Där jag bor finns ett SMATV-nät som kör ut en hel del kanaler okodat (i DVB-T märkligt nog).
Det är hela det marksända utbudet (dvs boxers och danska motsvarigheten) som körs ut (okonverterat), dessutom körs ett tjugotal kanaler ut som dom hämtar via parabol och kodar av/konverterar till DVB-T
Kopplar jag in valfri TV med dvb-T och mpeg4 avkodare så kan jag se alla dessa kanaler utan problem, bra signalsyrka dessutom, jag har testat flera olika TV.

Kopplar jag in min dm8000 eller dm7020 med dvb-T tuner (har testat med 2 olika dvb-T tunrar samt en kombinerad dvb-C/T tuner och en sunray trippel-tuner). så får jag bara in ett fåtal av kanalerna i smatv-nätet. (med trippeltunern inga alls). kombi C/T tunern verkar ha marginellt bättre signal men det påverkar bara vissa muxar emellanåt, jag får ingen stabil mottagning utan pixlar)
Jag har även testat att knappa in alla parametrar manuellt för kanalerna istället för att söka med samma resultat.
Kanalerna hittas vanligen när jag söker, men jag får sen bara bild på ett fåtal, noterbart är att signalstrykan på muxen hoppar mellan 0 och 60-70% hela tiden och på de jag har bild ligger den stabilt på 60-70%.
Muxarna som berörs är både boxers marksända muxar (bla den där svt1,2 och barnkanalen mm ligger) och smatv-föreningens "egna" muxar som de själva konverterar fram från det dom hämtar via satellit, dock fungerar vissa muxar, både av deras egna och de som kommer via marknätet.
Jag har även en egen markantenn, kopplar jag in denna till min tuner istället för föreningens kabel så får jag in allt marksänt med bra signalstyrka. Noterbart är också att boxers muxar har exakt samma frekvens oberoende om det är via föreningen eller den egna markantennen så de låter nog de signalerna passera rakt igenom bara.
Jag har även testat med att koppla in en förstärkare (uhf/vhf) på kablen från föreningen men resultatet blev ännu sämre så jag tror inte det beror på för dålig signalstyrka.
Jag uppfattar det som att någonting stör i kablen på vissa frekvenser, det märkliga är att detta bara verkar drabba dreamboxens tunrar eftersom vanliga tv apparater funkar bra.
Kan det bli någon sorts jordström/mantelström i kablen från föreningen och dreamboxens tuner kanske saknar filter för detta?

Hoppas här är någon radioexpert som skulle kunna komma med tips på vad jag kan testa med.

Annars tar jag allt mitt utbud via satellit (CD), men där är några viasat kanaler som föreningen har som jag saknar.