Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 58

Ämne: Nätverksguru?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    214
    Tackad
    16 gånger

    Nätverksguru?

    Har vi någon nätverksguru här?
    Har ett problem som förmodligen sitter i min router alternativt min ISP (telenor fd bredbandsbolaget i Utsikts stadsnät)
    Så här ligger det till
    Jag har en nyinstallerad värmepump av märket CTC GSi12 med ett tillbehör som heter CTC Connect vilket gör att om allt fungerar så kan jag övervaka (och styra) pumpen från min iPhone!
    När jag då kopplar in pumpen på min router som är av märket Netgear Nighthawk X6 R8000, så får jag ingen kontakt med pumpen från min app i mobilen.
    Jag har inga brandväggar eller annan spärr i routern och jag har fiber 250/250.
    Samma resultat om jag kopplar in den router som brebandsbolaget skickat på mig!
    Men! Om jag kopplar in en 4G-router från Tele2 så får jag omedelbar kontakt mellan min mobil och pumpen

    Kontakten mellan pumpen och min mobil går via en DNS hos pumptillverkaren, connectplus.enertech.se:5000

    Min frågor är då, kan det vara så att Telenor allternativt Utsikt(stadsnätet) spärrar ut vissa DNS?
    Eller är det mina bredbandsroutrar som har någon spärr för vissa DNS som jag inte känner till?
    Någon som vet om det på något sätt att gå runt den eventuella spärr som förmodligen finns?
    Just nu kör jag med DNS 1.1.1.1.1 och 1.0.0.1 (körde med open DNS fram till igår)(har även försökt med de DNS som finns i 4G-routern)

    Visst, jag kan köra med 4G-routern, men den har ju begränsat med data per månad ( det verkar gå åt ca 100Mb/dygn) men det känns ganska onödigt att köra med två routrar

    regards

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlägg
    317
    Tackad
    4 gånger
    får du kontakt med övriga prylar t,ex mobil över wifi på netgear routern?

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlägg
    317
    Tackad
    4 gånger
    funderar på om det är ett dhcp lån du har på 1 timme som bredbandsbolaget brukar ha när man hoppar runt bland massa routrar så funkar bara den som du hade från början

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    214
    Tackad
    16 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Castro Visa inlägg
    får du kontakt med övriga prylar t,ex mobil över wifi på netgear routern?
    Ja! Allt, dvs mycket, fungerar med min router

  5. #5
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger
    Knappast någon guru, men jag har väl lite grundkunskap i nätverk. Du skriver inte så konkret vad det är du gör när du försöker ansluta till pumpen eller hur allt är tänkt att fungera ur ett nätverksperspektiv. Vad menar du med att du inte får kontakt med den? Hur gör du när det fungerar?

    Om jag förstår det rätt så vill pumpen ha anslutning till internet? När pumpen får anslutning till internet så ska du kunna ansluta till den via connectplus.enertech.se:5000? Var skriver du in connectplus.enertech.se:5000? I den speciellt framtagna appen? Betyder det att connectplus.enertech.se i sin tur ansluter till din pump? Hur vet connectplus.enertech.se att det är just din pump som anslutningen utifrån vill till? Anger du ett användarnamn och lösenord i den appen?

    Eller är connectplus.enertech.se en dynamisk DNS som pumpen själv uppdaterar till din just din aktuella publika IP-adress? Om så är fallet kanske du måste göra en port forward på port 5000 till pumpens interna/privata IP-adress? Det är inte alltid man kan ansluta till sin egna publika IP-adress när man ansluter från samma IP-adress/samma nät (det kan skilja sig mellan olika operatörer), då fungerar det säkert om du istället försöker ansluta direkt till pumpens interna/privata IP-adress istället (eller om du stänger av Wi-Fi på din telefon och därför inte ansluter inifrån samma nät).

    Jag förstår det som att du använder 4G-routerns inbyggda 4G-modem när det fungerar (att du inte kopplar den routern till din Telenor/Utsikts stadsnät-tjänst)? Så angående dina DNS-frågor så förstår jag det som att du undrar om connectplus.enertech.se verkligen översätts till rätt IP-adress beroende på vilken router/operatör/DNS du använder? Jag kör med OpenDNS och just nu översätts connectplus.enertech.se till 194.68.215.30. Du kan ju själv prova genom att pinga connectplus.enertech.se med dina olika routrar/DNS:er och se om översättningen blir likadan?

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    214
    Tackad
    16 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Jicarala Visa inlägg
    Knappast någon guru, men jag har väl lite grundkunskap i nätverk. Du skriver inte så konkret vad det är du gör när du försöker ansluta till pumpen eller hur allt är tänkt att fungera ur ett nätverksperspektiv. Vad menar du med att du inte får kontakt med den? Hur gör du när det fungerar?

    Om jag förstår det rätt så vill pumpen ha anslutning till internet? När pumpen får anslutning till internet så ska du kunna ansluta till den via connectplus.enertech.se:5000? Var skriver du in connectplus.enertech.se:5000? I den speciellt framtagna appen? Betyder det att connectplus.enertech.se i sin tur ansluter till din pump? Hur vet connectplus.enertech.se att det är just din pump som anslutningen utifrån vill till? Anger du ett användarnamn och lösenord i den appen?

    Eller är connectplus.enertech.se en dynamisk DNS som pumpen själv uppdaterar till din just din aktuella publika IP-adress? Om så är fallet kanske du måste göra en port forward på port 5000 till pumpens interna/privata IP-adress? Det är inte alltid man kan ansluta till sin egna publika IP-adress när man ansluter från samma IP-adress/samma nät (det kan skilja sig mellan olika operatörer), då fungerar det säkert om du istället försöker ansluta direkt till pumpens interna/privata IP-adress istället (eller om du stänger av Wi-Fi på din telefon och därför inte ansluter inifrån samma nät).

    Jag förstår det som att du använder 4G-routerns inbyggda 4G-modem när det fungerar (att du inte kopplar den routern till din Telenor/Utsikts stadsnät-tjänst)? Så angående dina DNS-frågor så förstår jag det som att du undrar om connectplus.enertech.se verkligen översätts till rätt IP-adress beroende på vilken router/operatör/DNS du använder? Jag kör med OpenDNS och just nu översätts connectplus.enertech.se till 194.68.215.30. Du kan ju själv prova genom att pinga connectplus.enertech.se med dina olika routrar/DNS:er och se om översättningen blir likadan?
    4g-routern är helt fristående. Kabel från pumpens internetbox och sedan ut i den binära rymden!

    Skall förklara hur det fungerar!
    Pumpen har en sk internetbox vilkens serienummer jag skriver in i appen i samband med att jag gör en sk parkoppling. Då är det tänkt att internetboxen anropar CTC som jag också anropar från min app i mobilen. Om allt då fungerar som det är tänkt så får jag upp en gränssnitt i mobilen där jag kommer åt bla historiskt data från pumpen med grafer osv. Jag kan även ändra i inställningar och få larm mm den vägen!
    En sak som jag glömde ovan är att när vi första gången skulle parkoppla och det inte fungerade så ringde vi upp supporten på CTC och de kunde då se att serienumret var online men vi fick bara beskedet i mobilen att pumpen inte var ansluten till internet!
    Verkar som att det är någon form av enkelriktad kommunikation

    "Var skriver du in connectplus.enertech.se:5000?" Jag skriver inte in det någonstans utan det är den port hos CTC som anropas från min internetbox!
    Jag anger bara ett serienummer!
    Enligt CTC så skall jag inte portforwarda och 4G-rotern har ju ingen portforward på någon intern ip-adress

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Troligen fungerar det såhär. (observera att detta är kvalificerade gissningar baserat på hur såna system brukar var byggda)
    Värmepumpen ansluter till connectplus.enertech.se port 5000, troligen ansluter alla CTCs värmepumpar dit. Den loggar in/anmäler sig med sitt serienummer som är hårdkodat.

    appen ansluter också till enertech (kan vara samma adress/port som ovan men jag har ingen aning om hur ctc byggt sin tjänst, troligen är det i varje fall en annan port som appen ansluter på)
    du, skapar konto/användarnamn/lösenord i appen och sen nånstans i kontot måste du ange pumpens serienummer så ctc kan skicka rätt data till dig (troligen kan man ange nån annans serienummer här o därmed ta över deras pump om den inte är parad)

    Det hade varit intressant att veta vilken port som appen ansluter till molntjänsten på, det verkar ju vara här felet ligger. ctc verkar inte heller ha gjort nått webbgränssnitt som man kan använda om man inte har appen.

    Felsökning:
    Jag hade börjat med att koppla in allt via den router/bredband du planerar använda. Anslut även en dator till routern och prova att pinga connectplus.enertech.se prova även att telnetta till connectplus.enertech.se port 5000. Det ska gå att ansluta, knappa lite på tangentbordet (dvs skicka lite text) och efter några sekunder får man "HTTP/1.1 400 Bad request). Kan du inte ansluta alls med Telnet så beror det på att din isp har blockerat port 5000.
    har du inte Telnet kommandot så får du lägga till det under program och funktioner/windows komponenter/Telnet klient om du kör windows. (jag använder oftast andra operativsystem så jag kan ha skrivit fel)
    (det gick även att ansluta med en browser till http://connectplus.enertech.se:5000/ jag får Server Error403 - Forbidden: Access is denied. men där är iaf nått i andra änden som svarar på porten, om du inte hittar telnet)
    Funkar det sårhär långt så hade jag ringt till CTCs support och frågar om din pump rapporterar in mätvärde som den ska, troligen gör den det.

    Då är det bara appen kvar. testa att ansluta appen på mobilen via mobilt bredband och se om det funkar, samt testa varför det inte funkar när appen/telefonen ligger på ditt wlan. troligen är det en annan port som i så fall är spärrad hos din isp. Vet dock inte vilken port appen ansluter på.

    Senast redigerad av jippe den 2018-09-05 klockan 10:10.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    214
    Tackad
    16 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
    Troligen fungerar det såhär. (observera att detta är kvalificerade gissningar baserat på hur såna system brukar var byggda)
    Värmepumpen ansluter till connectplus.enertech.se port 5000, troligen ansluter alla CTCs värmepumpar dit. Den loggar in/anmäler sig med sitt serienummer som är hårdkodat.

    appen ansluter också till enertech (kan vara samma adress/port som ovan men jag har ingen aning om hur ctc byggt sin tjänst, troligen är det i varje fall en annan port som appen ansluter på)
    du, skapar konto/användarnamn/lösenord i appen och sen nånstans i kontot måste du ange pumpens serienummer så ctc kan skicka rätt data till dig (troligen kan man ange nån annans serienummer här o därmed ta över deras pump om den inte är parad)

    Det hade varit intressant att veta vilken port som appen ansluter till molntjänsten på, det verkar ju vara här felet ligger. ctc verkar inte heller ha gjort nått webbgränssnitt som man kan använda om man inte har appen.

    Felsökning:
    Jag hade börjat med att koppla in allt via den router/bredband du planerar använda. Anslut även en dator till routern och prova att pinga connectplus.enertech.se prova även att telnetta till connectplus.enertech.se port 5000. Det ska gå att ansluta, knappa lite på tangentbordet (dvs skicka lite text) och efter några sekunder får man "HTTP/1.1 400 Bad request). Kan du inte ansluta alls med Telnet så beror det på att din isp har blockerat port 5000.
    har du inte Telnet kommandot så får du lägga till det under program och funktioner/windows komponenter/Telnet klient om du kör windows. (jag använder oftast andra operativsystem så jag kan ha skrivit fel)
    (det gick även att ansluta med en browser till http://connectplus.enertech.se:5000/ jag får Server Error403 - Forbidden: Access is denied. men där är iaf nått i andra änden som svarar på porten, om du inte hittar telnet)
    Funkar det sårhär långt så hade jag ringt till CTCs support och frågar om din pump rapporterar in mätvärde som den ska, troligen gör den det.

    Då är det bara appen kvar. testa att ansluta appen på mobilen via mobilt bredband och se om det funkar, samt testa varför det inte funkar när appen/telefonen ligger på ditt wlan. troligen är det en annan port som i så fall är spärrad hos din isp. Vet dock inte vilken port appen ansluter på.

    Pinga går bra om jag inte lägger till porten
    ping connectplus.enertech.se:5000
    ping: cannot resolve connectplus.enertech.se:5000: Unknown host
    Jag har btw iMac dvs inte windows

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Citat Ursprungligen postat av guess Visa inlägg
    Pinga går bra om jag inte lägger till porten
    ping connectplus.enertech.se:5000
    ping: cannot resolve connectplus.enertech.se:5000: Unknown host
    Jag har btw iMac dvs inte windows
    Hej
    Du kan inte pinga en port. Du pingar en host, dvs ping connectplus.enertech.se
    prova att skriva telnet connectplus.enertech.se 5000 du ska inte få nått felmeddelande, det ska bara bli svart i terminalen, och det ska inte hända ngt när du försöker skriva ngt förrän efter 5-10s, då ska det komma meddelandet jag skrev i tidigare post.

    Ser tyvärr att apple tagit bort Telnet kommandot i high Sierra, du kan installera det igen om du förljer guiden på denna sidan: https://medium.com/ayuth/bring-telne...a-11de98de1544

    Kör du äldre version av osx så bör det finnas kvar.


    Annars testa att ansluta dit med en browser som jag skrev i tidigare post

    eller så testa med nc (netcat) som tydligen ersätter telnet i high Sierra
    nc connectplus.enertech.se 5000
    det ska inte ge ngt svar förrän du skrivit lite mer text, då svarar den HTTP/1.1 400 Bad Request
    Senast redigerad av jippe den 2018-09-05 klockan 13:24. Anledning: hittade nc (netcat) istället

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    214
    Tackad
    16 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
    Hej
    Du kan inte pinga en port. Du pingar en host, dvs ping connectplus.enertech.se
    prova att skriva telnet connectplus.enertech.se 5000 du ska inte få nått felmeddelande, det ska bara bli svart i terminalen, och det ska inte hända ngt när du försöker skriva ngt förrän efter 5-10s, då ska det komma meddelandet jag skrev i tidigare post.

    Ser tyvärr att apple tagit bort Telnet kommandot i high Sierra, du kan installera det igen om du förljer guiden på denna sidan: https://medium.com/ayuth/bring-telne...a-11de98de1544

    Kör du äldre version av osx så bör det finnas kvar.


    Annars testa att ansluta dit med en browser som jag skrev i tidigare post

    eller så testa med nc (netcat) som tydligen ersätter telnet i high Sierra
    nc connectplus.enertech.se 5000
    det ska inte ge ngt svar förrän du skrivit lite mer text, då svarar den HTTP/1.1 400 Bad Request
    telnet connectplus.enertech.se
    Trying 194.68.215.30...

    Blir samma om jag lägger till 5000

    Kom nytt svar
    telnet connectplus.enertech.se
    Trying 194.68.215.30...
    telnet: connect to address 194.68.215.30: Operation timed out
    telnet: Unable to connect to remote host

    nc connectplus.enertech.se 5000

    Inget svar alls med nc
    Senast redigerad av guess den 2018-09-05 klockan 13:46.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss