Så här är det.
Jag har en extern USB-hårddisk med ca 20000 MP3-låtar som ligger ordnade på följande vis:
[Root]->[Bokstav]->[Artist]->[Album] och under varje album finns sen alla låtar. "Bokstav" är alltså mellan A-Ö. Albumnamnet kan vara ganska långt och står i formatet "Årtal - Titel [Artist]"
Det finns i runda slängar alltså 20000 låtar i närmare 2000 kataloger, runt 150GB sammanlagt.

Men! Nu har jag skaffat en bilstereo som bara har stöd för 999 mappar och det får finnas max 999 filer per mapp så jag måste göra om trädstrukturen på nåt sätt för att kunna komma åt alla mina låtar.
Då tänkte jag så här: om jag kopierar (flyttar) in varje albums låtar under själva artisten och struntar i att dom blir i en enda röra där (alla är taggade) så får det duga. Dom tomma mapparna kan sedan tas bort. Nya strukturen blir alltså: [Root]->[Bokstav]->[Artist].
Det finns också andra filer där som t ex playlists; *.m3u och ibland lite bilder på omslag *.jpg eller texter *.txt men det är alltså bara MP3-filerna som är av intresse. Ingen enskild artist har över 999 låtar.
Skulle det förkomma att två filer råkar heta samma så får det bildas en kopia med ett nytt namn på den senare med tillägget (1) i slutet av filnamnet - som det normalt brukar göra.

Jag har suttit med XCOPY och ROBOCOPY och även lite gammaldags BAT-programmering och testat alla möjliga växlar och varianter men inte fått till det men jag fattar att för den som behärskar Powershell så är detta en bit-av-kaka så jag skulle vilja ha hjälp med detta. Jag kan nada om PS. Kanske finns fler som har en liknande situation?

Tack på förhand!