Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Fråga ang. videosnuttar på nätet

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    214
    Tackad
    16 gånger

    Fråga ang. videosnuttar på nätet

    Kan någon tala om varför det när vissa videosnuttar som visas på nätet eller på tv´n eller liknande, har en ram runt den presenterade videon och innehållet i ramen är en förstorad och väldigt suddig kopia av det presenterade? (alltså centrum på bilden är en film som har formatet av en mobil och runt om denna mobil för att liksom fylla ut formatet till 4:3 är en suddig och förstorad kopia av det som visas på mobilen)
    Är det vissa telefoners appar som beter sig på detta viset eller varför visas det på detta viset?
    Själv tycker jag att det är väldigt irriterande
    Har försökt att hitta svar hos min bästa vän Google men han har inte hittat det jag letar efter (eller också har jag ställt frågan fel)

    regards

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det finns ett antal personer som tydligen tycker att det ser bättre ut att presentera en video i vertikalt format med suddiga bakgrunder på sidorna. Istället för svarta fält på båda sidorna som det blir när man visar en video filmad i vertikalt format med en mobiltelefon på en liggande 16:9 skärm. Framförallt gäller väl detta när en amatörmässigt inspelad vertikal video ska visas på TV t.ex. i ett nyhetsinslag. Bildproducenterna tycker då det är snyggare att fylla ut de annars svarta ytorna med en suddig version av originalvideon.

    Sedan har bruket spritt sig till sociala media och blivit "inne" verkar det som. Om man googlar på "cellphone vertical video background blur" så kan man läsa olika tips om hur man kan få till detta om man nu skulle anse det önskvärt. Från början var det väl rätt trixigt och krävde någon typ av videoediteringsprogram men nu verkar det finnas appar som klarar det med ett klick.

    Själv är jag inte heller förtjust i detta oskick men smaken är som bekant olika. Jag kan ha en viss förståelse för att producenter av TV-program inte vill fylla ut rutan med stora svarta fält. Då ser det väl lite trevligare och ljusare ut med den suddiga bakgrunden. Det bästa vore väl om folk lärde sig hålla mobilen på rätt håll när de ska filma...
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    139
    Tackad
    22 gånger
    Här förklaras det hur man gör.
    https://www.youtube.com/watch?v=LdCLQ2DQ0NY

    Det kallas vertical video om du vill söka mer.


    I kommentarerna under videodemon ovan kan man läsa följande kommentar (som jag förövrigt haller med till 100%).
    Svendsen64för 2 år sedan

    The only way to deal with vertical videos is to delete them. They will never look good anyway. People need to learn how to record properly, in horizontal mode.

    mvh Hasse.

  4. #4
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av piphalu Visa inlägg
    The only way to deal with vertical videos is to delete them. They will never look good anyway. People need to learn how to record properly, in horizontal mode.
    Jag kan inte annat än att hålla med...

    https://youtu.be/Bt9zSfinwFA
    Senast redigerad av rolrn den 2019-01-03 klockan 10:52.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

Liknande ämnen

  1. Dreambox via nätet
    Av guess i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-09-20, 22:14
  2. Se på dm500hd via nätet?
    Av lordsgaki i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-02-28, 23:42
  3. Live-tv på nätet?
    Av zoman i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-07-16, 22:39
  4. NFL på nätet
    Av vasy i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-09-19, 19:25
  5. Blockerad på nätet.
    Av dreven i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-07-13, 20:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss