Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 36

Ämne: Lämplig image till VU+ Duo2 för comhem

  1. #1
    Färsking
    Reg.datum
    Jan 2019
    Inlägg
    17
    Tackad
    1 gånger

    Lämplig image till VU+ Duo2 för comhem

    Hej alla!

    Vi har comhem åtta favoriter (+ fyra favoriter) och har precis köpt en begagnad VU+ Duo2 med intern C/T2-tuner. Den var installerad med OpenPLi rc 7 och vi har en nyinköpt CA-modul för HD-kanaler. Boxen hittade kanalerna direkt på autosökning.

    Däremot var listan i EPG:n full med gamla satellitkanaler som vi inte har. Jag har laddat ner DreamboxEdit, men inte lyckats ansluta. Tyckte även att det var lite krångligt att förstå hur jag skulle hantera EPG:n. Han som sålde boxen skickade med två TV-kontroller och sa att det inte gick att använda VU-kontrollen med OpenPLi. Stämmer det?

    Jag tänker att jag nog ska flasha om. Vill gärna kunna använda original-fjärren, som ser väldigt trevlig ut. Kommer det att fungera med originalmjukvara med min comhem-konfiguration? Jag har läst något om att enigma krävs för att det ska fungera eftersom boxen saknar CI+-port. Var hittar jag originalmjukvaran? Vilken image skulle ni annars rekommendera för enkel användning som hela familjen klarar av? Kanske OpenPLi stable?

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av ElectroMagic Visa inlägg
    Han som sålde boxen skickade med två TV-kontroller och sa att det inte gick att använda VU-kontrollen med OpenPLi. Stämmer det?
    Jag har flera Duo2 och det är inget problem att använda original fjärren med OpenPLi eller någon annan image.

    Det går att ställa in fyra olika systemkoder på originalfjärren så det skulle möjligen kunna vara det ger missmatch om det inte funkar. I så fall går systemkoden att ändra både på fjärren och i boxen. Default är systemkod 2.

    Tyvärr vet jag inget om ComHem eller vilka ComHem kanaler boxen funkar med i dagsläget. Det kanske nån annan kan svara på?
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Färsking
    Reg.datum
    Jan 2019
    Inlägg
    17
    Tackad
    1 gånger
    Tack för snabbt svar! Jag ska testa att byta systemkod för fjärren i boxen. Jag inser att min originalfråga mest antydde att jag ville veta om fjärrkontrollen skulle fungera, men det jag egentligen skulle vilja ha är tips på vilka images som skulle vara bra alternativ för att få en box som uppfyller förljande (eller så mycket som möjligt därav):

    * enkel att använda

    * med en EPG som bara visar de kanaler vi får in

    * där EPG:n visar olika kanaler på varsin rad och man ser som i en tidslinje de närmast kommande programmen på varje kanal
    (i nuläget med OpenPLi rc 7 måste jag trycka EPG och därefter "Multi EPG" på den blå knappen för att få fram något liknande)

    * enkelt att spela in direkt med Rec-knappen på fjärrkontrollen

    * enkelt att ställa in inspelning av ett program i EPG:n, gärna med konfigurerbara tidsmarginaler före och efter programmet

    * möjligt att kopiera ut valfria inspelade program till en separat disk/dator/NAS och få dem i ett format som fungerar t.ex. från VLC

    * pausa live-TV och spola framåt/bakåt mellan paus-tillfället och nutid

    * snabb zappning mellan kanaler

    * möjligt att titta på svtplay direkt i boxen (t.ex. via en plugin)

    * möjligt att titta på filer från vår NAS, antingen direkt öppna filerna, eller via DLNA (t.ex. via en plugin)

    * möjligt att konfigurera vad som visas på VU+ Duo2-boxens coola färgskärm (nu är det ganska mycket info som är typ oläsligt från vår soffa, det kunde få vara bara klockan och en snygg kanal-logga för nuvarande kanal t.ex.)

    Jag inser att det här blev en ganska omfattande önskelista, men alla tips på images som kan tänkas komma nära uppskattas!

  4. #4
    Seniormedlem Ibrahims avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    1 898
    Tackad
    206 gånger
    OpenESI 8 funkar alldeles utmärkt.
    VU+SOLO 4K
    KÖR BÄSTA IPTV

  5. #5
    Färsking
    Reg.datum
    Jan 2019
    Inlägg
    17
    Tackad
    1 gånger
    Toppen! Skulle du ha lust att utveckla lite? Uppfyller den alla mina önskemål? Jag såg lite screenshots och de såg onekligen snygga ut.

  6. #6
    Färsking
    Reg.datum
    Jan 2019
    Inlägg
    17
    Tackad
    1 gånger
    Och kanske där är någon OpenPLi-användare som vill berätta precis varför jag skall använda OpenPLi stable istället för OpenESI.

  7. #7
    Seniormedlem Ibrahims avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    1 898
    Tackad
    206 gånger
    Slutat använda openpli för länge sen.
    Openvix,openESI purE2 utvecklas hela tiden.
    VU+SOLO 4K
    KÖR BÄSTA IPTV

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av ElectroMagic Visa inlägg
    Och kanske där är någon OpenPLi-användare som vill berätta precis varför jag skall använda OpenPLi stable istället för OpenESI.
    OpenPLi är ett tryggt val som har funnits i många år. OpenPLi är också en av de två kodbaser som finns för Vu+ images. Andra images bygger oftast på OpenPLi:s kod plus att de lägger till något extra.
    De images som inte bygger på OpenPLi bygger på Vu+ originalkod som t.ex. BlackHole.

    Så OpenPLi är tryggt på så sätt att de funnits i många år och har en stor community. Andra image-team kan komma och gå. Det är svårt att säga vilken image som är "bäst". Det beror så mycket på tycke och smak, ungefär som att försöka säga vilket bilmärke som är "bäst". Folk tycker olika helt enkelt.

    Men med OpenPLi kan man vara ganska trygg i att den fortsätter att utvecklas, att den har en bra standard och att ev. buggar kommer att fixas. Kort sagt ett tryggt val. Sedan kan hända att andra images erbjuder features som passar just dig och att du därför gillar dem bättre.

    Ett bra sätt att testa en massa olika images utan att behöva "fucka upp" sin mottagare är att köra OpenMultiboot, då kan du testa en massa images och se vilken som passar dig:
    https://www.comhit.net/threads/39621-OpenMultiboot

    Personligen gillar jag BlackHole men OpenPLi är mitt andra val och stark kandidat till att ersätta BlackHole hos mig.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #9
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Du hade också en fråga om att konfigurera LCD-skärmen på framsidan av boxen. Där finns i princip oändliga möjligheter, dock tyvärr inte så lätt att sätta sig in i. Alla images innehåller samma plugin - LCD4Linux, som erbjuder fyra skärmsidor av mer eller mindre obegripliga inställningar. Så det finns alltid möjlighet att göra det du vill. Frågan är bara hur.

    Olika images kommer med olika grundkonfiguration av LCD:n men du kan alltid kopiera konfigurationen från en image till en annan om du skulle vilja det. Eller modifiera den. Eller göra en helt egen.

    Jag har labbat lite med olika konfigurationer av LCD-skärmen men det är som sagt krångligt. Du kan googla efter olika exempel. Det är väl lättaste sättet att börja på.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Glömde också nämna att det finns olika "skin". Du kan förändra utseendet på en image genom att byta skin. Så är du förtjust i ett visst utseende kan du oftast få till det på en annan image genom att byta skin.

    Så kombinerar du alla olika images med alla möjligheter till olika skin så har du en väldigt massa möjligheter att välja emellan.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Lämplig image
    Av Pavel i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-10-08, 21:48
  2. Image för vu+duo2
    Av tjabba i forum Vu+
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-01-03, 22:59
  3. [LÖST] Image till Vu+duo2
    Av golfbotte i forum Vu+
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-29, 22:42
  4. Image till DM600c för comhem
    Av zyx_11 i forum Com Hem
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-29, 00:10
  5. lämplig programvara till ftp server
    Av Johan i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-02-08, 15:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss