Sidan 6 av 8 FörstaFörsta ... 45678 SistaSista
Resultat 51 till 60 av 76

Ämne: Viasat och Canal Digital slås ihop!

  1. #51
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    997
    Tackad
    14 gånger
    @jippe
    Har du någon info om verimatrix ?
    Är det hårdvaru baserad eller kör dom med kort?

    Mvh Kalle

  2. #52
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Kalle_P Visa inlägg
    @jippe
    Har du någon info om verimatrix ?
    Är det hårdvaru baserad eller kör dom med kort?

    Mvh Kalle
    Hmm detta blir lite OT
    Jag vet inte så mkt om det systemet. Verkar kunna köras både som mjukvara och hårdvarubaserat.
    Vet bara att telia använder det i sin iptv lösning och de använde smartcard i början när de började med iptv men sen helt plötsligt så gick de över till nån mjukvarulösning i boxen utan att meddela kunderna o sen kunde man rycka ut o slänga kortet. De boxarna från motorola och arris som de använt de senaste 10 åren har inte ens nån läsare för programkort. Jag har nog nån gammal kreatel box liggande från när de började med iptv o den har läsare för smartcard.
    https://www.verimatrix.com/press-rel...es-teliasonera
    När man läser den länken så kan det ju faktiskt vara så att de körde nått annat system innan verimatrix, jag har nämligen för mig att de startade med iptv runt 2005. Det var iaf väldigt smart att lansera det precis när viasat bytte system från viaccess till videoguard och därmed fick bukt med piratkorten som i princip alla hade på den tiden. De gav dessutom bort ett års abo med de vanligaste kanalerna gratis om man tecknade adsl i 24 mån.

    https://www.broadbandtvnews.com/2020...rity-solution/
    hur som helst så finns det iaf ci moduler för det systemet men inget som används i sverige.

  3. #53
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Är Smartwii och de andra systemen kompatibla med krypteringssystemen? Eller är det slut nu?

  4. #54
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Smartwii funkar med conax, parade kanaler funkar på den enheten som kortet är parat med.
    funkar även på viaccess (boxer)
    smartwii har aldrig funkat med videoguard

  5. #55
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Intressant tråd. Är själv lite gammalmodig och föredrar linjär sattelit tv istället för streaming.

    Dels för att jag kan själv föra över inspelningar som jag vill och dels för att inte behöva vara helt beroende av internet o en massa konton till allt. Så smidigt bara koppla in hårddisken eller tom usb minnet till den bekantas tv utan att behöva pilla på hans tv med mina inloggningsuppgifter o dyligt...

    Streaming vore nåt också om inte innehållet försvann, om man hade ett ännu större bibliotek av program, slippa ha flera olika streamingtjänster för att kunna se alla filmer osv.
    Annars är ju streaming bekvämt om man har obegränsat internet och åker tex mycket kollektivtrafik. Men hemma föredrar jag hårddisk och att kunna spara vissa program för evigt.

    Men PVR eran är väl kanske snart slut ifall dem börjar paira och jävlas med oss och då säger jag upp abbet. Man har ju redan nu funderat på det flera gånger då det enda stora idag verkar vara endast sport. Gamla filmer och serier som visas i evighetsrepriser skulle man ju ändå kunnat köpa på DVD och Blueray, många gånger om vad själva abbet kostar.
    Mycket program finns på Youtube, SVT och andra arkiv gratis....

    O ja och jag vet att parabolen är inte guld o gröna heller, så mycket fel som man haft genom åren och som nu senast en box som lade av...men är ändå en hobby som man envist vill fortsätta med Även fast det kostar pengar, är inte alltid så optimalt och man har tidsbrist
    Senast redigerad av kisumisu den 2020-05-31 klockan 02:48.

  6. #56
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    kisumisu, tja tidsbrist är ju det stora problemet. Å andra sidan tycker jag streaming har löst detta problem ganska bra numera, sedan är det ju en stor fördel att man med CD abonnemang får tillgång till allt dom har även online. Det är ju som en gigantiskt stor VHS bandspelare som sparar allt även om det inte är för evigt, men det räcker för min del, sedan finns det ju inte något som hindrar dom från att utökar möjligheten att lagra mera saker online.

    Jag är mest besviken på att flertalet bra kanaler jag tittade mycket på förut har försvunnit från utbudet. Jag slutade titta på "Svensk" TV för cirka 10år sedan. Har ingen nytta av dom kanalerna, tittar jag på sport är det oftast från Eurosport. Det bästa kanalen för mig var "Discovery World" som körde äldre och nyare saker, och dom hade INGEN reklam. Sedan var det ju TCM som försvann för ett bra tag sedan, synd för jag uppskattade den kanalen även om jag inte tittade så ofta. Jag hoppas att nu när Viasat och CD slår sina påsar ihop så blir det slut på onödiga parallell sändningar och annat som innebär att det blir flera nya kanaler. Eller att vi får tillbaka sådant som försvunnit från utbudet.

    Mest irriterande är det att SVT upptar en hel transponder för sina lokal nyheter, dom kunde lika bra lägga alla lokalnyheter efter varandra, hur mycket det nu blir 80min eller så och sänt det varje dag på kunskapskanaler eller något liknande. Då hade det funnits massa plats för andra kanaler men dom ska fortfarande köra med sitt analoga stuk och "klippa" in de lokala sändningarna samtidigt över hela landet. Dessutom nu med SVT play, missar man något är det ju bara kolla i datorn eller telefonen. Man kan ju även fråga sig hur länge dom ska vänta med att flytta över vissa kvarvarande kanaler i marknätet till DVB-T2 standard. Jag tror dom fortfarande sänder med MPEG2 på DVB-T i marknätet.
    Sedan hoppas jag att nu när dom går ihop att även Viaplay blir en del av den vanliga streaming tjänst.

    Har vi tur får vi flera kanaler, bättre streaming tjänst samt även kanske att vi får in HBO Max som utbud.

  7. #57
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Kanalerna som försvunnit har i dom flesta fall varit kanalernas egna beslut och i vissa fall ar dom gått över till att enbart vara en Playtjänst.
    Jag tror nog vi kommer se allt mer av det där allt mer blir som Playtjänst med allt mindre linjära kanaler.
    Just det där med lokala nyheter kan man diskutera med då det enbart är det som skiljer dom regionala kanalerna åt så skulle det räcka att ha dom som Playtjänst med.
    HBO Max är inte aktuellt utanför USA utan här är det CMore och/eller HBO Nordic som gäller.
    Marknätet borde såklart gå över till DVB-T2 på resterande muxar med och gärna H265 med åtminstone för premium utbud som CMore t.ex.
    Senast redigerad av Leatherface den 2020-06-02 klockan 11:30.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  8. #58
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Leatherface, jo det blir nog så. Antar att linjär TV är ganska dyrt och playtjänster billigare. Jag hoppas att CDs tjänst blir bättre i alla fall. Men vi får se vad sin händer.

  9. #59
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Nja billigare vet jag inte men det är så folk vill se på utbudet idag.
    Mitt problem med dom flesta Playtjänster är bara att kvalitén måste bli bättre.
    Fast samtidigt så ser jag ingen mening med kanaler som Discovery World heller när man ändå enbart sände ut den i SD kvalité och den var väl inte ens i 16:9.
    Playtjänsterna blir åtminstone inte sämre än det.
    Senast redigerad av Leatherface den 2020-06-03 klockan 09:03.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  10. #60
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2004
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    184
    Tackad
    2 gånger
    Ringde till CD idag och tänktee höra om det fanns nån möjlighet att få prova one place utan att behöva byta kort för det jag har idag är ju det gamla kortet och det passar ju inete i one place fört jag berättade om alla problem som varit med boxen och att jag bland annat hade läst om dom här och då sa hon att det bara var lögner och att ni9 som hade skrivit om boxen bara ville smutskasta dom och det var inga problem med boxen, och hon var sur hela tiden och var inte till mötesgående överhuvudtaget, till och med tidningarna jag berättade om att jag hade testat boxen var opålitliga och bara ville smutskasta one place boxen, och det enda sätt hon kunde erbjuda mig att testa boxen på var att täkna ett tvillingkort för 120 kr i månaden och 480 kr för boxen eller utan abb 1600 kr för boxen...?

    Sen när det gäller sammanslagningen så var allt jag läst om det här bara lögn enligt henne och inget att lita på, fast jag vet att det ni har skrivit om är sant, så var det lögn för att det stod på detta forum som hon inte ens kände till verade som för jag frågade varför vi kunder inte fick veta nåt i tid, för jag såg det här först i februari och då hade det varit ute här i flera månader utan ett ljud från CD om vad som var på gång... Nån av er som fått info om det?

Liknande ämnen

  1. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2018-04-06, 16:57
  2. Viasat och Canal digital
    Av chrille82 i forum Dreambox
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-03-21, 23:45
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-17, 21:51
  4. Viasat o Canal Digital
    Av bigboss62 i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 21:39
  5. [LÖST] Viasat ---> Canal Digital
    Av hajenhajen i forum Viasat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2003-03-06, 22:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss