Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Toridial T90

  1. #1

    Toridial T90

    Har idag satt upp en toridial T90 som jag försöker rikta in.
    Vill få in Viasat (4,8) samt 28,8 (england) men när jag söker på nätet får jag upp olika inställningar.
    Har kollat på SatLex, Dishpointer samt på en pdf (gäller Köpenhamn, jag bor utan för Helsingborg) men ingen av dessa riktningar tycks fungera.
    Någon som har satt upp en som kan ge tips?
    Tack på förhand!

  2. #2

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    291
    Tackad
    25 gånger
    Jag gjorde på följande sätt, sätt ett lnb i mitten på skenan och sök in den på 13 ö
    Som den bifogade bilden höger framifrån sett har jag tre lnb 9ö 4,8ö 0,8w och på vänster sida
    19,2 ö och 23,5 ö. Längst ut till vänster satt tidigare 28.2 men det måste till en större parabol där jag bor.


    28,2 Astra 2E och 2F kan vara svåra att få in på en T90 kanske fungerar bättre i Helsingborg värt att testa.
    Astra 2G är lite lättare. Hos mig på 28.2 gäller numera en 2,4 meters fokal parabol.
    T90.jpg

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Citat Ursprungligen postat av lus Visa inlägg
    Jag gjorde på följande sätt, sätt ett lnb i mitten på skenan och sök in den på 13 ö
    Som den bifogade bilden höger framifrån sett har jag tre lnb 9ö 4,8ö 0,8w och på vänster sida
    19,2 ö och 23,5 ö. Längst ut till vänster satt tidigare 28.2 men det måste till en större parabol där jag bor.


    28,2 Astra 2E och 2F kan vara svåra att få in på en T90 kanske fungerar bättre i Helsingborg värt att testa.
    Astra 2G är lite lättare. Hos mig på 28.2 gäller numera en 2,4 meters fokal parabol.
    T90.jpg
    Mitten LNB ska peka rakt söderut, beroende var du bor i landet ( väst- öst ) , har man tur blir det 13 ö.

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Lus' svar är det jag också skulle ge. Det finns tabeller (har jag för mig) för hur parabolen skall vridas för att kompensera för satelliterna. För Helsingborg är den vridningen nästan noll om du sätter HOTBIRD i mitten.
    Personlig åsikt: Varför inte fläska på med LNBer och en stor DISEqC-switch. Det finns flera satelliter med många intressanta RADIO/TV-kanaler mellan THOR och ASTRA.

  7. #7
    Tack för alla tips. Problemet är nu att jag har endast en analog mätare som funkat kanon med tidigare paraboler.
    Kopplar jag in denna nu och söker efter vilken satellit som helst får jag ingen signal. Har säkerställt att parabolen är rätt i vinkel.
    Kollar jag med mätaren och ett lnb på min gamla vanliga parabol får jag in signal. Jag måste ha missat något. Kan det vara sidvinkeln eller höjdvinkeln som är fel, är den så känslig på denna typ av parabol?
    Jag har kollat dishpointer och alla sajter, problemet är att alla visar olika inställningar för hur setupen skall vara.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    139
    Tackad
    22 gånger
    Kanske kan du hitta mer information hos Peter Kristiansson på hans utmärkta sidor.

    http://peterkristiansson.se/toroidal.html


    http://peterkristiansson.se/

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Mätaren fungerar. Du kommer att ha gott om tid att säga fula ord, ge upp och ta tag i det igen, komma på att du har satt LNBerna fel, säga fler fula ord med mera innan du helt plötsligt hittar satelliterna. Ett tips är att du vrider parabolen så att mitt-LNBt pekar mot någon av de starkaste satelliterna på himlen (exemplvis astra 5 eller 19 alternativt Thor. Ställ in parabolen så bra som möjligt för den satelliten. Då har du en inställning som är nästan rätt och att hitta HOTBIRD

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    dishpointer som jag skrev i mitt inlägg

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss