Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 36

Ämne: Lämplig image till VU+ Duo2 för comhem

  1. #11
    Färsking
    Reg.datum
    Jan 2019
    Inlägg
    17
    Tackad
    1 gånger
    Oj, tack för jättebra information!

    Stabilitet i utvecklingsteamet är såklart en stor fördel! Det får nog bli så att jag testar OpenPLi, fast stabila versionen istället och leker runt med lite olika skins.

    Jag har ju köpt boxen begagnat och har därför långa listor med satellitkanaler som jag gärna skulle bli av med. När jag flashar om med OpenPLi så skulle jag dessutom helst vilja att alla inställningar och plugins INTE ligger kvar, så att jag kan "börja på ny kula". Skulle även vilja få bort samtliga inspelningar, t.ex. formattera hårddisken. Är DreamboxEdit ett bra alternativ, eller finns det något enklare sätt, typ SSH och köra kommandon direkt på boxen?

    När jag försökte installera några Plugins, så misslyckades det och den sade typ "maybe you need to run opkg-update". Jag förstår att detta handlar om att uppdatera vilka repos jag hämtar från, el. dyl. men hur gör jag det?

  2. #12
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Att formattera om hårddisken kan du göra ifrån menyerna i boxen. Då bör alla gamla inspelningar ryka. Du kan prova det utan att installera om något annat.

    När du installerar en ny image t.ex. OpenPLi så bör alla gamla inställningar och kanallistor försvinna så att du får en "ren" installation. Enda undantaget är om du installerar om samma image och det finns någon backup av inställningar liggande på hårddisken då kan det hända att den backupen laddas in. Det bör väl inte hända om du formatterat om hårddisken som jag skrev ovan. Annars kan man koppla ur hårddisken medan man installerar imagen och sedan koppla in den och formattera den.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #13
    Färsking
    Reg.datum
    Jan 2019
    Inlägg
    17
    Tackad
    1 gånger
    Bra info. Tack!

    Det kom lite småbarn och jobb emellan, men nu försöker jag fortsätta ungefär där jag var. Jag har tagit ur hårddisken som ändå var trasig och har nu flashat om till OpenPli 6.2 från en USB-sticka. Jag valde "operatör" och "Sverige", varefter den föreslog "com hem" vilket ju är precis det vi har. Sedan startade jag automatisk kanalsökning, men den fastnar på 3% och 0 kanaler hittade. Har stått och snurrat där nu i tio minuter utan att komma vidare. Vad göra?

  4. #14
    Färsking
    Reg.datum
    Jan 2019
    Inlägg
    17
    Tackad
    1 gånger
    Tunern sitter för övrigt i sloten närmast mitten på baksidan. Jag valde tuner A.

  5. #15
    Färsking
    Reg.datum
    Jan 2019
    Inlägg
    17
    Tackad
    1 gånger
    Jag var tvungen att starta om genom att hålla in power-knappen i tio sekunder. Nu valde jag Tuner B istället. Denna gången frågade inte autoinställningsguiden om kanalsökning utan frågade istället om jag ville installera plugins.

    Jag valde 'ja' och kom då till en expanderbar lista med plustecken för varje rubrik. När jag expanderar den översta så ligger där ett antal saker, som alla börjar med namnet på den jag köpte boxen av. Hur kommer sig detta? Var kan det vara sparat nu när hårddisken är urplockad? Är det något i flashet som inte blivit återställt av att jag bytte image?

  6. #16
    Färsking
    Reg.datum
    Jan 2019
    Inlägg
    17
    Tackad
    1 gånger
    Med Tuner B kan den söka. Jag har enligt ett papper från com hem ställt in 362 MHz, 6875 KS/s och 64 QAM. Den verkar dock söka på QAM256.

    Jag har nyss testat sökning enligt automatiska inställningar för "operatör" och testar nu sökning i "frekvenssteg" istället. Efter något sorts första svep kör den nu en ny kanalsökning på kabel. Nästan hela tiden står det QAM256, men ett kort ögonblick växlade den till QAM64 och sedan tillbaka. Den är nu på 27% men har inte hittat några kanaler än.

    Behöver jag göra något för att få stöd för CI+? Någon plugin?

  7. #17
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    431
    Tackad
    35 gånger
    För kabel-TV använder du Cable scan.

  8. #18
    Färsking
    Reg.datum
    Jan 2019
    Inlägg
    17
    Tackad
    1 gånger
    Ok. Men om jag först tar "tunerkonfiguration" och ställer atingen:
    * "operatör" -> "Sverige" -> "Com Hem"
    eller
    * Frekvenssteg -> Frekvens 362.000 -> SR6875 -> Nätverks-ID 41001 -> QAM64
    eller
    * Frekvensband -> Välj alla band -> QAM64 -> SR6875

    Därefter går jag ut och väljer Kabelskanning. I menyn ställer jag in:
    * Frekvens 362.000
    * Symbolhastighet 6875
    * Modulering 64-QAM
    * Nätverks-ID(0 - alla nätverk) 41001

    Så säger den först "Söker..." i ungefär 10 sekunder, varefter den säger "Scan failed!".

    Jag har testat lite olika kombinationer för av/på-valen "Använd den officiella kanalnumreringen", "HD lista" och "Aktivera auto kabelskanning", men hela tiden med samma resultat.

  9. #19
    Färsking
    Reg.datum
    Jan 2019
    Inlägg
    17
    Tackad
    1 gånger
    Allright!
    Jag testade efter mååånga försök att flytta tunern till den andra platsen och välja tuner A istället. Då hittade den kanalerna på nolltid.

    Nu skulle jag bara vilja installera en SSD jag köpt och skapa en kanallista som bara innehåller de kanaler vi har tillgängliga. Hur gör man detta smidigast?

  10. #20
    Färsking
    Reg.datum
    Jan 2019
    Inlägg
    17
    Tackad
    1 gånger
    Ok! Nu är OpenPLi testkört i tio dagar och de sista dagarna har vi haft en Kingston billighets-SSD på plats, vilket fungerade för pausning och inspelning direkt efter formatering från Device Managern.

    Åter till ämnet! Kanallistan har jag redigerat med DreamboxEdit, men jag har ett par problem.

    För det första så populeras inte Multi-EPG-listan av sig själv alltid. Ofta ser man bara nuvarande program på kanske fyra av ca 20 kanaler vi har. På övriga är det bara svart. Finns det någon inställning eller en fiffig plugin att installera, som gör att boxen laddar alla kanalernas program lite framåt och bakåt? Följdfråga: Hur installerar man enklast plugins?

    Vidare skulle jag verkligen uppskatta tips på skins som ger ungefär följande utseende på EPG:n:

    cooltvguidercza_compressed.jpg

    Om någon tipsar om ett skin som finns som en ipk-fil (heter de så?) så vill jag gärna vet hur ni installerar dem också. Vad är enklast?

Liknande ämnen

  1. Lämplig image
    Av Pavel i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-10-08, 21:48
  2. Image för vu+duo2
    Av tjabba i forum Vu+
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-01-03, 22:59
  3. [LÖST] Image till Vu+duo2
    Av golfbotte i forum Vu+
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-29, 22:42
  4. Image till DM600c för comhem
    Av zyx_11 i forum Com Hem
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-29, 00:10
  5. lämplig programvara till ftp server
    Av Johan i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-02-08, 15:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss