Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: oscam + boxer funkar det?

  1. #1

    oscam + boxer funkar det?

    hej!
    jag har varit borta härifrån ett bra tag nu.
    Kör med DM800 och oscam samt CD och det funkar bra faktiskt.

    jag funderar på att köpa en combobox (Dvb-s samt Dvb-T/C som är en kinabox.
    mest för att jag vill labba lite.

    min fundering är sålunda, kan man köra oscam med cd och boxers kort i samma dator?
    då borde jag kunna zappa mellan att köra parabol och boxer - går det?

    funkar det så borde jag kunna ta boxen till fjällstugan där ingen signal finns för parabolen, men marksänt går att nå.
    hemma borde frugan kunna se på min andra kinabox via satellit.

    jag såg att det fanns inlägg här tidigare, men dom var från 2002-2004 så det är länge sen.

    tacksam för svar.. Atomized eller någon ...

    pic16f84

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Har inte kört Boxer själv på många år så andra kanske vet bättre.

    Men jag tror att i takt med att Boxer skiftar över fler och fler kanaler till mpeg4 sändningar så blir det svårare att kortdela. Mpeg4 kanalerna är krypterade med en extra nyckel vilket gör att det krävs en Boxer-godkänd CA-modul för att öppna dem. Jag tror fortfarande att det är möjligt att kortdela till ett Alex-interface som man sedan sätter i CA-modulen och få igång kanalerna på det viset. Men det är knappast smidigt och kräver mycket extra hårdvara.

    De Boxer kanaler som fortfarande sänds i mpeg2 borde vara lätta att kortdela och det är inget problem att köra ett Boxer-kort och ett CD-kort i samma kortserver. Men strulet med mpeg4 kanalerna gör att det kanske inte är värt besväret.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Färsking
    Reg.datum
    Dec 2003
    Inlägg
    27
    Tackad
    1 gånger
    Nja, värt besväret är det kanske
    Kör en OSCAM på en Rassbery och via Alex fungerar alla mina mottagare. Har 3 TV apparater med inbyggda mottagare och via Alex och CA moduler fungerar det bra.

  4. #4
    hej! tack för svar!
    jag har kollat upp lite, och det skulle vara kul om man fick till detta även om det krävs lite extra utrustning och tålamod.
    oscam är inga problem att configurera så att det funkar med ett viacsess kort. MPEG4 har ju extra kodning med hjälp av CA+ modul.
    Alex interface? har hittat ett sådant, men fattar inte riktigt hur allt ska lira tillsammas. jag behöver ju följande : mottagare för DVB-T2 som klarar MPEG4 med nätverkanslutning (kinaboxen) en cardserver (min OSCAM server) ett orginalkort från boxer med tillhörande abonnemang, en CA-modul för MPEG4 samt ett Alex interface. jag har kollat på ett alex interface men fattar inte var jag ska sätta in boxerkortet. behöver jag en kortläsare typ smartmouse som jag sätter kortet i? Alex har bara ett kretskortsliknande kort med en bandkabel på - var ska den stoppas? i CA modulen eller?
    pic16f84

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Programkortet ska sitta i en kortläsare på servern.
    Alex ansluter till servern via nätverk.
    I andra änden på Alex sitter ett "dummykort" som du stoppar i CA-modulen.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    jaha då fattar jag!
    Ca-modulen då, den ska ju även den tryckas in i en common access slot, var trycker jag in den? finns det en sån slot i alex-interfacet eller ska den in i kinaboxen?

  7. #7
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    CA-modulen ska in i mottagaren.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Kanske ska förtydliga Alex funktion.

    Alex är ett interface som gör att du kan använda kortdelning till vilken mottagare som helst, mottagaren behöver alltså inte ha nätverksanslutning. Alex emulerar ett programkort och mottagaren uppfattar Alex som ett vanligt programkort.

    Alex har på ena sidan ett nätverksuttag och på andra sidan ett "dummykort" som passar i mottagarens kortläsare eller i en CA-modul.
    Man konfigurerar upp Alex så att den blir klienten gentemot kortservern, Alex kommunicerar alltså med kortservern via nätverket. Sedan kommunicerar Alex med mottagaren via "dummykortet".
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #9
    tack för detta förtydligande
    då börjar jag förstå att det kanske inte är värt arbetet he he.

    så om jag har en kinabox i fjällstugan och en kinabox hemma hur blir det då?
    en CA-modul i varje och en alex med dummykortet i CA-modulen i båda?
    i så fall är det enklare att ta med boxen hemmifrån när jag åker till fjällen.
    och då är det ingen ide med en combobox med dvb-s och dvb-T eftersom frugan kollar på cd via sat.
    pic16f84

  10. #10
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm

    Du måste ta med kortet + CA-modul till stugan.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Liknande ämnen

  1. Boxer funkar
    Av pirat2you i forum Boxer
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-10-14, 20:14
  2. [LÖST] TV3 via Boxer, funkar det???
    Av besa i forum Boxer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-12-27, 10:45
  3. [LÖST] Nu funkar Boxer
    Av LillTroll i forum Boxer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2002-12-12, 17:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss