ett CA-gränssnitt, bör du teoretiskt kunna få bild i Linux servern om du stoppar in en CA-modul inkl. programkort från CD.
    Precis samma princip som att vissa VU-boxar kan acceptera en CA-modul med programkort.

    Givetvis kräver detta att drivrutiner hanterar CA-modulen. Media Portal hanterar detta för vissa tv-kort (TBS med en patch), men vet inte om TVHeadend gör det?
    Om du har 4 sådana kort (inkl CA-moduler), kan du "mata" dessa med SmartWii (4 klientkort och en master).
    ..dock blir detta ganska snabbt en kostsam affär, då CA-modulerna kostar ca. 500kr styck och ingen vet om faktiskt fungerar i praktiken.
    ..men frågan är hur många "parade" kanaler du behöver ha fram samtidigt på servern?


    CA-modul = enhet som du stoppar programkortet i.
    Denna "CA-modul" är sådeles "inbyggd" i en originalmottagare och kan inte bytas ut.
    En mottagare med CA-gränssnitt kan byta krypteringssystem genom att byta CA-modulen.

    SmartCAM ersätter en CA-modul.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    TVheadend har stöd för CA moduler om man kompilerar stöd för det.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    187
    Tackad
    7 gånger
    Ja, känns som att man kommer byta ut ett dvb-kort mot ett kort med CA. Frågan är ju då om dom andra korten, dom utan CA, kommer kunna använda sig av kortet. Annars är det ju rätt surt.
    Lär ju räcka med att man kan se en parad kanal åt gången, så länge man kan kolla eller spela in en annan samtidigt.

    Riktigt trött på att man måste vara "villa, vovve, volvo svensson" för att kunna använda saker. Deras GO app funkar inte på min Xiaomi lur, GO hemsidan fungerar inte rakt av i linux, vilket råkar vara det operativsystem jag använder och att använda någon annan form av mottagare än deras egna är krångligt, och lär ju bli krångligare.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Den borde kunna skicka förfrågan till CA modulen även om det är kopplat till annat TV kort men har inte testat det själv.
    Kör du med SmartWi eller liknande kan du ha ett kort fortfarande i kortläsare och använda inbygga softcam klienten för övriga kanaler.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    187
    Tackad
    7 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Leatherface Visa inlägg
    Den borde kunna skicka förfrågan till CA modulen även om det är kopplat till annat TV kort men har inte testat det själv.
    Kör du med SmartWi eller liknande kan du ha ett kort fortfarande i kortläsare och använda inbygga softcam klienten för övriga kanaler.
    Ja, jag tycker det jag med, men som du skriver, ett smartwii skulle ju funka. Men känns som det börjar bli dyrt för att kunna se dom 3 kanalerna som är parade i familjepaketet.

  9. #9
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Jag har SmartWii med 4 klientkort, varav 2st i vita originalboxar samt 2st i OSCam som föder min HTPC.
    Lastbalanserar SmartWii-korten i de två kortläsarna i OSCam för att få upp hastigheten då ett SmartWii kort ger ca. 1000ms svarstid.
    Att jämföra med när programkortet sitter direkt i kortläsaren (200ms).

    Kan titta på parade kanaler i båda originalmottagarna oberoende av varandra, samtidigt som HTPC spelar in på icke parade kanaler..
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    187
    Tackad
    7 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Leatherface Visa inlägg
    TVheadend har stöd för CA moduler om man kompilerar stöd för det.
    Hur gör man detta, hittar ingen info om vad för options jag ska använda.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-13, 13:35
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-05, 07:49
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 12:01
  4. kanalerna
    Av grosse i forum Com Hem
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2003-12-05, 10:25
  5. [LÖST] nybörjare som inte får igång kanalerna
    Av larbry i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-03-26, 16:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss