Har vi någon nätverksguru här?
Har ett problem som förmodligen sitter i min router alternativt min ISP (telenor fd bredbandsbolaget i Utsikts stadsnät)
Så här ligger det till
Jag har en nyinstallerad värmepump av märket CTC GSi12 med ett tillbehör som heter CTC Connect vilket gör att om allt fungerar så kan jag övervaka (och styra) pumpen från min iPhone!
När jag då kopplar in pumpen på min router som är av märket Netgear Nighthawk X6 R8000, så får jag ingen kontakt med pumpen från min app i mobilen.
Jag har inga brandväggar eller annan spärr i routern och jag har fiber 250/250.
Samma resultat om jag kopplar in den router som brebandsbolaget skickat på mig!
Men! Om jag kopplar in en 4G-router från Tele2 så får jag omedelbar kontakt mellan min mobil och pumpen

Kontakten mellan pumpen och min mobil går via en DNS hos pumptillverkaren, connectplus.enertech.se:5000

Min frågor är då, kan det vara så att Telenor allternativt Utsikt(stadsnätet) spärrar ut vissa DNS?
Eller är det mina bredbandsroutrar som har någon spärr för vissa DNS som jag inte känner till?
Någon som vet om det på något sätt att gå runt den eventuella spärr som förmodligen finns?
Just nu kör jag med DNS 1.1.1.1.1 och 1.0.0.1 (körde med open DNS fram till igår)(har även försökt med de DNS som finns i 4G-routern)

Visst, jag kan köra med 4G-routern, men den har ju begränsat med data per månad ( det verkar gå åt ca 100Mb/dygn) men det känns ganska onödigt att köra med två routrar

regards