Jag tolkar dig som att du inte har en separat kortserver utan att du kör programkortet i en av dina DM800 och delar ut till de andra DM800.
Det verkar också som att det är mycket länge sedan denna setup gjordes. Oklart om du kör oscam eller ev. någon äldre kortserver t.ex. newcs på serverboxen.

Programkort utvecklas och de nyaste programkorten stöds bara av de senaste versionerna av serverprogramvara. Idag är det nästan uteslutande oscam som gäller och troligen skulle ditt nya programkort fungera utmärkt tillsammans med senaste oscam versionen. Att det däremot inte fungerar med någon 8-10 år gammal programvara är inte så konstigt.

OpenPLi har slutat att stödja Dreambox officiellt men det finns andra sidor som erbjuder modifierade versioner av nyare OpenPLi även till DM800. Andra kan nog tipsa om det, själv kör jag inte Dreambox.

Om Wavefield S2002 CI+ HD box löser något för dig och om det går att dela ifrån den vet jag inte. Jag känner inte till den boxen.

Som jag ser det behöver du sätta upp en ny kortserver med senaste oscam och dela ut kortet ifrån den. Det går att göra på någon av dina befintliga DM800 men kräver troligen att du installerar en nyare image. Sedan gäller det att ha koll på hur man konfigurerar upp server och klienter. Något som kanske är svårt om det är 8-10 år sedan du gjorde det sist.

Summa summarum borde det inte vara något problem att få ditt programkort att funka med oscam. Problemet verkar vara att få dina boxar uppdaterade och konfigurerade till en mer modern miljö.