Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
Troligen fungerar det såhär. (observera att detta är kvalificerade gissningar baserat på hur såna system brukar var byggda)
Värmepumpen ansluter till connectplus.enertech.se port 5000, troligen ansluter alla CTCs värmepumpar dit. Den loggar in/anmäler sig med sitt serienummer som är hårdkodat.

appen ansluter också till enertech (kan vara samma adress/port som ovan men jag har ingen aning om hur ctc byggt sin tjänst, troligen är det i varje fall en annan port som appen ansluter på)
du, skapar konto/användarnamn/lösenord i appen och sen nånstans i kontot måste du ange pumpens serienummer så ctc kan skicka rätt data till dig (troligen kan man ange nån annans serienummer här o därmed ta över deras pump om den inte är parad)

Det hade varit intressant att veta vilken port som appen ansluter till molntjänsten på, det verkar ju vara här felet ligger. ctc verkar inte heller ha gjort nått webbgränssnitt som man kan använda om man inte har appen.

Felsökning:
Jag hade börjat med att koppla in allt via den router/bredband du planerar använda. Anslut även en dator till routern och prova att pinga connectplus.enertech.se prova även att telnetta till connectplus.enertech.se port 5000. Det ska gå att ansluta, knappa lite på tangentbordet (dvs skicka lite text) och efter några sekunder får man "HTTP/1.1 400 Bad request). Kan du inte ansluta alls med Telnet så beror det på att din isp har blockerat port 5000.
har du inte Telnet kommandot så får du lägga till det under program och funktioner/windows komponenter/Telnet klient om du kör windows. (jag använder oftast andra operativsystem så jag kan ha skrivit fel)
(det gick även att ansluta med en browser till http://connectplus.enertech.se:5000/ jag får Server Error403 - Forbidden: Access is denied. men där är iaf nått i andra änden som svarar på porten, om du inte hittar telnet)
Funkar det sårhär långt så hade jag ringt till CTCs support och frågar om din pump rapporterar in mätvärde som den ska, troligen gör den det.

Då är det bara appen kvar. testa att ansluta appen på mobilen via mobilt bredband och se om det funkar, samt testa varför det inte funkar när appen/telefonen ligger på ditt wlan. troligen är det en annan port som i så fall är spärrad hos din isp. Vet dock inte vilken port appen ansluter på.

Pinga går bra om jag inte lägger till porten
ping connectplus.enertech.se:5000
ping: cannot resolve connectplus.enertech.se:5000: Unknown host
Jag har btw iMac dvs inte windows