Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 76

Ämne: Viasat och Canal Digital slås ihop!

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    521
    Tackad
    37 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Bytte den stora rubriken på detta ämne i likhet med vad du gjorde på första inlägget. /atomized
    Ok tack. Jag försökte göra det själv men det blev bara rubriken inne i inlägget som byttes.

  2. #12
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Ja, alla kanaler du har i ditt parabolabonnemang kan du se live via Canal Digital Go. Det verkar vara den rena parabolströmmen som konverteras till IP. Så de (få) gånger det varit avbrott på parabolsändningarna så har det heller inte fungerat via IP. Likadant för veckoarkivet. Det är rena tidsklipp från parabolsändningarna så om ett program är försenat kanske det klipps i veckoarkivet. Och reklamen finns kvar i veckoarkivet så ser man ett program den vägen får man fortfarande hålla på och spola förbi reklamen. Men det finns en del serier och sånt som man kan titta på utan reklam. Över huvud taget känns Canal Digital Go lite primitiv jämfört med andra play-tjänster men den utvecklas efterhand.
    Som Canal Digital kund har jag också tillgång till Cmore streamingtjänst och den är riktigt bra tycker jag. Där kan jag dels live-streama ett antal kanaler men också titta på t.ex. alla TV4 program utan reklam. Det är den tjänst jag använder mest och det är skönt att kunna se program från TV4 och Sjuan utan reklam. Kvaliten blir också helt OK. Ser ingen större skillnad på parabol-sändningarna jämfört med streaming. Kanske att det är lite mer dynamik i parabol-sändningarna men streamen är helt OK i full-HD.

    Över huvud taget börjar det kännas vansinnigt att betala dubbelt så mycket för ett parabolabonnemang där man tvingas genomlida reklam på kanalerna när man kan få TV utan reklam för halva priset om man väljer streaming? Jag tror att det bara är en tidsfråga innan de måste byta prismodell för parabolabonnemangen.

    Tyvärr är det väl så att om man vill se kanalerna för ett bra pris via IP måste man ha flera abonnemang t.ex. Cmore+D-Play för summa 218:-/mån (går att få ännu billigare med div. rabatter). Det finns ju andra t.ex. Telia eller Telenor som erbjuder mer kompletta kanalpaket med alla kanaler i men då närmar man sig priserna för ett parabolabonnemang.

    Sedan har vi den tekniska lösningen för IP TV där man har abonnemang från flera leverantörer, hur gör man rent praktiskt? För tillfället har jag en liten PC kopplad till TV:n och ser alla mina IP kanaler via datorns webläsare på TV:n. Det funkar utmärkt rent tekniskt. Jag kan se alla play-tjänster på TV:n och allt annat innehåll från internet också. Nackdelen är att kanalbyten blir inte blixtsnabba om man ska öppna en ny websida och leta fram nästa program. Men i stort är jag mycket nöjd med denna lösning hittills. Siktar dock mot något smidigare om det går.

    Kan väl nämna också att jag för tillfället har ett tre månaders prov-abonnemang på Viaplay så att jag har även provat det. Dock gillar jag inte Viasats kanaler så mycket och rent tekniskt tycker jag Viaplay fungerar sämre än Cmore så det är inget jag kommer att fortsätta med när gratisperioden går ut.
    Viaplay och Cmore finns som addon till Kodi så det går alldeles utmärkt sitta i soffan med fjärren.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  3. #13
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Leatherface Visa inlägg
    Viaplay och Cmore finns som addon till Kodi så det går alldeles utmärkt sitta i soffan med fjärren.
    Får testa det någon gång.
    För övrigt sitter jag redan i soffan och styr min Lenovo Tiny med ett trådlöst multimediatangentbord. Det är en lösning jag gillar eftersom det är lika enkelt att titta på något på internet som ett TV-program som en valfri videofil eller bilder. Kan prova att slänga in Kodi på PC:n också.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2011
    Inlägg
    59
    Tackad
    3 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Leatherface Visa inlägg
    Viaplay och Cmore finns som addon till Kodi så det går alldeles utmärkt sitta i soffan med fjärren.
    Jag har ingen erfarenhet av Kodi, men att välja Cmore, Viaplay och Dplay via fjärr funkar ju fint med tex Apple TV också.

    Det som egentligen vore intressant är att i ett add-on till någon app/plattform kunna lägga in de individuella kanalerna från olika ip-tjänster.

    Alltså att jag i samma miljö kan ordna en kanallista innehållande livekanalerna från Cmore/Viaplay/Dplay. Typ att byta kanal mellan TV3HD och TV4HD utan att gå ur Viaplay appen och sedan gå in i C More appens menyer.

    Att bara ha Viaplay/C More/Dplay apparna som sådana i samma interface är alltså inte vad jag avser.

  5. #15
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    AndroidTV kan ju integrera från olika tjänster i samma gränssnitt.
    Poängen i Kodi är ju att jag använder det till allting och tror det ska gå lägga till själva linjära kanalerna i nåt av PVR addon som finns då man kan lägga till streams från addons i det.
    Saknar däremot Telenor addon då ingen med Telenor haft intresse att skriva det ännu.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    300
    Tackad
    4 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg

    Kan väl nämna också att jag för tillfället har ett tre månaders prov-abonnemang på Viaplay så att jag har även provat det. Dock gillar jag inte Viasats kanaler så mycket och rent tekniskt tycker jag Viaplay fungerar sämre än Cmore så det är inget jag kommer att fortsätta med när gratisperioden går ut.
    Konstigt att du upplever precis tvärtemot vad jag gör.

    Tycker Viaplay funkar betydligt mycket bättre än Cmore och Canal Digital to go, där det vanligaste programmet är "ett tillfälligt fel uppstod". Jag kör via Chromecast från mobil/sutfplatta, kan det vara det som gör skillnaden?
    2st Solo2 OpenPli
    Duo2 4xS2 OpenPli
    Viaplay
    TV-avgift

    Svarta listan:
    1. Undisputed: Glocalnet - 3 försök, 3 misslyckanden.
    2. Dreambox-Sweden - garantier är till för att hållas.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2011
    Inlägg
    59
    Tackad
    3 gånger

    Smile

    Citat Ursprungligen postat av Leatherface Visa inlägg
    AndroidTV kan ju integrera från olika tjänster i samma gränssnitt.
    Poängen i Kodi är ju att jag använder det till allting och tror det ska gå lägga till själva linjära kanalerna i nåt av PVR addon som finns då man kan lägga till streams från addons i det.
    Saknar däremot Telenor addon då ingen med Telenor haft intresse att skriva det ännu.
    Nja Android TV har ju en live channel app som är tänkt att fungera med underliggande appar som bas men har inte sett att att Viaplay/Dplay/Cmore har anpassat sig (vilket krävs) för att köra Live Channel appen med inladdade kanaler från andra appar.

    Kodi skulle kunna funka fint men det verkar inte vara så tydligt om det finns någon konkret lösning.

  8. #18
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Nu tänkte jag inte på Live Channels utan att den visar information från olika appar i själva gränssnittet dvs dom flesta Playtjänster.
    Senast redigerad av Leatherface den 2020-01-02 klockan 20:50.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  9. #19
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger

    Wink

    Tack för den informationen. Jag har alltid tyckt det varit galet att man har två leverantörer av satellit TV. I flera andra länder
    finns det bara EN leverantör även om det inte gynnar konkurrens så kostar det faktiskt grymt mycket att köra ut TV kanaler
    via satellit.

    Kalla fakta är nog att dom helt enkelt måste förenkla för sig själva och bolagen måste gå ihop och växa om det ska finnas
    en chans att överleva, med växa menar jag inte att det tillkommer nya kunder utan att att färre bolag för att fortfarande kunna
    behålla någon form av lönsamhet. Streaming och annat har ju stulit en hel del kunder från de mer traditionella systemen.
    CD och Viasats streaming tjänster är ju riktigt usla tekniskt sett om man jämfört med t.ex. Netflix. för inte tala om D-play osv.

    Anledningen till att jag fortfarande använder parabol är att jag uppskattar stabiliteten om man jämför med fiberkabel
    då det är avbrott och problem då och då eftersom de flesta kör via stadsnät då det är prismässigt fördelaktigt. För inte tala
    om de ständiga kanal flyttarna i marksänd TV som jag blev galen på. Vet inte om det är så numera men tröttnade på att man
    måste installera om boxen och kanalsöka som dom alltid säger. Parabolboxen sköter sig själv och funkar bra men då har jag
    ju CDs egna box, dock inte den äckliga one-place boxen som kör android. Har bytt ut den vita boxen då det funkade
    bra tidigare men blev slö efter någon muppig programuppdatering.

    Nej, streaming är helt klart framtiden men det är också skönt att bli matad med ett utbud man inte styr över för man
    helt enkelt inte orkar. Har man för mycket utbud kan man också bli frustrerad över att man inte vet vad man ska titta på.
    Hoppas att Viasat verkligen går ihop med CD och att dom kan byta ut hela streaming plattformen.

    Varför inte licensera Netflix systemet (om det går) eller hitta någon bättre lösning, jag har inget emot reklam men
    det viktigaste för mig och förmodligen alla andra är flexibilitet och smidighet samt även möjligheten att köra med
    dreambox och annat för dem som vill det.

    I övrigt har jag långt tillbaka i tiden haft en dator kopplad till TVn och kört utbud den vägen, det var innan netflix,
    youtube, smartphones, IPTV osv. Det hela började när man fick xDSL bredband, sedan gick det inte att gå
    tillbaka till vanlig usel TV som jag endast använder till att slö-titta och ibland går det någon film osv.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2020-01-03 klockan 19:48.

  10. #20
    Ni som jämför priser på digital-TV med abonnemang på streaming-/play-tjänster, flesta av dessa stödjer ju inte Dolby Digital och 5:1-ljud. Tex SVT Play, Cmore, SF Anytime mfl. Dessutom är bitraten på videoströmmen låg jämfört med broadcast-kvaliteten man får via parabol och marksända nätet. Bryr ni er inte om att få ut bra ljud när ni ser filmer eller kollar på TV-shower som sänder i 5:1-ljud? Många av oss har riktigt bra hemmabioljud som inte är mycket värt med dagens rätt kassa playtjänster.

    Förväxla inte heller IPTV med streamade TV-kanaler (Play-tjänster). Seriösa tjänsteleverantörer av IPTV skickar ut (som jag förstått det iaf) en icke omkodad version av respektive kanals HD-broadcastsänding som ska ha samma bitrate på både bild och ljud som originalet. För skojs skull kollade jag vad senaste Mello-sändningen i HD låg på via marknätet, den pendlade på ca 10-20Mbps (H.264) ljudet hade fast bitrate på 480Kbps. Cmore tror jag skickar ut HD-kanalerna via sina appar och streamingtjänst med max 3Mbps på IP-nivå (dvs ännu lägre för H.264-strömmen).

    Hursomhelst spännande att det rör sig på digital-TV-marknaden. De som inget gör lär ju snart vara stendöda.

Liknande ämnen

  1. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2018-04-06, 16:57
  2. Viasat och Canal digital
    Av chrille82 i forum Dreambox
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-03-21, 23:45
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-17, 21:51
  4. Viasat o Canal Digital
    Av bigboss62 i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 21:39
  5. [LÖST] Viasat ---> Canal Digital
    Av hajenhajen i forum Viasat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2003-03-06, 22:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss