Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 22 av 22

Ämne: Tele2 och Comhem slås ihop, vad tror vi om detta?

  1. #21
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Comhem eller vilken annan leverantör som helst kan sända kanalerna fritt i deras nät.
    Det är helt upp till dom själva om dom vill göra det eller inte.
    Självklart så läggs avgiften för kanalerna på själva kabeltv avgiften som ingår i hyra eller liknande då men det är en annan diskussion. Som nämndes ovan så har en del valt att göra så.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  2. #22
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
    Finns ett lokalt smatv nät där jag bor och de kör märkligt nog ut dvb-T okodat (tv3, kanal5,7,8,9 mfl)
    Kanalerna plockas både från Thor och Sirius, man ser det när man plockar in dem i dreamboxen, ecm-strömmarna är fortfarande kvar trots att bilden är okodad (och oscamen kan även koda av/få träff på ecm:erna men sen blir det nått annat felmeddelande, troligen därför att strömmen redan är dekrypterad så CW stämmer inte längre.
    Ska bli intressant att se vad de tänker göra nu när inga SD källor finns kvar längre.
    Själv trodde jag inte det var tillåtet att skicka ut okodat digitalt så som man brukade göra analogt, i princip alla (sappa, CD mfl) kräver att samfälligheter/brf/föreningar som kollektivupphandlar kanaler på det sättet har eget CA och kodar om kanalerna innan de skickas ut till slutkund. Undantag görs om det är analogt basutud ännusålänge.
    Nu bryr jag mig inte så mkt eftersom jag inte är med i föreningen, de har bara glömt koppla ur min kabel.
    Jo men det är lite det som är grejen.

    Har du en samfällighet med SMATV kan du göra lite som du vill, även om det juridiskt skulle bryta mot vissa luddiga regler. Utrustning
    finns för att kunna göra det mesta. Här lade vi dock ner TV-nätet och gick över till fiber, vissa kan numera plocka in Comhem och annat
    via stadsnätet. Många andra valde dock parabol som jag också har. Allt för att få HD kanaler omgående.

    Det var inte lönt uppgradera utrustning och annat, det enda vi hade var ett TV-nät med analoga kanaler som varit i drift sedan 1983 och
    på den tiden var det ju inte många som ens hade parabol eller kabel-TV. Minns mycket väl Sky channel, filmnet och annat som vi pumpade
    ut gratis i området, helt olagligt men riktigt fint. Det var tider det, alla kanaler, filmer och annat.

    Numera är det ju inte intressant längre, en del var ju intresserade att distribuera BBC kanaler men nätet släcktes ner innan dessa, eftersom
    kablarna låg i backen så var det ju ingen ide. Vi hade behövs bygga ett helt nytt nät, nu fick vi ju det utan att betala något då det blev stadsnät.

    Det ironiska är att numera tittar jag inte ens längre speciellt mycket på TV, det visas ju för det mesta bara skräp. Streaming är det som gäller
    eller play tjänster. TVn är bara för att slötitta för det mesta. Utbudet av kanaler och allt som pumpas ut numera är för mycket, oändligt stort.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2018-04-06 klockan 16:59.

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-08-19, 19:36
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-23, 19:44
  3. Comhem och Tele2
    Av Skarre13 i forum Com Hem
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 11:42
  4. tele2 samma som comhem?
    Av atlantis i forum Com Hem
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 17:36
  5. Ip telefon via tele2 och comhem
    Av clipper i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-04-29, 20:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss