Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ändra CCcam.cfg, går inte

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2014
    Inlägg
    41
    Tackad
    1 gånger

    Ändra CCcam.cfg, går inte

    Hallå,

    Stött på problem på en av mina boxar. Skulle lägga in ny cfg-fil men det går inte välja program genom att högerklicka på filen.Filen öppnas nu i Explorer. På min andra box öppnar det automatiskt notepad och så är det bara ändra i filen och så är det klart alternativt så kan jag högerklicka och välja program att öppna med ex notepad.

    Kopierar jag in filen så tar den inte den nya men väljer jag att spara den som textfil exempelvis så går det men sedan när jag skall ändra till cfg format och skriva över den gamla cfg filen så sparar den filen men med det gamla innehållet. Hur jag än gör så vägrar den spara ner de nya filerna så fort jag ändrar till cfg-format. Ändrar jag tillbaka till annat format på filen och sparar så kommer den nya filen tillbaka.

    Hur tusan får jag nya filen i cfg format att skriva över den gamla? Är som att den gamla hela tiden ligger kvar och vägras skriva över. Har kollat cfg-filen så att jag jag läs- och skrivrättigheter.

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Varför editerar du inte den direkt i boxen, verkar omständligt att ta den till datorn först. Du har en inbyggd editor i din box som heter "vi".
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2014
    Inlägg
    41
    Tackad
    1 gånger
    Brukar normalt inte vara några problem att ändra i boxen. Boxen syns ju i datorn via nätverket och är sedan bara att gå in i rätt mapp och kopiera in den nya cfg-filen,tar max 1 minut om det funkar som det ska men nu går det inte.

    Är väll betydligt mycket krångligare att skriva in den relativt långa cfg-filen för hand i boxen än att bara kopiera in den via datorn? Eller går det kopiera in den direkt på något vis via enbart boxen menar du?

    Skillnaden är även den att boxen jag kan ändra i via notepad är synlig via nätverket direkt medans den andra syns ej utan den får jag knappa in fttp://minip för att komma åt. Kan det vara det som felar?

    Kör för övrigt Openpli.
    Senast redigerad av hc77 den 2019-09-03 klockan 11:42.

  4. #4
    Seniormedlem Ibrahims avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    1 898
    Tackad
    206 gånger
    Bäst att du använder DCC det kommer att funka.
    http://www.bernyr.de/dcce2/index.html
    VU+SOLO 4K
    KÖR BÄSTA IPTV

  5. #5
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Eftersom jag bara kör Linux, så är det min naturliga väg att gå in i boxarna mha. telnet (ssh) & göra allt jobbet direkt i boxen, anser att det ger en bättre kontroll över grejerna. Då behöver man inte installera lokala verktyg i sin dator.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Inlägg
    162
    Tackad
    48 gånger
    vi /vim är behöver inte vara speciellt krångligt, går alldeles utmärkt att klippa och klistra (höger klick på musen som vanligt). Fungerar faktiskt "bättre" via pytty om det är riktigt stora klipp, slipper strul med olika register.

    Öppna filen vi filnamn

    I vi/vim finns olika mode

    i=insert (Står i eller insert långt ner till vä ) om det inte är gamla Solaris eller Aix maskiner, men det pratar vi inte om i detta fall

    esc = gå ur från insert mode sedan

    :w = Spara
    :w! = Spara samt stäng
    :q! = Stäng utan att spara

    Detta är allt du behöver veta för att lyckas, Lycka till

Liknande ämnen

  1. kan inte ändra boxens lösenord
    Av colors i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-09-22, 16:36
  2. DM500HD kan inte ändra något
    Av stm110 i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-31, 17:41
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-27, 09:20
  4. Kan inte ändra inställningar
    Av orgaZmo i forum Övrigt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-09-27, 19:34
  5. kan inte ändra text på film
    Av card i forum AzBox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-29, 08:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss