Knappast någon guru, men jag har väl lite grundkunskap i nätverk. Du skriver inte så konkret vad det är du gör när du försöker ansluta till pumpen eller hur allt är tänkt att fungera ur ett nätverksperspektiv. Vad menar du med att du inte får kontakt med den? Hur gör du när det fungerar?

Om jag förstår det rätt så vill pumpen ha anslutning till internet? När pumpen får anslutning till internet så ska du kunna ansluta till den via connectplus.enertech.se:5000? Var skriver du in connectplus.enertech.se:5000? I den speciellt framtagna appen? Betyder det att connectplus.enertech.se i sin tur ansluter till din pump? Hur vet connectplus.enertech.se att det är just din pump som anslutningen utifrån vill till? Anger du ett användarnamn och lösenord i den appen?

Eller är connectplus.enertech.se en dynamisk DNS som pumpen själv uppdaterar till din just din aktuella publika IP-adress? Om så är fallet kanske du måste göra en port forward på port 5000 till pumpens interna/privata IP-adress? Det är inte alltid man kan ansluta till sin egna publika IP-adress när man ansluter från samma IP-adress/samma nät (det kan skilja sig mellan olika operatörer), då fungerar det säkert om du istället försöker ansluta direkt till pumpens interna/privata IP-adress istället (eller om du stänger av Wi-Fi på din telefon och därför inte ansluter inifrån samma nät).

Jag förstår det som att du använder 4G-routerns inbyggda 4G-modem när det fungerar (att du inte kopplar den routern till din Telenor/Utsikts stadsnät-tjänst)? Så angående dina DNS-frågor så förstår jag det som att du undrar om connectplus.enertech.se verkligen översätts till rätt IP-adress beroende på vilken router/operatör/DNS du använder? Jag kör med OpenDNS och just nu översätts connectplus.enertech.se till 194.68.215.30. Du kan ju själv prova genom att pinga connectplus.enertech.se med dina olika routrar/DNS:er och se om översättningen blir likadan?