Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 30

Ämne: VU+ Duo 4k och Canal Digital satellit

  1. #1

    VU+ Duo 4k och Canal Digital satellit

    Mina föräldrar har Canal Digital satellit sedan många år med två stycken boxar, först Miraclebox 9 och sedan Miraclebox Premium Twin HD, som jag och brorsan har försett dem med då Canal Digitals egna boxar förmodligen är något av det sämsta som har tillverkats inom elektronik. Vi har en hel del erfarenhet tillsammans, jag har byggt datorer i nästan 25 år, har flashat det mesta inom hårdvara (optiska brännare, grafikkort och moderkort), har Linux/Windows som arbetsmiljö sedan 28 år och brorsan har mycket stor erfarenhet av installationer och generell support i Windows-världen men de här boxarna och framför allt då softcam-delen, är något som vi inte har lyckats att bemästra.

    Den första boxen tjänstgjorde runt 4 år tror jag och den andra 5 år minus någon månad. Vi ägnade ett antal timmar åt att få liv i den men efter att den inte ville boota för en nyinstallation så tog jag beslutet att en ny box behövde inhandlas. Jag tittade runt lite, insåg att VU+ verkade göra bra boxar och bestämde mig för VU+ Duo 4k. Jag vet inte om det var fel beslut efter att nu ha ägnat en hel helg åt att få kläm på hur jag ska få igång softcam på boxen, bara få igång abonnemangskortet till att avkoda kanalerna alltså och inget annat. Vi känner bägge en stor stress att få till en lösning omgående då våra föräldrar nu är hänvisade till diverse playtjänster då inget annat fungerar för deras del.

    Jag har haft ögonen på Canal Digitals egna box OnePlace en tid och hoppades mycket på den men som jag har förstått det så var mjukvaran ingen höjdare från början och har sedan blivit ÄNNU sämre ("bra jobbat") - hårdvarumässigt så hade boxen annars uppfyllt mina föräldrars krav, att kunna spela in 2-3 saker samtidigt. Och det har nu resulterat i ett försök att med egna krafter få till en tredje box och min fråga är helt enkelt: Är det någon som har fått softcam att fungera med Canal Digital satellit och boxen VU+ Duo 4k? Alla svar uppskattas men framför allt av de som har erfarenhet av just den här boxen. Boxen verkar jättetrevlig men utan avkodning av kortet så är värdet lika stort som den "avlidna" Miracleboxen. Vi tycker att mjukvaran BlackHole verkar bra och har provat ett gäng olika softcams utan framgång.
    Senast redigerad av Zigge den 2019-04-01 klockan 07:43.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2019
    Inlägg
    60
    Tackad
    7 gånger
    Ja

    Jaha, fick inte svara med bara ett "ja". Så får skriva lite till. OpenPLi kör jag, men OpenVIX verkar också vettig (lite mer klar vid installation).

    OpenPLi + oscam + epgsearch

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Har en uno 4k. Kör open pli 7. Har för mig att jag valde en softcam app samtidigt som valde kodi i programlistan i mottagaren. Gå igenom menyerna och ha den nätverkdansluten så finns det där. (eller såhade jag en fantastisk tur och fick det att fungera)

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    OpenPli är absolut enklast att börja med.

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

  5. #5
    Jag vill börja med att tacka så hemskt mycket för återkopplingen på min fråga, vi hinner bara prova under helgen så jag samlar på mig information under veckan så får vi se hur långt jag och brorsan kommer nästa gång. Vi provade faktiskt OpenPLi som hastigast men lyckades inte där heller. Gränssnittet kändes lite simpelt (BlackHole känns bra mycket fräschare) och därför åkte det ur boxen ganska fort men vi får kanske ta funktion i första hand, så får vi lösa det andra senare.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Trodde att det primera var softcamen?

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2019
    Inlägg
    60
    Tackad
    7 gånger
    För mig var det absolut krav på källkod, så Black Hole har jag inte testat. OpenVIX kändes bra direkt, så vill ni inte själva ställa in det ni önskar så kanske den är en bra utgångspunkt (naturligtvis bör man även för den göra personliga inställningar). I OpenPLi måste man ställa in och installera vissa saker för att få grundläggande saker. Utseendet kan man ändra med skins, men jag tror jag kör default och t.ex. kanaltabellen är super. För Vu+ boxar är det lite special, ty de saknar info knapp. Så därför har EPG knappen tagits till det och det innebär att det är helt omöjligt få fram EPG!! Nu handlade detta också om Duo 4K och då är det ytterliggare lite special. Så här kommer lite matnyttigt för denna box:

    - OpenPLi bör vara nyare än 7.0 (är nyare släppt?)
    - Ta bort plugin lcd4linux
    - Installera oscam
    - Konfigurera oscam
    - Installera epgsearch

    Installationsläge = Expert
    Inställningar - System
    - Expert settings - Hotkey
    Info(EPG) = Singel EPG
    Info(EPG) lång = Grafisk Multi EPG (eller koppla den till "TV" knappen)
    - GUI Settings - Användargränsnitt - Aktivera zappning med CH+/-
    - Anpassningar
    Uppstart till viloläge = ja
    Aktivera flera favoritlistor = nej

    - Språk (svenska för ljud och epg)
    - Använd ac3 + ej använd kanalensljudspår
    - Tid före inspelning kan nog kortas ner till 1 min
    - Tidzon

    Om ni inte kan köra AC3, så se till så Downmix är på för AAC-HE ljudet (för tex SVT), annars är det tyst.

    PS. Ursäkta om det är lite kryptiskt skrivet ovan, men jag hade visst inte renskrivet mina inställningar. Kan tillägga att jag gör flera andra inställningar också, men de ovan är de viktiga.
    PS2. Om det i användargrännsittet syns att ni kan trycka på INFO knappen, så är det för denna box EPG knappen.
    Senast redigerad av -M- den 2019-04-03 klockan 10:01.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av ricki Visa inlägg
    Trodde att det primera var softcamen?
    Japp, avkodningen via softcam är helt klart viktigast. Men eftersom vi inte kom längre i OpenPLi än BlackHole och vi fick en bättre känsla med den senare, så gjorde vi nya försök med BlackHole (3.0.8 och sedan intern uppgradering till 3.0.8C). Det ska bli spännande med nya försök till helgen och vi börjar väl med OpenPLi så att vi får något som förhoppningsvis fungerar.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Citat Ursprungligen postat av -M- Visa inlägg
    För mig var det absolut krav på källkod, så Black Hole har jag inte testat. OpenVIX kändes bra direkt, så vill ni inte själva ställa in det ni önskar så kanske den är en bra utgångspunkt (naturligtvis bör man även för den göra personliga inställningar). I OpenPLi måste man ställa in och installera vissa saker för att få grundläggande saker. Utseendet kan man ändra med skins, men jag tror jag kör default och t.ex. kanaltabellen är super. För Vu+ boxar är det lite special, ty de saknar info knapp. Så därför har EPG knappen tagits till det och det innebär att det är helt omöjligt få fram EPG!! Nu handlade detta också om Duo 4K och då är det ytterliggare lite special. Så här kommer lite matnyttigt för denna box:

    - OpenPLi bör vara nyare än 7.0 (är nyare släppt?)
    - Ta bort plugin lcd4linux
    - Installera oscam
    - Konfigurera oscam
    - Installera epgsearch

    Installationsläge = Expert
    Inställningar - System
    - Expert settings - Hotkey
    Info(EPG) = Singel EPG
    Info(EPG) lång = Grafisk Multi EPG (eller koppla den till "TV" knappen)
    - GUI Settings - Användargränsnitt - Aktivera zappning med CH+/-
    - Anpassningar
    Uppstart till viloläge = ja
    Aktivera flera favoritlistor = nej

    - Språk (svenska för ljud och epg)
    - Använd ac3 + ej använd kanalensljudspår
    - Tid före inspelning kan nog kortas ner till 1 min
    - Tidzon

    Om ni inte kan köra AC3, så se till så Downmix är på för AAC-HE ljudet (för tex SVT), annars är det tyst.

    PS. Ursäkta om det är lite kryptiskt skrivet ovan, men jag hade visst inte renskrivet mina inställningar. Kan tillägga att jag gör flera andra inställningar också, men de ovan är de viktiga.
    PS2. Om det i användargrännsittet syns att ni kan trycka på INFO knappen, så är det för denna box EPG knappen.
    Du kan behålla EPG knappen till EPG, info knappen går bra att välja under expertsetting - hotkey

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2019
    Inlägg
    60
    Tackad
    7 gånger
    Citat Ursprungligen postat av ricki Visa inlägg
    Du kan behålla EPG knappen till EPG, info knappen går bra att välja under expertsetting - hotkey
    Nu förstår jag inte. Problemet är att EPG knappen inte går till EPG'n. Så därför ställer jag om den till att visa EPG.

    Det finns ingen INFO-knapp och den går väl heller inte att välja i hotkey... blev lite osäker. För det finns "Info(EPG)", vilket är EPG-knappen. Kanske finns det även en INFO, men det hjälper inte här, ty det inte finns någon sådan knapp på fjärren. I vissa ställen där det finns något på "INFO", så finns den funktionaliteten kvar på EPG-knappen, trots att man kopplat en hotkey på den knappen.

    PS. Jag skulle vilja ha GM-EPG på knappen, men då blir det tyvärr även den EPGn i kanaltabellen. Där vill jag ha SingleEPG, så därför kopplar jag EPG-knappen till SingleEPG.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-10-06, 20:09
  2. Oscam-config för Canal Digital via satellit
    Av mrocm i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-12-16, 19:51
  3. MBP twin HD ingen bild Canal Digital satellit
    Av niclasc i forum Fortis/Miraclebox/Octagon/Wavefield
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-08-11, 20:27
  4. Canal Digital via satellit - gratis?
    Av Blueqx i forum Canal Digital
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-22, 22:17
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 11:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss