Ursprungligen postat av
Videonisse
Ni som jämför priser på digital-TV med abonnemang på streaming-/play-tjänster, flesta av dessa stödjer ju inte Dolby Digital och 5:1-ljud. Tex SVT Play, Cmore, SF Anytime mfl. Dessutom är bitraten på videoströmmen låg jämfört med broadcast-kvaliteten man får via parabol och marksända nätet. Bryr ni er inte om att få ut bra ljud när ni ser filmer eller kollar på TV-shower som sänder i 5:1-ljud? Många av oss har riktigt bra hemmabioljud som inte är mycket värt med dagens rätt kassa playtjänster.
Förväxla inte heller IPTV med streamade TV-kanaler (Play-tjänster). Seriösa tjänsteleverantörer av IPTV skickar ut (som jag förstått det iaf) en icke omkodad version av respektive kanals HD-broadcastsänding som ska ha samma bitrate på både bild och ljud som originalet. För skojs skull kollade jag vad senaste Mello-sändningen i HD låg på via marknätet, den pendlade på ca 10-20Mbps (H.264) ljudet hade fast bitrate på 480Kbps. Cmore tror jag skickar ut HD-kanalerna via sina appar och streamingtjänst med max 3Mbps på IP-nivå (dvs ännu lägre för H.264-strömmen).
Hursomhelst spännande att det rör sig på digital-TV-marknaden. De som inget gör lär ju snart vara stendöda.