Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 76

Ämne: Viasat och Canal Digital slås ihop!

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    521
    Tackad
    37 gånger

    Viasat och Canal Digital slås ihop!

    https://www.di.se/live/storaffar-mel...asat-consumer/

    https://digitalt.tv/viasat-og-canal-digital-fusionerer/

    Viasat och Canal digitalts plattformar slås ihop i ett nytt samägt bolag. Nent kommer att satsa fullt ut på viaplay istället.
    telenors satellitplattform kommer att användas, vågar man hoppas på att det då kommer att bli conax som gäller som kodningssystem? Eller de kanske kommer simulcrypta alla canalerna för att slippa byta viasats boxar.
    det nya bolaget får 1,25milj parabolkunder.

    detta var väntat, jag kan inte begripa hur det har kunnat vara nån ekonomi i att sända viasats utbud via satellit till ca 300k kunder. Viasat har ju under många år hårdsatsat på fiberdustribution samt viaplay.

    Nu får framtiden visa hur detta drabbar oss med egna linuxboxar.

    edit: bytte rubrik för ingen verkade läsa inlägget
    la även till en länk till https://www.di.se/live/nent-rusar-15...ammanslagning/
    Senast redigerad av jippe den 2019-10-23 klockan 15:28. Anledning: bytte rubrik för ingen verkade läsa inlägget

  2. #2
    Färsking
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    29
    Tackad
    1 gånger
    Oneplace till hela svenska folket... början till vår undergång. Förmodligen sämsta boxen som funnits ute på marknaden.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Risken finns väl att dom slår på pairing för alla kanaler men förhoppningsvis fortsätter CA modulerna att fungera.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det känns som att satellit-TV är lite på utdöende och att IP-TV är det som gäller framöver. Det är väl anledningen till att tjänsterna slås ihop. Och förmodligen måste Nent också hitta på någon IP-lösning om de ska ha en framtid.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    521
    Tackad
    37 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Det känns som att satellit-TV är lite på utdöende och att IP-TV är det som gäller framöver. Det är väl anledningen till att tjänsterna slås ihop. Och förmodligen måste Nent också hitta på någon IP-lösning om de ska ha en framtid.
    Hmm Nent har väl en ip-lösning, eller vad kallar man annars viaplay?
    nents ”gratiskanaler” tv3, TV6, TV8 och tv10 får man ju dessutom i viaplay för 109kr/mån, har man viaplay via sitt viasat abo så får man alla kanalerna i ens abo streamat i viaplay utan extra kostnad som komplement till parabol eller IP-TV distributionen. Ja hela viasats utbud kan fås som IP-TV i vissa öppna stadsnät, bla iTux.

    Faktum är att viaplay+d-play ger alla de kanalerna som normalt ingår i ”basutbud” fast billigare + att man kan streama filmer.

    det är canaldigital som saknar ip-tv, men de har i gengäld kabel-tv distribution (Canal digital kabel) så de kommer komplettera varann mkt bra. Telenor äger ju dessutom bbb och är stora inom (mobil)telefoni, hoppas vi får se trippel/quad play erbjudanden så de kan kontra tele2/comhem samt Telia

    jag tror med satellitdistribution är lite på utdöende i varje fall i Danmark och Sverige pga de flesta hushåll nu har fiber (i Norge är sat stort)
    synd, satellit-tv har varit ett intresse för mig sen slutet av 80-talet

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    BBB är numera Telenor och dom köpte upp Canal Digitals KabelTV och IPTV för ett par år sen.
    Paketerbjudanden finns redan det med.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  7. #7
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
    Hmm Nent har väl en ip-lösning, eller vad kallar man annars viaplay?

    Faktum är att viaplay+d-play ger alla de kanalerna som normalt ingår i ”basutbud” fast billigare + att man kan streama filmer.

    det är canaldigital som saknar ip-tv,
    Jag läste inte tillräckligt om Nent. OK att de har Viaplay.

    Just det du säger om viaplay-d-play har jag funderat på fast istället kombinationen Cmore+D-play. Det skulle ge mig (nästan) alla de kanaler jag tittar på idag via parabolen för en betydligt lägre månadskostnad. Idag betalar jag 538:-/mån för Canal Digital Familjepaketet+Cmore Standard. Om jag går över till IP med CmoreTV4+D-play skulle det kosta 218:-/mån och jag skulle slippa en hel del reklam. Jag planerar att flytta om något år och på nya stället blir det nog ingen parabol utan istället IP-TV.

    Canal Digital saknar inte IP-TV. De har tjänsten Canal Digital Go där du kan se alla deras kanaler live plus en del andra serier och film. Där finns också ett veckoarkiv där du kan gå tillbaka och se alla program som sänts under senaste veckan. Den tjänsten säljs dock inte separat vad jag vet utan den ingår som en del av ditt parabolabonnemang.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    521
    Tackad
    37 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Jag läste inte tillräckligt om Nent. OK att de har Viaplay.

    Canal Digital saknar inte IP-TV. De har tjänsten Canal Digital Go där du kan se alla deras kanaler live plus en del andra serier och film. Där finns också ett veckoarkiv där du kan gå tillbaka och se alla program som sänts under senaste veckan. Den tjänsten säljs dock inte separat vad jag vet utan den ingår som en del av ditt parabolabonnemang.
    Erbjuder dom alla kanalerna via parabolabbonemanget via sin streamingtjänst?

    Har hänt en del med ägarstrukturer inom tv media nu.
    Nent som avknoppades från mtg (alla mtg aktieägare fick en nent aktie för varje mtg aktie dom ägde) äger viasat, viaplay, tv3, tv6mfl samt en massa radiokanaler. MTG sysslar bara med onlinespel nu.
    Kinnevik (huvudägare av MTG innan nentavknoppningen, samt huvudägare av tele2) var tvungna att dela ut alla sina mtg akiter till sina aktieägare för att tele2s köp av comhem skulle godkännas. (skulle bli för stor mediekoncentration både inom produktion och distribution hos en aktör om de ägde både tele2, comhem/boxer och viasat)
    Comhem äger boxer sen ett par år men båda varumärkena finns kvar och konkurrerar med varandra. Comhem äger även iTux.

    Telenor äger sen många år bbb (fast det varumärket har gått in i Telenor nu), OwnIt och Canal Digital (och Canal digital kabel fast det varumärket har försvunnit nu som nån annan skrev)

    Discovery networks äger d-play, kanal5, kanal9, Discovery eurosport mfl. De har ingen egen distribution förutom d-play

    Tror tyvärr att Telias köp av tv4/cmore kan förändra marknaden. Kommer tv4as extrakanaler gå att få via andra distributörer? likadant med cmore kanalerna, cmore har länge varit tätt knutet till Canal digital men så är det inte längre. Kommer det att bli dyrare för canaldigital kunder att få cmore än för teliakunder?
    Risken finns ju också att vi kommer tillbaka till ett läge där man måste sitta med flera olika leverantörer om man vill ha alla kanalerna, precis som med viasat och canaldigital på 90 och 00-talet?

  9. #9
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
    Erbjuder dom alla kanalerna via parabolabbonemanget via sin streamingtjänst?

    Risken finns ju också att vi kommer tillbaka till ett läge där man måste sitta med flera olika leverantörer om man vill ha alla kanalerna, precis som med viasat och canaldigital på 90 och 00-talet?
    Ja, alla kanaler du har i ditt parabolabonnemang kan du se live via Canal Digital Go. Det verkar vara den rena parabolströmmen som konverteras till IP. Så de (få) gånger det varit avbrott på parabolsändningarna så har det heller inte fungerat via IP. Likadant för veckoarkivet. Det är rena tidsklipp från parabolsändningarna så om ett program är försenat kanske det klipps i veckoarkivet. Och reklamen finns kvar i veckoarkivet så ser man ett program den vägen får man fortfarande hålla på och spola förbi reklamen. Men det finns en del serier och sånt som man kan titta på utan reklam. Över huvud taget känns Canal Digital Go lite primitiv jämfört med andra play-tjänster men den utvecklas efterhand.
    Som Canal Digital kund har jag också tillgång till Cmore streamingtjänst och den är riktigt bra tycker jag. Där kan jag dels live-streama ett antal kanaler men också titta på t.ex. alla TV4 program utan reklam. Det är den tjänst jag använder mest och det är skönt att kunna se program från TV4 och Sjuan utan reklam. Kvaliten blir också helt OK. Ser ingen större skillnad på parabol-sändningarna jämfört med streaming. Kanske att det är lite mer dynamik i parabol-sändningarna men streamen är helt OK i full-HD.

    Över huvud taget börjar det kännas vansinnigt att betala dubbelt så mycket för ett parabolabonnemang där man tvingas genomlida reklam på kanalerna när man kan få TV utan reklam för halva priset om man väljer streaming? Jag tror att det bara är en tidsfråga innan de måste byta prismodell för parabolabonnemangen.

    Tyvärr är det väl så att om man vill se kanalerna för ett bra pris via IP måste man ha flera abonnemang t.ex. Cmore+D-Play för summa 218:-/mån (går att få ännu billigare med div. rabatter). Det finns ju andra t.ex. Telia eller Telenor som erbjuder mer kompletta kanalpaket med alla kanaler i men då närmar man sig priserna för ett parabolabonnemang.

    Sedan har vi den tekniska lösningen för IP TV där man har abonnemang från flera leverantörer, hur gör man rent praktiskt? För tillfället har jag en liten PC kopplad till TV:n och ser alla mina IP kanaler via datorns webläsare på TV:n. Det funkar utmärkt rent tekniskt. Jag kan se alla play-tjänster på TV:n och allt annat innehåll från internet också. Nackdelen är att kanalbyten blir inte blixtsnabba om man ska öppna en ny websida och leta fram nästa program. Men i stort är jag mycket nöjd med denna lösning hittills. Siktar dock mot något smidigare om det går.

    Kan väl nämna också att jag för tillfället har ett tre månaders prov-abonnemang på Viaplay så att jag har även provat det. Dock gillar jag inte Viasats kanaler så mycket och rent tekniskt tycker jag Viaplay fungerar sämre än Cmore så det är inget jag kommer att fortsätta med när gratisperioden går ut.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Bytte den stora rubriken på detta ämne i likhet med vad du gjorde på första inlägget. /atomized
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2018-04-06, 16:57
  2. Viasat och Canal digital
    Av chrille82 i forum Dreambox
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-03-21, 23:45
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-17, 21:51
  4. Viasat o Canal Digital
    Av bigboss62 i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 21:39
  5. [LÖST] Viasat ---> Canal Digital
    Av hajenhajen i forum Viasat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2003-03-06, 22:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss