Sidan 4 av 8 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 76

Ämne: Viasat och Canal Digital slås ihop!

  1. #31
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Någon som vet när vi kommer höra eller se något av detta, eller vad som blir resultatet. Jag antar dom väntar på konkurrensverket eller något
    sådant för att kunna köra affären i hamn ?

  2. #32
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2004
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    184
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Videonisse Visa inlägg
    Ni som jämför priser på digital-TV med abonnemang på streaming-/play-tjänster, flesta av dessa stödjer ju inte Dolby Digital och 5:1-ljud. Tex SVT Play, Cmore, SF Anytime mfl. Dessutom är bitraten på videoströmmen låg jämfört med broadcast-kvaliteten man får via parabol och marksända nätet. Bryr ni er inte om att få ut bra ljud när ni ser filmer eller kollar på TV-shower som sänder i 5:1-ljud? Många av oss har riktigt bra hemmabioljud som inte är mycket värt med dagens rätt kassa playtjänster.

    Förväxla inte heller IPTV med streamade TV-kanaler (Play-tjänster). Seriösa tjänsteleverantörer av IPTV skickar ut (som jag förstått det iaf) en icke omkodad version av respektive kanals HD-broadcastsänding som ska ha samma bitrate på både bild och ljud som originalet. För skojs skull kollade jag vad senaste Mello-sändningen i HD låg på via marknätet, den pendlade på ca 10-20Mbps (H.264) ljudet hade fast bitrate på 480Kbps. Cmore tror jag skickar ut HD-kanalerna via sina appar och streamingtjänst med max 3Mbps på IP-nivå (dvs ännu lägre för H.264-strömmen).

    Hursomhelst spännande att det rör sig på digital-TV-marknaden. De som inget gör lär ju snart vara stendöda.
    Tack äntligen nån mer som bryr sig om ljudet för jag känner mig så onormal som har krav på minst Dolby Digital 5.1 eller DTS annars köper jag filmen på Blue-Ray eller DVD om den finns med minst Dolby Digital 5.1 eller bättre och även bilden blir bättre på DVD Och Blue-Ray.
    Samma gäller även kvaliteten på Spotify som jag tycker är värdelös jämfört med ljudkvaliteten på en CD Skiva så är man genuin musikälskare så köper man musiken på CD.
    Men varför är det så att ju mer tekniken går framåt ju sämre blir kvaliteten? Varför har folk idag inga krav på kvaltén, tänk på att ni pissar på¨artisternas verk om ni inte bryr er om hur det låter, som en kompis sa när jag ifrågasatte varför han inte bryr sig mer och han svarar att han är nöjd om det skramlar lite. Så jag har länge funderat på vad det är för fel på mig som kräver bra surround ljud, Brosan sa att dom förmodligen kommer att sluta med DVD Och Blue-Ray och gör dom det så kommer jag att sluta att se film helt och hållet... ? MVH. Mattias

  3. #33
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    maur, jag instämmer.

    Jag bryr mig om bra ljud, problemet är bara att jag inte har plats för hemmabio system. Däremot uppskattar jag NetFlix som jag tagit del av på en Samsung smart-TV. Riktigt bra bild är det och streaming funkar fint. Det är riktigt trevligt med 5.1 eller bra ljud men tyvärr tycks inte folk bry sig om det längre. BluRay och DVD kommer inte försvinna men det lär inte komma något nytt och utvecklingen har stannat av. Jag som är lite mer insatt i frågan kan säga att det är säkrare och bättre att spara material på DVD-R än vad det är med BluRay. Notera att vi pratar brännbara skivor och inte sådant man köper färdigt i butik. DVD kom helt enkelt mycket tidigare, utvecklades mer, inte lika komplext, stabilare media oavsett fabrikat och helt enkelt säkrare. Påminner mycket om brännbara CD skivor som typ ingen använder längre nästan. Vi får se vad som händer med försäljning av media, streaming har ju helt klart tagit över. Mestadels för att kvaliten är tillräckligt bra men antagligen för att utbudet i stort sett är ENORMT. Det finns ju sinnessjukt mycket på NetFlix man hinner ju inte ens titta på det man vill titta på nästan.

    Jag undrar mycket vad dom ska hände med traditionell satellit TV, inte teknisk sett utan vad gäller utbudet och om nu CD + Viasat blir av. Vi väntar på besked antar jag.

  4. #34
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2005
    Inlägg
    338
    Tackad
    24 gånger
    Nya kanalpakets upplägg från Canal Digital inför samman slagningen med Viasat


    Baspaket 269 kr


    Kanaler 1-12, Kunskapskanalen, TV4 Guld och Barnkanalen/SVT24


    Underhållningspaket +99 kr
    32 Kanaler


    Sportpaket +39 kr


    Sportkanalen, ViasatSport Extra, Viasat Ultra HD, Viasatsport, Eurosport 1, Eurosport 2, Motorvision TV


    ViasatFilm med Viaplay
    139 kr eller 69 kr med paketet Underhållning


    ViasatSport med Viaplay total
    399 kr eller 199 kr med paketet Sport

  5. #35
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Hmm, vad händer med boxarna och allt. Är det tänkt att Viasat flyttar över till CDs "tekniska" plattform typ.

    Jag antar det innebär att alla som har Viasat måste rikta om sina paraboler och ska alla dom få nya boxar
    och hela den biten. Och är det så att man parallellt kör båda system för att folk ska ha en överflyttningstid ?

    Känns oklart hur allt ska fungera, att vi kunder inte vet så mycket ännu.

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2011
    Inlägg
    59
    Tackad
    3 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Hmm, vad händer med boxarna och allt. Är det tänkt att Viasat flyttar över till CDs "tekniska" plattform typ.

    Jag antar det innebär att alla som har Viasat måste rikta om sina paraboler och ska alla dom få nya boxar
    och hela den biten. Och är det så att man parallellt kör båda system för att folk ska ha en överflyttningstid ?

    Känns oklart hur allt ska fungera, att vi kunder inte vet så mycket ännu.
    Eftersom Viasat sagt upp sitt satellitavtal (källa SES Astras hemsida) och kanalerna migrerar över till CDs utbud på Thor så är det i grund att Viasat lägger ner sin lösning. Nyligen så gick tex även Viasats filmkanaler upp som linjära kanaler hos CD. Tidigare har ju sportkanalerna rullat in.

    Beroende på hur avtalen ser ut med kanalbolag så avslutas de hos Viasat, särskilt om dessa finns på CD också. Betalning till kanalbolag är väl baserat på antal kunder, så slår man ihop så går det säkert hyfsat smidigt. Om kanaler som finns hos Viasat men som idag inte finns hos CD går över får vi se, typ E! Kanske avslutas de bara, eller så åker de med. Beror väl på hur lång avtal etc.

    I grund är det Telias köp av C More/TV4 som är disruptive. CD/Telenor byggde alltid sin existens på alliansen med Bonniergruppen. Med ärkekonkurrenten Telia som ägare till C More så finns risken att hela CD gungar om Telia krånglar. Telia har tex styrt om alla kampanjbudgetar från CD för C More, dvs betala fullt pris rakt av. Inga kampanjer där.

    Telenor har en egen satellitplattform medan Nent har premiumutbud en god matchning.

    Om CD i en förbättrad mjukvaruversion får ordning på OnePlaceboxen så är det troligtvis den som kommer att skickas ut till Viasatkunderna gratis samt att antenninstallatör byter/riktar om parabol. Det kostar en slant en gång men besparingen per år att inte rulla vidare med SES Astra via Sirius är många gånger större.

    Det blir ett namnbyte. om det blir nytt namn eller någon kombo av de båda namnen är ju svårt att säga. Skulle dock gissa att man vill starta fräscht med nytt namn, lite generiskt så att man inte låser sig till satellit i namnet. Både CD och Viasat namnen har en känsla av 00-tal.

  7. #37
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Edbaker Visa inlägg
    [reader]
    label = Reader0
    description = Boxer
    protocol = pcsc
    device = 0
    caid = 0500
    detect = cd
    ident = 0500:FFF510,040D00,040D10,040D20,040D30
    group = 1
    emmcache = 1,3,15,0
    saveemm-unknown = 1
    saveemm-u = 1
    saveemm-s = 1
    saveemm-g = 1
    Tack så mycket för detta inlägg!

    Jag fick det att funka med en DVB-T2 USB-tuner kopplad till min Vuplus Duo2 som tidigare bara kört satellitkanaler.
    På boxen kör jag CCcam och på servern kör jag oscam.
    Använder ett utgånget gammalt Boxer-kort som är 12-13 år gammalt...

    Så nu kan jag fortfarande leka lite med cardsharing om andan faller på!
    Senast redigerad av atomized den 2020-03-10 klockan 09:15.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #38
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    kenta2, aha. Ok då förstår jag, då hoppas jag att det bara kan bli bättre, sedan gissar jag på att dom kanske byter namn till "Sky Nordic" eller något sådant.

    Jag är lite besviken på CD på sistone då flera bra kanaler försvunnit, inte deras fel alla gånger då bolagen lagt ner kanalerna eller att man väljer att inte sända
    i norden men med ett bolag kanske det blir ändring på det. Vore trevligt om dom kunde fördjupa samarbete med Sky U.K. som har flertalet bra kanaler
    jag också vill få på CD plattformen.

    Vi får se vad som händer.

  9. #39
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2003
    Inlägg
    273
    Tackad
    17 gånger
    Funkar via kanalerna med softcam igen ?

  10. #40
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Då var det KLART !

    Publicerat: 2020-04-30
    Viasat och Canal Digital går ihop !

    EU-kommissionen ger grönt ljus för sammanslagningen mellan underhållningsbolaget Nents betal- och bredbands-tv-verksamhet
    Viasat Consumer och Canal Digital, som är Telenors betal-tv-verksamhet. Bolagen presenterade affären i höstas och efter EU:s
    klartecken ska sammanslagningen slutföras 5 maj, skriver Nent i ett pressmeddelande. Nent och Telenor ska äga 50 procent var
    av det nya bolaget, vars namn ännu inte är presenterat. Huvudkontor ska ligga i både Stockholm och Oslo.


    Jag tittade också på CDs svenska hemsida och såg att man nu "legalt" kan skaffa kanaler från Norge, Danmark eller Finland
    om man har behov. Vet inte om det är fullständigt utbud eller hur det ser ut på de andra länders sidor vad gäller Svenska kanaler
    men åtminstone så finns det nu möjlighet för den som har det behovet.

    Undra hur det blir med alla "lokal nyhets" sändningar från SVT, dom äter ju upp en hel transponder i onödan tycker jag, sedan
    saknas det ändå några, alltså inte full täckning.

    Hoppas vi får fler kanaler kanske, men hoppas fram för allt på betydligt bättre streaming tjänst om man jämför med NetFlix osv.
    Inte utbudet utan hur det fungerar, dvs bättre bitrate och kvalité på streamingtjänsten.

Liknande ämnen

  1. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2018-04-06, 15:57
  2. Viasat och Canal digital
    Av chrille82 i forum Dreambox
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-03-21, 22:45
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-17, 20:51
  4. Viasat o Canal Digital
    Av bigboss62 i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 20:39
  5. [LÖST] Viasat ---> Canal Digital
    Av hajenhajen i forum Viasat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2003-03-06, 21:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss