Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Vu+ DUO 4K 2x DVB-S2X FBC PVR ready

  1. #1

    Vu+ DUO 4K 2x DVB-S2X FBC PVR ready

    Hej, jag undrar om en mottagare som har 2x Dvb-S2x, betyder att man kan ha två olika sateliter (två olika kablar) )samtidigt utan att behöva ha en diseqc ?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Ja. För att komma upp i tillräckligt många tecken: ja. Du kan ha en satellit kopplad till den ena tunern och en annan kopplad till den andra.
    Jag har ASTRA28 kopplad till den ena tunern och Thor, fka Sirius, ASTR19 samt HOTBIRD kopplat över DISEq till den andra.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2019
    Inlägg
    60
    Tackad
    7 gånger
    Nu får vi se upp med terminologi och skrev sätt. FBC tunermodulen (ja, jag valde ordet tunermodul istället för tuner) till denna mottagare brukar väl benämnas "S2X FBC Twin". Då den har två ingångar (F-kontakter). När det står "2x" framför, så sitter det två tunermoduler i mottagaren (d.v.s. 4 ingångar). Man bör nog ändå se upp och läsa tydligt, så inte en säljare skriver 2x bara för att det är två ingångar på en tunermodul - och man blir 'lurad'.

    Så med "2x DVB-S2X FBC" så kan du ha fyra LNB-signaler anslutna. Från samma LNB eller från upp till fyra LNBer (utan att blanda in switchar). Unicable-LNB är väldigt bra ihop med FBC. Då kan valfri transponder tas emot av alla demod'ar.

    Jag ser nu att frågan är lite otydlig. För i rubriken står det FBC, men i frågan står det inte FBC. Jag antar ändå att det är FBC som det frågas om (i och med att DUO 4K nämns).

    En FBC tunermodul har 8 demod'ar och två ingångar. Det som användare normalt kallar tuner består grovt av två delar; tuner och demod. Nåväl, vi fördjupar oss inte för mycket. En FBC tunermodul till denna DUO 4K har som sagt 8 demod's och varje kan ta emot en transponder. Dessa 8 matas med signal från valfri av de två ingångarna. Flexibelt och bra. Så två LNB (mot två olika sateliter) kan gå till en tunermodul och du kan ta emot åtta transpondrar (och spela in ännu mer kanaler än det, om några ligger på samma transponder).

    Strulet blir dock kabeln från LNB. Den kan bara leda signal från en kvadrant, om det är vanligt universal huvud. Med ett unicable (SatCR) så kan signal från alla kvadrnater komma ner. Begränsningen blir istället antal transpondrar (frekvenser). Notera att många unicable-LNBer som säljs bara har fyra kanaler. Då kan inte alla åtta demoddar i tunermodulen utnyttjas. Men det kanske räcker med 4 från en satelit. Annars behövs unicable huvud med minst 8, för att få mer valfrihet.

    Summering:
    Om du tar en DUO 4K med en styck FBC tuner. Har unicable 4ch huvud på två satelliter. Så kan du ta emot minst fyra valfria kanaler på varje satellit. Notera, det räcker med en styck FBC tunermoduler för detta.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    214
    Tackad
    16 gånger
    Citat Ursprungligen postat av -M- Visa inlägg
    Nu får vi se upp med terminologi och skrev sätt. FBC tunermodulen (ja, jag valde ordet tunermodul istället för tuner) till denna mottagare brukar väl benämnas "S2X FBC Twin". Då den har två ingångar (F-kontakter). När det står "2x" framför, så sitter det två tunermoduler i mottagaren (d.v.s. 4 ingångar). Man bör nog ändå se upp och läsa tydligt, så inte en säljare skriver 2x bara för att det är två ingångar på en tunermodul - och man blir 'lurad'.

    Så med "2x DVB-S2X FBC" så kan du ha fyra LNB-signaler anslutna. Från samma LNB eller från upp till fyra LNBer (utan att blanda in switchar). Unicable-LNB är väldigt bra ihop med FBC. Då kan valfri transponder tas emot av alla demod'ar.

    Jag ser nu att frågan är lite otydlig. För i rubriken står det FBC, men i frågan står det inte FBC. Jag antar ändå att det är FBC som det frågas om (i och med att DUO 4K nämns).

    En FBC tunermodul har 8 demod'ar och två ingångar. Det som användare normalt kallar tuner består grovt av två delar; tuner och demod. Nåväl, vi fördjupar oss inte för mycket. En FBC tunermodul till denna DUO 4K har som sagt 8 demod's och varje kan ta emot en transponder. Dessa 8 matas med signal från valfri av de två ingångarna. Flexibelt och bra. Så två LNB (mot två olika sateliter) kan gå till en tunermodul och du kan ta emot åtta transpondrar (och spela in ännu mer kanaler än det, om några ligger på samma transponder).

    Strulet blir dock kabeln från LNB. Den kan bara leda signal från en kvadrant, om det är vanligt universal huvud. Med ett unicable (SatCR) så kan signal från alla kvadrnater komma ner. Begränsningen blir istället antal transpondrar (frekvenser). Notera att många unicable-LNBer som säljs bara har fyra kanaler. Då kan inte alla åtta demoddar i tunermodulen utnyttjas. Men det kanske räcker med 4 från en satelit. Annars behövs unicable huvud med minst 8, för att få mer valfrihet.

    Summering:
    Om du tar en DUO 4K med en styck FBC tuner. Har unicable 4ch huvud på två satelliter. Så kan du ta emot minst fyra valfria kanaler på varje satellit. Notera, det räcker med en styck FBC tunermoduler för detta.
    Jag lånar tråden!
    Om jag väljer att köpa en Duo4k och vill kunna ta emot både satellit och markbundet (som jag gör idag med en duo2) hur skall tunerspecen se ut då?

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Den skall ha DVB-S2X och DVB-T2 (Ofta är DVB-T2 och DVB-C-tunrarna ihopbyggda i samma skal)

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Med markbundet har jag antagit trådlöst; alltså som Boxer och de övriga nordiska ländernas liknande system. (DVB-T2). Menar du kabelTV (som COMHEM) är det DVB-C.

  7. #7
    Tack så mycket

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    214
    Tackad
    16 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Med markbundet har jag antagit trådlöst; alltså som Boxer och de övriga nordiska ländernas liknande system. (DVB-T2). Menar du kabelTV (som COMHEM) är det DVB-C.
    Boxer, med antenn på taket

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2019
    Inlägg
    60
    Tackad
    7 gånger
    DVB-S2X MS FBC Twin Tuner
    Dual T2 MTISF Tuner

    Notera att det är en ny typ av tunermoduler i denna mottagare, äldre tuners passar inte. Finns denna nya T2 (MTSIF) tuner att köpa ännu?

  10. #10
    Färsking
    Reg.datum
    Aug 2016
    Inlägg
    29
    Tackad
    6 gånger
    Jag köpte min Duo 4K från satshop.fi. Med en S2X och en T2 (MTISF).
    Jag kör Sat-CR (Unicable) och har därmed tillgång till 8+2 unika tuners.
    Senast redigerad av Edbaker den 2019-07-14 klockan 10:35.

Liknande ämnen

  1. ftp component not ready
    Av zoegas i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-12, 17:55
  2. vu+ solo pvr & pvr ready ???
    Av Storsnusaren i forum Vu+
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-02-20, 13:34
  3. connection to not ready server!
    Av jeppepeppe i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-04, 22:11
  4. hd ready lnb? behövs det?
    Av 1000foting i forum Övrigt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-05-20, 23:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss