Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Viasat Arris 3000 justering

  1. #1

    Viasat Arris 3000 justering

    Det är dags för justering till 1 gr w för viasat. Har en Arris 3000 box som är inställd mot både 1 gr w och 5 gr e men det verkar som den fortfarande har kanallista från 5 gr. Finns det någon som har en steg för steg instruktion hur jag justerar? Har inget behov av någon installatör utan vill bara fixa boxen.

    Jag lyckas inte riktigt hitta rätt i menyerna..

    Tack på förhand...

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Jag tänker att du i menyn för LNB tar bort 5 öst räcker inte det? Räcker det egentligen inte med att bara göra en kanalsökning på THOR?

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    291
    Tackad
    25 gånger
    Det går inte att ordna med parboljustering och mjukvaruuppdatering själv.
    Hade en chattkonversation med Viasat för en tid sedan!!!!


    Kundtjänst: Hej mitt namn är "Dumbom". Vad kan jag hjälpa dig med?
    Du: Fick min parabol flyttad till satellitposition 0.8 och nu fungerar det inte! Hur gör man en kanalsökning?
    Kundtjänst: När flyttades parabolen?
    Du: i lördags?
    Kundtjänst: Blev du kontaktad av en tekniker som kom och gjorde det?
    Du: Nej,det gjorde jag själv
    Kundtjänst: Okej det var lite tokigt. Då kan vi självkalrt inte garnatera att det fungerar då det inte är vi som utfört justeringen av parabolen.
    Kundtjänst: Justeringen av parabolen görs i samband med en uppdatering av programvaran i boxen så att allting fungerar som det ska
    Du: Hur uppdaterar jag programvaran, det är inte rätt frekvenser nu för 0,8
    Kundtjänst: Precis. Vid detta tillfälle så behöver vi i så fall boka ut en tekniker till dig som kostar 950 kronor som får se till att signalen är korrekt igen.
    Du: Hur uppdaterar jag programvaran?
    Kundtjänst: Det kan du inte göra själv, utan det är våra tekniker som installerar det i samband med justeringen.
    Du: OK
    Kundtjänst: Så om du vill så kan vi boka ut en tekniker nu med detsamma.
    Du: Det behövs inte.
    Kundtjänst: Okej. Fast då kan vi heller inte garantera att det fungerar

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Dom ska komma och göra jobbet gratis oberoende av att man försökt göra det själv.man får naturligtvis vänta på sin tur.

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av ricki Visa inlägg
    Dom ska komma och göra jobbet gratis oberoende av att man försökt göra det själv.man får naturligtvis vänta på sin tur.
    Ja det har du helt rätt i!

    Här försöker dem väl få in extra pengar vrid tillbaka till 5ö och invänta brev om gratis installation.

    Tycker dock det är konstigt att man inte ens kan göra kanalsök.
    Är arrisboxen direkt kopplat till lnb eller via switch?

    Kan tänka mig att den klarar inte av switchar. Det gör ju inte cd boxar heller. Så har du switch koppla förbi den eller byt plats med sladdarna inne i switchen (1w lnb till port 1 eller A i switchen).
    Senast redigerad av kisumisu den 2021-07-20 klockan 10:13.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    291
    Tackad
    25 gånger
    Citat Ursprungligen postat av ricki Visa inlägg
    Dom ska komma och göra jobbet gratis oberoende av att man försökt göra det själv.man får naturligtvis vänta på sin tur.
    Väntar inte på någon turordning! Det här sköter jag själv!

  7. #7
    Det är ju så jag tänker.. allt är inställt även för 1 gr w ... behöver bara få boxen att tänka rätt...

    Men tack till er alla som svarat ..

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Citat Ursprungligen postat av nyfiken123 Visa inlägg
    Det är ju så jag tänker.. allt är inställt även för 1 gr w ... behöver bara få boxen att tänka rätt...

    Men tack till er alla som svarat ..
    Varför inte justera tillbaka den till 5ö o vänta tills att viasats installatör kommer dit och vrider skålen samt ändrar mottagaren till 1w kanallista.?
    Iofs kan jag tycka det är dåligt att det är "hemligt" hur man ändrar boxen mellan 5ö och 1w kanallistorna/inställingarna. Vad jag vet så måste man börja med att uppdatera mottagaren till nyaste mjuvara medan man har skålen mot 5ö, därefter kan man vrida skålen och ställa över mottagaren till 1w, förmodligen i nån hemlig meny. 1w inställningen finns iaf bara i nyaste mjukvaran det är därför man måste börja med att uppdatera från 5ö.

    Undrar vilken service viasat ger till dem som kör med viasats ci+ modul, då måste de ju manuellt söka om kanalerna på tvn efter flytt till 1w vilket förmodligen tar mkt längre tid än att bara ändra i nån meny på orginalboxen.

  9. #9
    Ok så här är det.

    Parabolen är redan inställd mot både 1 gr w och 4,8 gr e. Med andra ord norden. Boxen är inställd med 2 lnb så här behövs inte vridas.. bara någon väldig hemlig knapptryckning så den drar ner nyaste mjukvaran från 4,8 där jag tar kanalerna nu..

    Med ca modul så var det bara att göra en ny kanalsökning så var jag klar...

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Citat Ursprungligen postat av nyfiken123 Visa inlägg
    Ok så här är det.

    Parabolen är redan inställd mot både 1 gr w och 4,8 gr e. Med andra ord norden. Boxen är inställd med 2 lnb så här behövs inte vridas.. bara någon väldig hemlig knapptryckning så den drar ner nyaste mjukvaran från 4,8 där jag tar kanalerna nu..

    Med ca modul så var det bara att göra en ny kanalsökning så var jag klar...
    aha så du har en viasat ca modul med

    Ja då får du väl vänta på viasats installatör ska komma o gå in i den hemliga menyn då.
    Tycker iofs info om hur man gör borde ha börjat läcka ut på internet nu, är ju många installatörer som åker runt o snurrar skålar nu ju.
    Du får väl kolla vad han gör när han kommer och skriva här på forumet efteråt :-)

Liknande ämnen

  1. Arris VIP4205
    Av micklarn i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-02-08, 18:58
  2. Arris 3000 viasat box
    Av wizz i forum Viasat
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-04-06, 17:36
  3. Kaon k-3000 hd pvr
    Av ormfot i forum Övriga mottagare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-05-06, 14:16
  4. [LÖST] Topfield 3000
    Av esset77 i forum Viasat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-11-05, 15:13
  5. Topfield 3000
    Av Jonta i forum Viasat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-05-10, 01:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss