Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Selfsat parabol. montering

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlägg
    317
    Tackad
    4 gånger

    Selfsat parabol. montering

    Har köpt en selfsat parabol singel utgång, behöver hjälp med att installera den har hållt på i 10 timmar utan framgång haft alla möjliga vinklar osv får ändå ingen signal, har balkong i sydväst läge tänkte ta emot Astra 4,8

    Bor i centrala GBG vid korsvägen någon som har utrustnin får gärna svänga förbi och installera den åt mig har alla tillbehör förutom mätinstrument

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Om du inte redan har gjort det; prova att ladda hem en satellit-app som dishpointer och kolla om det är möjligt att ta emot satelliten. Läste någonstans att för platta paraboler var det nödvändigt att vrida de mer i olika riktningar än en vanlig parabol.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    den ska vinklas uppåt lite mera än vanligt typ 35-45grader nästan annars en liten osmidig parabol med bra signalstyrka
    kan jag säga finns väl manual för hur mycket man ska vinkla ungefär beroende på
    vart man bor kolla längre ner på sidan så finns Sverige med och ta närmaste stad
    https://produktinfo.conrad.com/daten...ENNE_H10D2.pdf

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlägg
    317
    Tackad
    4 gånger
    jag har provat satellite director och kompass och massa annat skit lckas inte, signal metern på boxen den som är inbyggd hoppar allt mellan 0-7 til 100 på en sekund sen ner till 0 igen hittar inga kanaler heller vid sökning. vet inte heller om jag gjort allt rätt första gånngen jag ger mig på parabol, så någon som är kunnig får gärna svänga förbi mot en röding i eftermiddag vid lyckad installation och kabeldragning

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger

    Talking

    Köp en sat beeper från kjell eller någon annan stans, kostar runt 100kr och funkar mycket bättre än att använda sig av en
    box för att rikta in parabolen.

    Sedan lite tips, titta vart andra paraboler pekar så får du en ungefär riktning mot CD eller Viasat, då vet du vart du ska peka
    parabolen, sedan börjar du med att hitta en signal med satbeepern på det vertikala planet. Eftersom alla satelliter ligger
    på samma bana. När man väl fått det vertikala hyfsat bra, sedan kan man börja vrida på parabolen för att hitta andra
    satelliter i det horisontella planet. När man till slut hittat rätt kan man finjustera för bästa mottagning.

    Boxen och TVn är ju bra för att kunna tala om vilken satellit man riktat in parabolen mot, då vet man om det är till höger
    eller vänster man ska vrida parabolen, bara fortsätta tills man hittat rätt.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2018-02-13 klockan 12:22.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlägg
    317
    Tackad
    4 gånger
    bor du krokarna så får du gärna komma och fixa pröjsar för montering och kabeldragning

    enligt dishpointer ska jag ha 188,5 azimuth, 24,1 elevationsvinkel och 4,5 skew har haft allt det ändå hoppar signalfindern på boxen från 0-100 med resultatet 0 kanaler funna

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Nej, jag bor inte i krokarna. Stockholm, och jag har använt beeper så det är inte så krångligt men jag kör
    med min satlook mikro som gör det lite lättare men var länge sedan jag använde den. Jag hade aldrig köpt
    ett instrument om det inte var pga en anläggning som jag pysslade med ett tag. Fick instrumentet gratis
    så jag har inte betalat något.

    Men en satbeeper funkar lika bra, den underlättare genom att indikera så man har stabil signalstyrka,
    sedan är problemet att vissa satelliter inte alltid indikerar med namn så det tar ett tag innan man hittar
    rätt. Det kan ju också vara så att det är knepigare att rikta in en selfsat parabol, har aldrig gjort det så jag
    vet inte.

    Med en satbeeper behöver man inte bryr sig om vinklar och annat utan man hittar rätt ganska snabbt
    ändå. Snabbaste trixet är att alltid titta om det finns andra paraboler i närheten då vet man ungefär vilket
    riktning som är rätt.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    @castro har du kollat länken jag la upp allt står där

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Den skall riktas väldigt nära rakt söderut från GBG. Det är en bra startapproximation. THOR är stark så det skulle kunna gå att få det första pipen från satelliten på det här sättet.

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Schwede30, precis.

    Det är inte så knepigt att rikta in en parabol, men en satbeeper hjälper mycket, eller något liknande instrument. Dessa är inte
    dyra och funkar bra. Sedan vad gäller just Viasat och Thor så är dessa satelliter starka. Det är ofta man hamnar på hotbird,
    astra, viasat eller thor.

    Annars kan man ju alltid köra med den där signalnivå mätaren, den kostar aningen lite mer än satbeeper men funkar bra den också.
    Men vad gäller selfsat parabol vet jag inte, kanske är lite svårare att rikta in, men det borde inte vara någon skillnad.

Liknande ämnen

  1. Parabol Installation/Montering
    Av anelka i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-04-16, 19:13
  2. montering av ny parabol
    Av Bartollo i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-10-17, 20:47
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-11-24, 09:06
  4. Montering av parabol nere i Kroatien
    Av Teeo i forum Viasat
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-10-06, 22:35
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-03, 11:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss