Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 13 av 13

Ämne: Inbyggt kort numera?

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    188
    Tackad
    13 gånger
    det er meningen at man klippar kortet som et sim kart - se indläg 6.

  2. #12
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Ok, för cirka åtta månader sedan så beställde jag en ny box (inte one place), och den har sim kort förmonterat. Det liknar i stort sett sim kort
    som man har i mobiltelefonen med kortnumret på baksidan. De äldre korten har numret på kortet och visst kan man klippa ut chipet och sedan montera
    in det i de nya boxarna. Rent teknisk så ska det fungera men frågan är hur dom ställer sig till det om man ringer CD och vill regga upp en box
    som man köpt begagnat. Eller vad händer om kortet (chip) man har går sönder i boxen jag redan har, kan ju hända antar jag.

    Förstår inte varför dom valde att gå över till boxar med sim kort chip, å andra sidan kanske dom inte har kontroll över tillverkarna och kanske
    inte kan kräva sådant så dom måste välja bland boxarna som finns ?

    Om så är fallet, varför gick man då inte över till kontakt korts liknande smart cards, dessa kan ju användas i alla boxar även dom som
    är nya. Då kan man ha numret både på kortet och även på sim kortet. Och bryta ut SIM chip om man behöver det till nya boxarna. Visst
    man kan ju inte så lätt backa bandet och köra med en äldre box men jag antar att det är mer osannolikt än att man vill gå över
    till en nyare box.

    * Tänkte uppgradera då den vita boxen som funkat bra länge blev slö med den senaste uppgraderade GUI i boxen jämfört
    med hur den funkade tidigare. Och av andra skäl att en box pajade så jag tror de vita boxarna jag har nog gjort sitt.
    Ska man då köpa en ny box, och är det någon som vet vad en ny box kostar numera från CD. Inte "one place" för den vill
    jag inte ha.

    * Och alla dessa begagnade boxar, säljs dom med chip eller måste det skickas tillbaka när man säger upp sitt abonnemang
    för det blir ju lite tokigt om flertalet personer säljer boxar till andra personer och sedan kan man inte använda boxen. Det är ju
    nästan lite som att CD lurar folk indirekt. Tänk om man inte kan återaktivera boxen.

    Orkar inte tjata med kundtjänst för dom har jag ingen vidare bra erfarenhet av, lite drygt bemötande och tekniska frågor brukar
    inte funka bra, det mesta finns ju trots att att läsa på webben om men inte dessa mer specifika frågor. Trodde faktiskt denna
    information skulle finnas permanet på deras hemsida då frågorna lär dykt upp men jag hittar inget.

  3. #13
    Färsking
    Reg.datum
    Apr 2020
    Inlägg
    4
    Tackad
    1 gånger
    Information med CD nya boxar(de som använder sim-kort).

    CD officiella svar angående sim-kort:

    1. De fabriks parade till boxen. Alltså går ej att byta ut och ny box måste beställas om kortet slutar fungera.
    2. Kortet måste vara i box för att ens använda boxen även om du inte längre har abonnemang.
    3. Boxar som ej köps direkt från CD kan kopplas till ditt abonnemang förutsatt att sim-kortet är det som kom med boxen.

    Svar från kunder(diverse forum):

    1. Kortet går att stoppa in i andra boxar och fungerar som ett smartcard(Användaren stoppade sitt oneplace kort till hens väns oneplace, som verkade fungera).
    2. Kortet kan ej användas i andra boxar/ca-modul(Testat av mig).
    3. Ut stämplat sim från CD egna smartcard fungerar ej i oneplace(Testat av mig).
    4. Oneplace fungerar utmärkt utan kort och verkar inte klaga(Testat av mig).

Liknande ämnen

  1. Ny image med stöd för inbyggt wifi?
    Av RDB i forum Dreambox
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-01-08, 21:43
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-12-24, 11:01
  3. Nokia 260S inbyggt conax
    Av toxie i forum Övriga mottagare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-04-28, 17:18
  4. Vart köper man kort numera?
    Av TheForce i forum Boxer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-04-18, 19:38
  5. [LÖST] Vad finns det för dekodrar med Conax inbyggt?
    Av Ahnberg i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-04-15, 21:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss