Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Upplösningsproblem 4k

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger

    Upplösningsproblem 4k

    Kör jag upplösningar upp till 1080p blir TV-bilden hela skärmen. Upplösning 2160 får jag en TV-bild på 1/4 av skärmen. Menyer och liknande fyller som innan upp skärmen. Att det blir 1/4 är lite logiskt då areaskalan är kvadraten på längdskalan.

    Kör satellit (CD), OpenPli 7.2, Vu+ ultimo 4k

    Vilka inställningar har jag inte gjort eller vilka kan jagha gjort som jag inte borde ha gjort?
    Har jag inte ställt in den på 4k, utan en inställning som gör att 1080-pixlarna blir halva storleken och då bara fyller upp 1/4 av skärmen. Varför bara TV-bilden och inte menyerna med?

    Bidrar gärna med mer information om det behövs.
    /I

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Kör som du men har en VU+ Solo 4K & den skalar rätt. Panasonic TV 65".
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Undran: Det fiins alltså en chans att problemet ligger efter mottagaren. Min projektor har inte så många inställningar och jag har pillat på de flesta. Vad tror du om tanken att hdmikabeln överför stationära bilder (som ultimos menyer) korrekt, men att den har problem med "liveTV". Naturligtvis har jag byggt in bägge så att skulle ta en helg att slita fram dem för att testa med annan hdmikabel. Frågar därflr först....

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2019
    Inlägg
    60
    Tackad
    7 gånger
    På HDMI snöret så går bilden/videon. Om dess pixlar är menyer, still bilder eller rörlig video är inget som hdmi vet något om. Inne i chipet i boxen så finns naturligtvis OSD (dvs menyer och dyligt) och videoströmmen på olika lager/kanaler/ledare, men ut från chipet kommer hdmi med ett bildflöde.

    Detta med liten video (som du skriver om), det har jag också haft några gånger. Detta med 1080 video (och 1080 TV). Tror även jag sett det med 576 och 480 material. Alla gånger har varit vid uppspelning av fil (dock ej inspelning). När det hänt har jag tryckt stop och sedan startat (play) igen och då har bilden visas rätt. Detta med en Maxytec (HiSilicon baserad) box.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Bytte från std-inställning till RGB. Efter ett antal pink screens of death gick det igång... Är nu bra nog och skall inte pilla mer.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss