Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 19 av 19

Ämne: Canal Digital OnePlace /android tv box

  1. #11
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Leatherface, ja det låter helt sjukt.

    Jag får nog ringa igen och fråga, kan ju inte vara så att m an INTE kan beställa nytt kort till boxarna tycker jag.
    Vad gör man om kortet går sönder, måste man då beställa ny box.

    Trots det, mycket konstigt att man besvarar kundfrågor på det sättet, vad jag vet så ska CD kunna registrera
    vilket kort dom vill mot en box, har ju inget att göra med vilken box eller kort man använder. Konstigt minst
    sagt.

    Och eftersom den nya Android boxen också har ett sim kort så antar jag att man har för avsikt att gå över
    till enbart sim kort i boxarna och skippa dom stora smart cards. Varför förstår jag inte, alla boxar har ju
    i alla tider typ haft smartcards ända sedan kanalerna var analoga.

  2. #12
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Allt blir mindre det är samma i telefoner t. ex. med.


    Skickat från min MI MAX 2 via Tapatalk
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  3. #13
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Tja, märkligt att kundtjänst inte vet vad som gäller. Får väl ringa och fråga igen då, inte för att jag ger mycket för kundtjänst iosv.

  4. #14
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Kundtjänst oberoende av leverantör, brukar ju knappast imponera med kunskaper.
    Jag har stött på ett undantag och det är min ISP Internetport, men jag kan lika gärna ha haft tur..
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  5. #15
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    rolrn, jo jag vet. Jag förväntade mig inte så mycket, har ju haft lite kontakt med dom tidigare.

    Men det svaret jag fick var så absurt att man börjar undra vad dom håller på med. I stort sett så sade han indirekt
    att har man en ny box med sim kort. Går kortet sönder eller man skulle t.ex. tappa bort det så kan man inte få
    ett nytt kort.

    Då börjar man ju undra hur otekniska dom är, dom sitter ju på kundtjänst och ska kunna svara på just tekniska
    frågor. För annars vänder man sig till någon som hanterar abonnemang eller liknande. Är dom helt lost eller vad
    är det frågan om.

    Man kanske ska kontakta någon högre upp för att få klar het i det och att dom borde göra något åt folket som
    har i kundtjänsten. Inte för att jag förväntar mig att dom kan massor av teknik men enklare frågor ska man ju
    kunna svara på. Annars kan dom ju lika bra lägga ner kundtjänst, dom får ju pengar för att sitta där och då kan
    man som kund kräva att dom i alla fall kan svara på enklare tekniska frågor.

    Men det kanske är jag som förväntar mig för mycket, ganska sällan man haft något med kundtjänst att göra. Några
    gånger med Telia, och även Comviq. Men där funkade det riktigt bra, inga konstigheter och svar på det man behövde
    veta. Så verkar det inte vara på CDs kundtjänst ?

  6. #16
    Färsking
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    29
    Tackad
    1 gånger
    Är det fullkomligt vansinnigt att gå från VU+ Ultimo 4K till Oneplace? Kör fn med disecq och 4 satelliter så LNB alt antenn behöver ju bytas men börjar bli uttråkad att behgöva göra kanalsökningar vid ändringar och känner att de 3 övriga satelliterna kan kvitta. Sen kan jag ju endast se och spela in 1 kanal i taget nu. Är Oneplace stabil och snabb nog att vara en värdig ersättare? Är det möjligt att sätta in en SSD istället för HDD då jag vill ha en helt tyst box, eller är 2,5" diskarna tillräckligt tysta på 5400rpm? Hur stor disk kan man sätta i Oneplace boxen?

  7. #17
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Tja, du kan ju alltid dra om kablarna och ändra så du har en fullvärdig box med två kablar till CD boxen, och sedan ytterligare kablar så du kan köra dom andra grejerna via den boxen, det blir ju mer sladdar men fungerar bra. Tyvärr är boxar som följer med från olika bolag inte smidiga vad gäller att kunna ta in andra satelliter, kanaler osv.Vill man ha 100% funktion utan strul så ska man ha en eller två kablar, direktanslutna mot ingångarna på LNB. Det går bra att mixa in DVB-T samt radio osv men att switcha mellan olika LNBs är ofta inte pålitligt och inte säkert det fungerar som det ska. Jag skulle inte lita på att det funkar med någon special lösning.

    Vet inte om Oneplace är stabilt men den andra svarta, lite äldre boxen som jag har, där finns det ju USB ingång precis som på den vita boxen, det var bara att plugga in en hårddisk för att kunna spela in. Enda negativa med den äldre vita boxen var att hårddisken jämt var på, om man inte uppdaterade (ändrade) i firmware till chippet i USB kabinettet så att hårddisken stängde av sig själv typ ström spar läge, när man då stängde av boxen med fjärrkontrollen så stannade även hårddisken efter t.ex 10min. Jag har inte provat hur det fungerar på den nya boxen.

    Där kan man installera en hårddisk i boxen men den står säkert och snurrar hela tiden då boxen är på, däremot borde den stängas av när man även ställer boxen i standby, men den är ju mer inbyggd och inte extern via kabinett. Däremot är jag säker på att dom fortfarande har sitt attans time-shift skräp som man inte kan stänga av så det betyder att när man har boxen igång så sliter den på hårddisken hela tiden. Du kan montera in en SSD men pga time-shift så slits den ut på nolltid, en vanlig 2.5 hårddisk som är 5400rpm funkar fint. Den hörs i stort sett inte.Jag kunde spela in på min när jag lade upp grejer på inspelning under natten, vaknade inte när den spela in och hårddisken hörs nästan inte när den går, det är först när man är 1m eller närmare men hör hårddisken svaga ljud.

    På den äldre vita boxen har jag för mig 2Tb var limit, men med den nya kan man köra med en 4Tb som någon skriver på ett annat forum men det blir bara 3Tb tillgängligt, antagligen är den där extra terabyte reserverad för time-shift eller något sådant. Han installerade hårddisken internt i boxen inte via extern usb kabinett. Hur det är med oneplace boxen vet jag inte, den kanske tar större hårddiskar för det är ju android i den boxen.

  8. #18
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    187
    Tackad
    7 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Tja, du kan ju alltid dra om kablarna och ändra så du har en fullvärdig box med två kablar till CD boxen, och sedan ytterligare kablar så du kan köra dom andra grejerna via den boxen, det blir ju mer sladdar men fungerar bra. Tyvärr är boxar som följer med från olika bolag inte smidiga vad gäller att kunna ta in andra satelliter, kanaler osv.Vill man ha 100% funktion utan strul så ska man ha en eller två kablar, direktanslutna mot ingångarna på LNB. Det går bra att mixa in DVB-T samt radio osv men att switcha mellan olika LNBs är ofta inte pålitligt och inte säkert det fungerar som det ska. Jag skulle inte lita på att det funkar med någon special lösning.

    Vet inte om Oneplace är stabilt men den andra svarta, lite äldre boxen som jag har, där finns det ju USB ingång precis som på den vita boxen, det var bara att plugga in en hårddisk för att kunna spela in. Enda negativa med den äldre vita boxen var att hårddisken jämt var på, om man inte uppdaterade (ändrade) i firmware till chippet i USB kabinettet så att hårddisken stängde av sig själv typ ström spar läge, när man då stängde av boxen med fjärrkontrollen så stannade även hårddisken efter t.ex 10min. Jag har inte provat hur det fungerar på den nya boxen.

    Där kan man installera en hårddisk i boxen men den står säkert och snurrar hela tiden då boxen är på, däremot borde den stängas av när man även ställer boxen i standby, men den är ju mer inbyggd och inte extern via kabinett. Däremot är jag säker på att dom fortfarande har sitt attans time-shift skräp som man inte kan stänga av så det betyder att när man har boxen igång så sliter den på hårddisken hela tiden. Du kan montera in en SSD men pga time-shift så slits den ut på nolltid, en vanlig 2.5 hårddisk som är 5400rpm funkar fint. Den hörs i stort sett inte.Jag kunde spela in på min när jag lade upp grejer på inspelning under natten, vaknade inte när den spela in och hårddisken hörs nästan inte när den går, det är först när man är 1m eller närmare men hör hårddisken svaga ljud.

    På den äldre vita boxen har jag för mig 2Tb var limit, men med den nya kan man köra med en 4Tb som någon skriver på ett annat forum men det blir bara 3Tb tillgängligt, antagligen är den där extra terabyte reserverad för time-shift eller något sådant. Han installerade hårddisken internt i boxen inte via extern usb kabinett. Hur det är med oneplace boxen vet jag inte, den kanske tar större hårddiskar för det är ju android i den boxen.
    Vad snackar du om? På nolltid?
    Finns SSD diskar som fixar över 2000 TBW, det skriver du inte på nolltid.
    1080p ligger typ på 35MB/minuten, det blir typ 2,1 GB i timmen, det är 50 GB per dygn. 2000 TB är ju 2 000 000 GB, så blir väll typ 40 000 dagar, du kan alltså spela in konstant 24/7 i över 100 år.

  9. #19
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Var kanske fel att säga man skriver sönder en SSD på nolltid, hade varit bättre om jag skrivit att det tråkiga är att man inte kan (vad jag vet) stänga
    av time-shift funktionen för att undvika att onödig data skrivs hela tiden till hårddisken. Hade funkat lika bra om hårddisken kunde starta upp
    när man tryckte på inspelningsknappen. För andra kanske time-shift funktionen är viktig.

    Och sedan borde jag kanske mer tydligt påpekat att mekaniska diskar är bättre ur ett ekonomiskt perspektiv, du får mer kapacitet
    för pengarna. I övrigt har jag inga åsikter, kunden väljer själv vad hen vill ha.

    På tal om 100år så bör kanske URLen är intressant, det är ju ofta teoretiska faktorer vad gäller hållbarhet på SSD eller mekaniska
    diskar. Glöm inte också att all elektronik åldras och det är väl knappast någon som använder en hårddisk som är 15år gammal i dagligt
    bruk, oavsett om det skulle vara en SSD eller vanlig hårddisk. Nu tror jag SSD inte är äldre än kanske max 10år. Osäker dåjag inte vet
    när SSD in introducerades. Det kanske går att jämföras med USB minnen vad gäller hållbarhet osv. Finns antagligen information på
    internet om detta, men det är inget jag har tagit del av eller vet något om.

    https://serverfault.com/questions/64...n-failures-ssd

    Men nog vågar jag gissa på att priset är den viktigaste styrande faktorn när man köper lagringskapacitet eller ?
    Senast redigerad av DennisOlof den 2018-03-22 klockan 16:53.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-10-06, 20:09
  2. Canal Digital med Canal+ multiab
    Av thomasiby i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 17:24
  3. Dolby Digital på Canal Digital?
    Av qbjorn i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-05, 14:40
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-10-20, 11:59
  5. canal digital hyr box analog eller digital?
    Av reecord i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-06-12, 23:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss