Sidan 5 av 8 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 41 till 50 av 76

Ämne: Viasat och Canal Digital slås ihop!

  1. #41
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    909
    Tackad
    144 gånger

    Information om sammanslagningen blir Allente!

    Information om sammanslagningen.
    Viasat + Canal Digital = Allente

    källa: https://www.viasat.se/kundservice/14...ategoryId=5357

  2. #42
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    180
    Tackad
    21 gånger
    Canal Digitals kanaler kör sedan 1 maj simulcrypt med både Conax och Videoguard. Gissar att alla Viasatkunder snart kommer få vrida på parabolen.

  3. #43
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Va, "Allente" vad är det för namn. Låter ju helt knas.

    Drejjmit ? Hur menar du förstår inte ?

    Jag undrar också när det är dags att börja vrida på parabolen. Antar dom kommer ge Viasat kunderna en viss tid på sig att göra ändringen, typ sex månader
    eller något sådant. Eller är det någon som vet om Viasat kunderna informerats ?

    Jag hoppas med sammanslagningen att det kanske blir så i framtiden att vi kan titta på DR, NRK samt YLE utan att betala extra pengar
    men så blir det kanske inte.

  4. #44
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Kommer det här innebära att systemet blir Conax eller Videoguard? Någon som vet?

    Videoguard är väl det säkraste systemet.
    Om de fortsätter med Conax kommer allt nu pairas inom kort?

    Varför jag frågar är att min abb går snart ut och min VU+ box paijade nyligen....så är det bara säga upp abbet nu?

  5. #45
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Varför inte ringa kundtjänst och fråga?om du ställer frågan här kanske folk vill sälga box ganska billigt till dig. OM du har en tuner till VU+ uno 4k säljer jag min box billigt...

  6. #46
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Varför inte ringa kundtjänst och fråga?om du ställer frågan här kanske folk vill sälga box ganska billigt till dig. OM du har en tuner till VU+ uno 4k säljer jag min box billigt...
    Därför att dom inget vet om det tekniska tyvärr.
    Haft så mycket erfarenhet av dessa kundtjänster...

    Även om dem skulle veta skulle dom nog kanske inte berätta det i första taget till oss privatpersoner.

    Varför jag ställer frågan här är pga att det var bla här ryktet redan spred sig innan vi kunder visste om sammanslagningen och att viasat sagt upp avtalet med Astra. Kanske finns folk i denna forum som jobbar med kabel tv och större system, är ju dom som får veta sånt här först!
    Vi privata småkunder kommer ju tyvärr i sista hand typ dunmper ner nåt brev att boxen behöver bytas eller liknande inom 2 veckor.

    Boxen i sig oroar inte mig köpa då jag ser även gratis tv via sattelit, men frågan är bara att lönar det sig fortsätta som en kund hos bolaget, har flera år ringt dem och frågat om jag kan få rabatt och har hittils fått det när man gått med att binda sig ytterligare 1 år.
    Senast redigerad av kisumisu den 2020-05-22 klockan 01:55.

  7. #47
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    kisumisu, tja. Man kan ju alltid välja ett abonnemang med färre kanaler. CD har ju ett sådant men hur det är med Viasat vet jag inte. Återstår att se vad som händer efter sammanslagningen, det
    enda jag vet är att dom byter namn. Sedan vilket krypteringssystem det blir får vi se, jag gissar på att man kanske väljer att fortsätta med Conax men det kan ju också bli så att alla måste
    skaffa nya boxar. Däremot är det ju bombsäkert att folk som tar emot från Viasat måste rikta om sin parabol mot CD satelliten.

    Resten är bara spekulationer och ingen som egentligen vet. Däremot stämmer det att folk i branschen ofta får veta tidigare vad som händer men det är ju för att
    dom kanske måste byta utrustning hos kunder, typ Hotell och liknande och då blir det tokigt om dom inte får veta i tid vad som kommer hända eftersom dom
    måste fixa utrustning och allt annat. Det kommer ju vara ett attans spring ett tag runt om i Stockholm för att rikta om paraboler osv. Inte svårt men det är ju som
    med allt, den där NÅGON måste ju göra det för det sker inte av sig självt.

    Själv tittar jag inte så mycket längre på kanaler via Satellit men alltid trevligt med kanaler som är gratis, istället är det streaming, IPTV, VPN och en dator som
    jag använder för att titta på innehåll från BBC iPlayer.

    Det är helt enkelt mer praktiskt att bestämma vad man ska titta på och när. Satellit TV är mer för slö-tittande, enda fördelen är att CD har sin streaming tjänst
    även om den inte är det bästa så motiverar den mig att stanna kvar som kund. För då kan jag alltid titta den vägen om jag råkar missa något eller hittar något
    intressant. Som en gigantisk video och TV butik, lägg sedan till HBO Nordic. Netflix och lite annat så duger det för mig.

  8. #48
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    kisumisu, tja. Man kan ju alltid välja ett abonnemang med färre kanaler. CD har ju ett sådant men hur det är med Viasat vet jag inte. Återstår att se vad som händer efter sammanslagningen, det
    enda jag vet är att dom byter namn. Sedan vilket krypteringssystem det blir får vi se, jag gissar på att man kanske väljer att fortsätta med Conax men det kan ju också bli så att alla måste
    skaffa nya boxar. Däremot är det ju bombsäkert att folk som tar emot från Viasat måste rikta om sin parabol mot CD satelliten.

    Resten är bara spekulationer och ingen som egentligen vet. Däremot stämmer det att folk i branschen ofta får veta tidigare vad som händer men det är ju för att
    dom kanske måste byta utrustning hos kunder, typ Hotell och liknande och då blir det tokigt om dom inte får veta i tid vad som kommer hända eftersom dom
    måste fixa utrustning och allt annat. Det kommer ju vara ett attans spring ett tag runt om i Stockholm för att rikta om paraboler osv. Inte svårt men det är ju som
    med allt, den där NÅGON måste ju göra det för det sker inte av sig självt.

    Själv tittar jag inte så mycket längre på kanaler via Satellit men alltid trevligt med kanaler som är gratis, istället är det streaming, IPTV, VPN och en dator som
    jag använder för att titta på innehåll från BBC iPlayer.

    Det är helt enkelt mer praktiskt att bestämma vad man ska titta på och när. Satellit TV är mer för slö-tittande, enda fördelen är att CD har sin streaming tjänst
    även om den inte är det bästa så motiverar den mig att stanna kvar som kund. För då kan jag alltid titta den vägen om jag råkar missa något eller hittar något
    intressant. Som en gigantisk video och TV butik, lägg sedan till HBO Nordic. Netflix och lite annat så duger det för mig.
    Tack för svaret!

    Håller med att CD har bra streaming. Dock tråkigt när dom spärrat rootade enheter.

    Ja det här med nya boxar. Jag tror nog dom kan byta programvaran i CD oneplace till videoguard utan nån vidare problem. Gick ju att göra med dom gamla Nokia boxarna så det är nog ingen omöjlighet.
    Däremot kan det ju bli annat med Cam modulerna? O där gissar jag på att CD har fler cams ute än vad Viasat har.
    Videoguard är nog det säkraste men samtidigt ett system som ägs av Britterna. Jag antar också att den här sammanslagningen är mest att Viasat blir uppköpta av CD, så Conax är väl mest troligt.
    Men den som lever får väl se vad som händer. Jag hoppas bara dom inte börjar paira alla kanalerna.

  9. #49
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Det har skett viss konsolidering av utvecklarna av krypteringssystem, så det är inte säkert att conax är ”gratis” för canaldigital/nya Allente.

    Videoguard (utvecklas av NDS) från början ett israeliskt bolag ägt av Rupert Murdoch (sky mfl) men är sålt och ägs sen ett par år av Cisco, så det är snarare amerikanskt nu. Cisco äger och utvecklar även PowerVu systemet som de fick när de köpte Scientific Atlanta.

    Conax, ursprungligen ägt av Telenor men såldes 2016 till Kudelski som utvecklar Nagra och sen tidigare även köpt Seca mediaguard från canal+ france. Så dom äger 3 system nu. Frågan är om canaldigital måste betala Licensavgifter för att använda systemet nu.

    cryptoworks (utvecklat av Philips) men ägs nu av Irdeto.

    viaccess ägs nu av Orange SA.

    Cryptoguard AB är fortfarande svenskt och ligger i Motala.

    har jag glömt ngt system?
    Senast redigerad av jippe den 2020-05-28 klockan 10:11.

  10. #50
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Jippe, tack för den informationen. Återstår att se vad som händer, dock tycker jag CDs boxar kunde vara något bättre. Sedan har deras streaming plattform aldrig varit riktigt bra och
    det är ju lite trist. Om det är något dom borde göra om eller förbättra så är det just streaming, samt android appen.

Liknande ämnen

  1. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2018-04-06, 16:57
  2. Viasat och Canal digital
    Av chrille82 i forum Dreambox
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-03-21, 23:45
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-17, 21:51
  4. Viasat o Canal Digital
    Av bigboss62 i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 21:39
  5. [LÖST] Viasat ---> Canal Digital
    Av hajenhajen i forum Viasat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2003-03-06, 22:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss