Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: VU+ Solo4k & dåligt ljud AAC

  1. #1
    Färsking
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    18

    VU+ Solo4k & dåligt ljud AAC

    hej.

    är de nån som har koll på hur man får ljudet från hd kanaler som sänder med AAC ljud att funka som folk?
    kollar jag på boxer och kanal 5 hd exempelvis så hackar ljudet som bara den, detta gör nästan alla hd kanaler helt värdelösa.
    en sak till jag märkt är att ändra ljud inställningarna från stereo till bara left eller right funkar dåligt, är bara en av left eller right som ger ljud, den andra är tyst.

    enda workarounden jag har hittat för dåliga aac ljudet är att gå in och knäppa på 3d ljud då slutar de att hacka men låter inte så värst bra för ljudet "åker runt" en del mellan högtalarna.


    min gamla miracle box funkade klockrent med aac ljud, fick knäppa på down convert eller vad de heter och sen var de lugnt.
    har gjort samma på vu+ boxen utan resultat.
    hade jag vetat detta hade jag aldrig handlat den :-(

    förslag?

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Och som vanligt MER INFO, ex. vilken image ??
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Färsking
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    18
    jag kör openpli just nu men image har ingen betydelse, alla beter sig lika även vu+ egen original image.
    boxen är kopplad till min denon avr-x2000 förstärkare via hdmi, har även provat spdif ut men det blev som väntat ingen skillnad.

    på alla hd kanaler mer eller mindre är de problem, ljudet funkar normalt några sekunder, sen blir de tyst en liten stund och sen fortsätter det.
    detta upprepas hela tiden, längden på pause respektive ljud varierar och har fått för mig att de beror lite på hur mycket som händer.
    och som sagt, knäpper man på 3d audio i ljud inställningarna så slutar de att hacka.
    Senast redigerad av TobbeJ den 2018-02-07 klockan 16:47.

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm

    Inga problem med min 4K povat både OP & BH
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Färsking
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm

    Inga problem med min 4K povat både OP & BH
    ok, konstigt.

    skulle nog ha förklarat lite bättre (sorry)
    testade du på kanal5 hd?
    hd kanaler som sänder i ac3/dolbydigital typ svt1 &2 hd funkar utan problem.
    tv3 hd funkar okej för de mesta och de få gånger den hackar är det inte så mycket.

    på kanal5 hd går nästan inte att kolla på.

    funderade lite på vad de kan vara, gissar på för hög bitrate eller liknande för har fått snarlika fenomen i andra sammanhang (inte på vu+ boxen) då det var för hög bitrate.
    kanske är förstärkaren som strular, får testa att koppla hdmi sladden direkt till tvn men då missar man ju lite av poängen med en hyfsad förstärkare.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    431
    Tackad
    35 gånger
    Jag har tre VU-boxar och nedmixningen funkar för AAC. Till sovrumstv:n har jag ingen förstärkare och den kan låta illa med TV4 och sändning i 5.1. Slår jag på nedmixningen låter den inte illa längre.

    Där jag har förstärkare funkar AAC även utan nedmixning.
    Image VTi.

Liknande ämnen

  1. Dåligt ljud dm800hd se
    Av nyfiken123 i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-09-03, 10:42
  2. Dåligt ljud HD-kanaler
    Av pht i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-12-25, 17:40
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-04, 13:19
  4. AC3 dåligt ljud
    Av sherman66 i forum Dreambox
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-11-26, 21:29
  5. Dåligt ljud på analoga Kanal 1
    Av toks i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-11, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss