Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: switch för att välja min vu+ el original mottagare

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2005
    Inlägg
    348
    Tackad
    10 gånger

    switch för att välja min vu+ el original mottagare

    Det ska finnas nån liten switch som har en utgång till lnb samt 2 ingångar ifrån mottagare och mottagaren som sitter på ingång A har prioritet över mottagare på ingång B så ska man kika på mottagare B så måste man stänga av mottagare A först för att få igenom ström till lnb, ja ni fattar va

    Jag vet att dessa switchar finns men kommer inte ihåg vad den typen av switch kallas eller var man kan handla dessa.

    Vore fantastiskt med lite info om detta

    Jag vet att jag tidigare i år läste nåt inlägg om detta men hittar det inte nu...

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det är nog en prioritets-switch du tänker på.
    https://www.satpro.se/default.asp?id...28&ucat_nr=105
    Kanske finns billigare någon annan stans.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Denna är samma som jag länkade till:
    https://www.kjell.com/se/sortiment/l...parabol-p30307

    De andra är en DiseqC-switch och en vanlig splitter.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    vet det billigare är det med men
    länkade till flera var osäker på vad han ville igentligen så han fick flera alternativ

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Behöver han en sådan switch? I ett annat inlägg pratade han om satCR.

    Med sådan koppling kan han väl ta signalen från en box till nästa utan att behöva titta på samma kanal, eller?

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    frågan är ju om han själv vet vilken mottagare han vill ha och pratar om
    då han har samma fråga med olika boxar ?
    @schwede30 visst men kan också använda en 4vägs powerpass som släpper igenom och kan koppla upp till 4 boxar på en kabel via satCr
    https://www.kjell.com/se/sortiment/l...-2-vags-p39727'
    ett exempel bara på länken ovan

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    en prioritets switch har 2 utgångar (master och slave) till 2 olika mottagare
    mottagaren kopplad till master-utgången har prioritet över slave utgången, dvs om den mottagaren slås på så tar den över huvudet. Först när master-mottagaren är avstängd så får slave-mottagaren tillgång till huvudet.
    MEN. Detta fungerar bara om man har En mottagare som verkligen bryter spänningsmatningen till huvudet när den sätts i standby.
    Samtliga orginal CD och via mottagare jag testat fortsätter spänningsmata huvudet när man bryter strömmen (för att kunna göra firmware uppdateringar nattetid, uppdatera epg mm) och då fungerar det inte. Dock borde det funka om vu-mottagaren kopplas som master (om denna bryter strömmen i standby) men då kommer ett annat problem (om man har diseq-sw). Orginalmottagare (HD) från både via och cd brukar inte kunna styra diseq-switchar. Detta kan man lösa med att slå på en kanal på samma satellit som orginalboxen vill ha innan man sätter den i standby, men funktionen upplevde jag ändå inte som helt 100%. Ibland när man zappade på orginalboxen så slutade det plötsligt att funka och då visade det sig att diseq-switchen bytt satellit. Kanske råkade det bli ngt spänningsfall vid zappandet som liknande ett diseq kommando så switchen bytte läge.
    det bästa är om du kan ge orginalboxen en egen kabel till sitt eget huvud (huvudet kan vara ett twin eller quad om du vill använda det på vu boxen med.
    jag har en prio switch liggande om du vill köpa då jag inte orkade med dessa problemen.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2005
    Inlägg
    348
    Tackad
    10 gånger
    Tack alla som svarat i tråden, det är såklart en prioritets switch jag behöver. Det blir den från kjell.com som var ett bra pris på

    @schwede30/jo1
    Jo jag vet vad jag pratar om
    Denna fråga gällde prioritets switch och den i andra tråden gällde satCR precis som jag skrivit ...

  10. #10
    Seniormedlem Stickans avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    789
    Tackad
    15 gånger
    Jag köpte en sådan switch hos Kjell&Co. Funkar perfekt med min DM900 och Vu+Duo2.

    Fast den släpper inte igenom 27,5W till den mottagare som är kopplad till out Slave. Endast till den som kopplas till out Master. Synd!
    Senast redigerad av Stickan den 2018-07-21 klockan 18:39.
    Vu+Ultimo 4K DM900uhd DM920uhd DM7080HD

Liknande ämnen

  1. Hjälp mig att välja mottagare
    Av reecord i forum Boxer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-21, 21:39
  2. Vilken mottagare skall man välja ????
    Av xtal i forum Övriga mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-09, 21:03
  3. Vilken mottagare ska man välja?
    Av the judge i forum Övriga mottagare
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-08-25, 12:06
  4. Vilken mottagare skall man välja ?
    Av tcbkindh i forum Övriga mottagare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-04-10, 23:12
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-05-14, 18:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss