Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Volym raspbian?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger

    Volym raspbian?

    Har byggt mig en liten köksradio med en raspberry med hifiberrys förstärkare och skärm. Med KODI har jag nu fått en välljudande mediaspelare med pekfunktion.

    Två saker skiljer mig från köksnirvana. Egentligen tre, men bättre högtalare är inte så svårt att få tag på.

    1. Skärmsläckare är aktiverad i raspbian
    2. Varje gång PIen startas sätts volymen till max.

    Någon som vet hur jag kan stänga ner skärmsläckaren och sänka maxvolymen i start-up-filerna? Har googlat och hittat lösningsförslag som inte fungerar, antingen för att det är för äldre modeller av Pi eller bara fel.

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det här var ingen enkel fråga. Trots att jag har hållit på väldigt mycket med Raspberry Pi och liknande datorer har jag aldrig varit i närheten av dessa frågor. Efter att ha googlat lite så verkar det också finnas väldigt många varianter.

    Jag tror att enda hoppet om att få svar på din enkla fråga är om någon har byggt samma sak som du och hittat en lösning på problemen.

    Har du följt någon speciell guide eller anvisning för bygget?
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Provade också på HiFiBerrys supportsida, men svaren där fungerade inte heller. Köpte dig+-varianten av HiFiBerry-kortet och kommer att skaffa en aktiv högtalare. Dig+-kortet skickar ut en digital ljudsignal utan någon information om volymen så det kommer att fungera bra. Amp-kortet får jag ha till när jag bygger ihop något där jag kan reglera volymen på ett enkelt sätt. Skärmsläckarproblemet fortsätter jag att googla på.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    LibreELEC verkar inte ha någon skärmsläckare inbyggd så det verkar fungera nu efter byte från Raspbian till LibreELEC. (Det sista, som jag säkert kan hitta efter att ha googlat lite är hur kan jag starta raspberry pi efter att ha stängt av den. Finns det något alternativ till att dra ut och sätta i sladden; antingen med handkraft eller strömbrytare.)

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    187
    Tackad
    7 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    LibreELEC verkar inte ha någon skärmsläckare inbyggd så det verkar fungera nu efter byte från Raspbian till LibreELEC. (Det sista, som jag säkert kan hitta efter att ha googlat lite är hur kan jag starta raspberry pi efter att ha stängt av den. Finns det något alternativ till att dra ut och sätta i sladden; antingen med handkraft eller strömbrytare.)
    Har för mig pin 5 och 6 är reset, och gör att rpi startar upp när man stängt av den.

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av kaptenmorgan Visa inlägg
    Har för mig pin 5 och 6 är reset, och gör att rpi startar upp när man stängt av den.
    Det verkar stämma!
    https://howchoo.com/g/mwnlytk3zmm/ho...r-raspberry-pi
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Raspberry pi raspbian retropie openelec
    Av sikerim i forum Hårdvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-05-10, 15:28
  2. Volym går ej justera 500 hd
    Av mape79 i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-01-07, 11:07
  3. kan ej ändra volym
    Av stathagen i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-25, 22:10
  4. Volym på 3:an och 5:an
    Av nicnic999 i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 23:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss