Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vu solo 4k, modifierat motorfäste hhstab100 hjälp med elevationen utan fäste.

  1. #1

    Vu solo 4k, modifierat motorfäste hhstab100 hjälp med elevationen utan fäste.

    Hej!

    Har maskinerat ut precisa delar för att fästa en hh100 stab motor på en Selfsat 30d1. Saken är den att den saknar elevationsfästet och jag undrar om någon vet om det går att räkna ut denna för att addera den på latituden som finns på motorn då båda är en "tilt" uppåt. Allt är mätt så precist som det går.

    BILD: https://imgur.com/a/qd16L2k

    Mina inställningar ska vara:
    Dish Setup Data
    Motor Latitude: 56.7°
    Declination Angle: 7.8°
    Dish Elevation: 22°
    Azimuth (true): 180.0°
    Azimuth (magn.): 175.6°

    Detta är data med ett hh100 stativ, detta är bekräftat av appar och andra uträkningar från min exakta position. Motorn kommunicerar med antennen via boxen och programmet openPLI 7,2 samt snurrar men hittar inget naturligtvis då jag inte har en siffra på hur mycket jag behöver tilta till den extra.

    Någon som är hygglig och kan komma med lite trix? Alltså addera in elevationen till motorns latitud fäste.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Vilken sat ligger i söder?

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Citat Ursprungligen postat av ricki Visa inlägg
    Vilken sat ligger i söder?
    Alltså, vilken longitud bor du på.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    En fuskversion du kan göra är att ställa in den någorlunda OK för en av de starkaste satelliterna. Sedan stegar du dig fram till nästa satellit och lite justering och så vidare. När du har kommit till mittensatelliten och den är OK kan du gå tillbaka genom satelliterna och se hut mycket fel det blir längst ut. Från detta kan du pilla lite med uppsättningen och kolla vad som blir bättre och vad som blir sämre.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Alltså, vilken longitud bor du på.
    Hej! Bor i Halmstad.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    En fuskversion du kan göra är att ställa in den någorlunda OK för en av de starkaste satelliterna. Sedan stegar du dig fram till nästa satellit och lite justering och så vidare. När du har kommit till mittensatelliten och den är OK kan du gå tillbaka genom satelliterna och se hut mycket fel det blir längst ut. Från detta kan du pilla lite med uppsättningen och kolla vad som blir bättre och vad som blir sämre.
    Vilket instrument hade du rekommenderat till detta? Jag vet på ett ungefär i vilken båge de går på men hade motorn kunnat hitta dessa då om man hade memorerat dessa?

    Tack Darree

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Halmstad, det är ju nästan exakt 13Ö. Alltså rakt i söder har du Hotbird. Det var många år sedan jag hade min motor igång, men sätter du Hotbird i mitten så skall det gå bra har jag för mig. Vilken mätsak som helst går bra, även en sådan där billig med visare. Jag hade prabolen i gräsmattan så när det var fint väder tog jag ut min gamla mottagare och en minitv (DVDwalkman med line-in)och anslöt de till parabolen och satte igång. Jag hade en 10 m jordad strömkabel och kollade noggrant att sladden inte var i närheten av vatten... Med USALs fixas väl satelliternas placering nästan automatiskt.

Liknande ämnen

  1. Solo PRO V3
    Av yxoman i forum Vu+
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-11-24, 07:01
  2. [LÖST] Hjälp att välja HDMI ut på DM5000HD utan bild!?
    Av daho i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-02-12, 14:03
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-11, 10:52
  4. Hjälp! HTPC utan tv-kanaler!
    Av tompa1000 i forum Com Hem
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 02:24
  5. Fäste för 1 dubbel lnb?
    Av Dempa1 i forum Viasat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-03-03, 01:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss