Tack för den informationen. Jag har alltid tyckt det varit galet att man har två leverantörer av satellit TV. I flera andra länder
finns det bara EN leverantör även om det inte gynnar konkurrens så kostar det faktiskt grymt mycket att köra ut TV kanaler
via satellit.
Kalla fakta är nog att dom helt enkelt måste förenkla för sig själva och bolagen måste gå ihop och växa om det ska finnas
en chans att överleva, med växa menar jag inte att det tillkommer nya kunder utan att att färre bolag för att fortfarande kunna
behålla någon form av lönsamhet. Streaming och annat har ju stulit en hel del kunder från de mer traditionella systemen.
CD och Viasats streaming tjänster är ju riktigt usla tekniskt sett om man jämfört med t.ex. Netflix. för inte tala om D-play osv.
Anledningen till att jag fortfarande använder parabol är att jag uppskattar stabiliteten om man jämför med fiberkabel
då det är avbrott och problem då och då eftersom de flesta kör via stadsnät då det är prismässigt fördelaktigt. För inte tala
om de ständiga kanal flyttarna i marksänd TV som jag blev galen på. Vet inte om det är så numera men tröttnade på att man
måste installera om boxen och kanalsöka som dom alltid säger. Parabolboxen sköter sig själv och funkar bra men då har jag
ju CDs egna box, dock inte den äckliga one-place boxen som kör android. Har bytt ut den vita boxen då det funkade
bra tidigare men blev slö efter någon muppig programuppdatering.
Nej, streaming är helt klart framtiden men det är också skönt att bli matad med ett utbud man inte styr över för man
helt enkelt inte orkar. Har man för mycket utbud kan man också bli frustrerad över att man inte vet vad man ska titta på.
Hoppas att Viasat verkligen går ihop med CD och att dom kan byta ut hela streaming plattformen.
Varför inte licensera Netflix systemet (om det går) eller hitta någon bättre lösning, jag har inget emot reklam men
det viktigaste för mig och förmodligen alla andra är flexibilitet och smidighet samt även möjligheten att köra med
dreambox och annat för dem som vill det.
I övrigt har jag långt tillbaka i tiden haft en dator kopplad till TVn och kört utbud den vägen, det var innan netflix,
youtube, smartphones, IPTV osv. Det hela började när man fick xDSL bredband, sedan gick det inte att gå
tillbaka till vanlig usel TV som jag endast använder till att slö-titta och ibland går det någon film osv.