Resultat 1 till 10 av 30

Ämne: VU+ Duo 4k och Canal Digital satellit

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2019
    Inlägg
    60
    Tackad
    7 gånger
    För mig var det absolut krav på källkod, så Black Hole har jag inte testat. OpenVIX kändes bra direkt, så vill ni inte själva ställa in det ni önskar så kanske den är en bra utgångspunkt (naturligtvis bör man även för den göra personliga inställningar). I OpenPLi måste man ställa in och installera vissa saker för att få grundläggande saker. Utseendet kan man ändra med skins, men jag tror jag kör default och t.ex. kanaltabellen är super. För Vu+ boxar är det lite special, ty de saknar info knapp. Så därför har EPG knappen tagits till det och det innebär att det är helt omöjligt få fram EPG!! Nu handlade detta också om Duo 4K och då är det ytterliggare lite special. Så här kommer lite matnyttigt för denna box:

    - OpenPLi bör vara nyare än 7.0 (är nyare släppt?)
    - Ta bort plugin lcd4linux
    - Installera oscam
    - Konfigurera oscam
    - Installera epgsearch

    Installationsläge = Expert
    Inställningar - System
    - Expert settings - Hotkey
    Info(EPG) = Singel EPG
    Info(EPG) lång = Grafisk Multi EPG (eller koppla den till "TV" knappen)
    - GUI Settings - Användargränsnitt - Aktivera zappning med CH+/-
    - Anpassningar
    Uppstart till viloläge = ja
    Aktivera flera favoritlistor = nej

    - Språk (svenska för ljud och epg)
    - Använd ac3 + ej använd kanalensljudspår
    - Tid före inspelning kan nog kortas ner till 1 min
    - Tidzon

    Om ni inte kan köra AC3, så se till så Downmix är på för AAC-HE ljudet (för tex SVT), annars är det tyst.

    PS. Ursäkta om det är lite kryptiskt skrivet ovan, men jag hade visst inte renskrivet mina inställningar. Kan tillägga att jag gör flera andra inställningar också, men de ovan är de viktiga.
    PS2. Om det i användargrännsittet syns att ni kan trycka på INFO knappen, så är det för denna box EPG knappen.
    Senast redigerad av -M- den 2019-04-03 klockan 09:01.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Citat Ursprungligen postat av -M- Visa inlägg
    För mig var det absolut krav på källkod, så Black Hole har jag inte testat. OpenVIX kändes bra direkt, så vill ni inte själva ställa in det ni önskar så kanske den är en bra utgångspunkt (naturligtvis bör man även för den göra personliga inställningar). I OpenPLi måste man ställa in och installera vissa saker för att få grundläggande saker. Utseendet kan man ändra med skins, men jag tror jag kör default och t.ex. kanaltabellen är super. För Vu+ boxar är det lite special, ty de saknar info knapp. Så därför har EPG knappen tagits till det och det innebär att det är helt omöjligt få fram EPG!! Nu handlade detta också om Duo 4K och då är det ytterliggare lite special. Så här kommer lite matnyttigt för denna box:

    - OpenPLi bör vara nyare än 7.0 (är nyare släppt?)
    - Ta bort plugin lcd4linux
    - Installera oscam
    - Konfigurera oscam
    - Installera epgsearch

    Installationsläge = Expert
    Inställningar - System
    - Expert settings - Hotkey
    Info(EPG) = Singel EPG
    Info(EPG) lång = Grafisk Multi EPG (eller koppla den till "TV" knappen)
    - GUI Settings - Användargränsnitt - Aktivera zappning med CH+/-
    - Anpassningar
    Uppstart till viloläge = ja
    Aktivera flera favoritlistor = nej

    - Språk (svenska för ljud och epg)
    - Använd ac3 + ej använd kanalensljudspår
    - Tid före inspelning kan nog kortas ner till 1 min
    - Tidzon

    Om ni inte kan köra AC3, så se till så Downmix är på för AAC-HE ljudet (för tex SVT), annars är det tyst.

    PS. Ursäkta om det är lite kryptiskt skrivet ovan, men jag hade visst inte renskrivet mina inställningar. Kan tillägga att jag gör flera andra inställningar också, men de ovan är de viktiga.
    PS2. Om det i användargrännsittet syns att ni kan trycka på INFO knappen, så är det för denna box EPG knappen.
    Du kan behålla EPG knappen till EPG, info knappen går bra att välja under expertsetting - hotkey

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2019
    Inlägg
    60
    Tackad
    7 gånger
    Citat Ursprungligen postat av ricki Visa inlägg
    Du kan behålla EPG knappen till EPG, info knappen går bra att välja under expertsetting - hotkey
    Nu förstår jag inte. Problemet är att EPG knappen inte går till EPG'n. Så därför ställer jag om den till att visa EPG.

    Det finns ingen INFO-knapp och den går väl heller inte att välja i hotkey... blev lite osäker. För det finns "Info(EPG)", vilket är EPG-knappen. Kanske finns det även en INFO, men det hjälper inte här, ty det inte finns någon sådan knapp på fjärren. I vissa ställen där det finns något på "INFO", så finns den funktionaliteten kvar på EPG-knappen, trots att man kopplat en hotkey på den knappen.

    PS. Jag skulle vilja ha GM-EPG på knappen, men då blir det tyvärr även den EPGn i kanaltabellen. Där vill jag ha SingleEPG, så därför kopplar jag EPG-knappen till SingleEPG.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Det blev lite rörigt, vad används info knappen till? ( den som inte finns )

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2019
    Inlägg
    60
    Tackad
    7 gånger
    Lite olika saker. Om inget OSD är framme så tar den väl fram nu/nästa info (tror jag, inget jag behöver. för den infon fås ju med ok-knappen). I olika osd bilder så visar den olika saker. ...ursäkta, men jag vet inte så här på rak arm, för jag tror inte jag använder den till något. Däremot så är den viktig, tar fram info som vissa vill ha. Så va utan den är inte ett alternativ. Därav att den snott EPG knappen. Om du inte kopplat om EPG-knappen på en Vu+ (utan info-knapp) så är epg-knappen info-knapp (så bara trycka och se vad som kommer fram).

    Så här rörigt/struligt kan det bli i en mjukvara som stöder flera olika boxar/fjärrkontroller. Blir kompromisser för att stöda alla olika.

    PS. Skulle varit bättre sno PVR knappen. För filmlistan bör även kommas åt genom Play-knappen. Går bra koppla hotkey på den (alltså Play => filemlista). Play-knappen kommer ändå funka med timeshift.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    när jag trycker på EPG knappen, så får jag info om pågående program, på samma sida kan jag välja gul knapp för singel EPG och blå knapp för Multi EPG, grön knapp för att lägga till timer.
    Jag gillar singel EPG så den la jag med hjälp av hotkey på röd knapp.
    All info som man kan få fram med Info knappen kan nog få fram ändå, har använt Vu många år aldrig saknat någon info knapp.

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

  7. #7

    Smile Vi lyckades till slut!

    Vi lyckades igår (lördagen 6:e april) och mina föräldrar har nu fått en satellitbox som fungerar för Canal Digital, denna boxen klarar ännu fler samtidiga inspelningar än den förra Miracleboxen. Vi testade att dra igång åtta (japp, 8!) parallella inspelningar och vi upplevde inte att boxen var det direkt nerlastad, en mycket trevlig upplevelse. Det blev OpenVIX (tack för det tipset) och Oscam som softcam, mjukvaran har tillräckligt med funktioner och ett fräscht gränssnitt för att det ska kännas bra. Den har även en drivrutin som fungerar för wifi-kretsen i just denna boxen, något som varken BlackHole eller OpenPLi hade, vi kopplade in en nätverkskabel under testperioden för att det var så brutalt instabilt men med OpenVIX fungerar wifi utmärkt (eller om detta ligger i Enigma2, orkar inte reda ut detta och är bara glad ATT det fungerar).

    Jag vill tacka för alla svar, jag fick några tips här och detaljerna kring softcam lyckades vi till slut hitta på andra ställen. Vi har haft otroliga problem med just softcam-delen, många vet tydligen hur man gör men vill inte berätta i detalj vad som ska göras och var filerna ska placeras, kanske är jag och brorsan inte tullräckligt bra på att gräva fram informationen kring detta men jag är mest tacksam att vi fick det på plats till slut.

    Jag vill även lyfta fram att Miracleboxen gjorde ett bra jobb i nästan 5 år och att krascher var ovanliga trots att den ofta gick ganska hårt med flera samtidiga inspelningar. En grej med den förra boxen som vi aldrig tyckte om var fjärrkontrollen, och det är helt magiskt var bra fjärren är på VU+ Duo 4k! Vi har hittat en konkret bugg i mjukvaran (än så länge), om man vill döpa om inspelat material och vill stoppa in mellanslag i filnamnet, så dyker boxen med en gång. Och startar man om mina föräldrars router så måste nätverket i VU+-boxen startas om men detta skulle kunna bero på deras router, vad vet jag. Om man anpassar man sig till detta så har man en fantastisk satellit-TV-lösning! En del ångest och slit men det är kul när man får till det .

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-10-06, 19:09
  2. Oscam-config för Canal Digital via satellit
    Av mrocm i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-12-16, 18:51
  3. MBP twin HD ingen bild Canal Digital satellit
    Av niclasc i forum Fortis/Miraclebox/Octagon/Wavefield
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-08-11, 19:27
  4. Canal Digital via satellit - gratis?
    Av Blueqx i forum Canal Digital
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-22, 21:17
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 10:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss