Svar till stickans fråga om Hur man skall använda FBC tunern bäst:
tuners.jpg
tuner A.jpg
tuner B.jpg
tuner C.jpg
tuner D.jpg
Tuner E.jpg
Bästa sättet att kunna spela in många kanaler samtidigt i sin Vu+ mottagare med FBC tuner är att använda sig av en Unicable lnb då kan man alltid spela in minst 4 kanaler samtidigt med den enklaste unicable lnbn.
tuners C till H är sk virutuella tuners och kan användas då man har en unicable lnb och använder samma kabel med olika frekvensband .
I mitt exempel har jag 2 fbc tuners i min Vu+ uno 4k se.
För 0,8w har jag en unicable lnb med 4 band den kopplas till LNB 1 på mottgarens baksida, detta blir tuner A (fysisk tuner).
För resten av mina satteliter har jag mitt gamla diseq nät och dessa kopplas till LNB2 på mottagrens baksida detta blr tuner B (fysisk tuner).
Nu över till de virituella tunrarna c till h,
då min unicable lnb bara har 4 kanaler SCR1 1210 Mhz , SCR2 1420 Mhz, SCR3 1680 Mhz och SCR4 2040 Mhz
Tuner a 0,8 W använder SCR1 1210 Mhz.
Tuner b är kopplat till mitt gamla diseq-nät
Tuner c 0,8W använder SCR2 1420 Mhz och är virituell
Tuner d 0.8W använder SCR3 1680 Mhz och är virituell
Tuner e 0,8W använder SCR4 2080 Mhz och är virituell.
Bifogar hur detta ser ut i mottagarens tuner config.
Nu kan jag alltid spela i minst 4 kanaler samtidigt oavsett transonder på 0,8w och minst en från diseq-nätet.
Hoppas denna förklaring är bättre än den förra men det känns lite hokus pokus men man måste först inse att en unicable lnb kan skicka minst 4 strömmar samtidigt till en mottagare.
Fick problem att ladda upp bilderna de var för stora .......... återkommer senare med bilderna.
mvh Hasse