Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: AppleTV???

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger

    AppleTV???

    På grund av covid19 har det gått åt lite mindre mängd pengar än vanligt det här året. Funderar på om det skulle vara värt pengarna att byta ut min MiBox till en Chromcast Ultra eller AppleTV. Är det värt pengarna? Någon som har installerat KODI på en AppleTV ver. 5? Helst utan att ha gjort det via en MAC då jag inte har någon sådan.

  2. #2
    Donator kermiths avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    377
    Tackad
    6 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    På grund av covid19 har det gått åt lite mindre mängd pengar än vanligt det här året. Funderar på om det skulle vara värt pengarna att byta ut min MiBox till en Chromcast Ultra eller AppleTV. Är det värt pengarna? Någon som har installerat KODI på en AppleTV ver. 5? Helst utan att ha gjort det via en MAC då jag inte har någon sådan.
    Köp den nya chromecast så behöver du inte casta. Annars så hade jag satsat på en Ultra, snyggt bakom TVn. Det enda som är minus med 4k är att man skall ha en nätverkskabel till.

    Sent from my SM-G988B using Tapatalk
    Vu+ Solo SE Version 2

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Tack så mycket!

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Ja eller varför inte bygga nåt eget.

    Med Apples grejor vet man med garanti att dem slutar fungera. Görs nån uppdatering att den för gamla boxen garanterat inte kommer fungera sen.

    Som du nämner du har ingen mac och dem är välkända att vara allt annat än opensource.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    214
    Tackad
    16 gånger
    Citat Ursprungligen postat av kisumisu Visa inlägg
    Ja eller varför inte bygga nåt eget.

    Med Apples grejor vet man med garanti att dem slutar fungera. Görs nån uppdatering att den för gamla boxen garanterat inte kommer fungera sen.

    Som du nämner du har ingen mac och dem är välkända att vara allt annat än opensource.
    Har du Mac och/eller andra Apple-grejer själv?
    Jag har rubbet och det är ALDRIG några problem!!

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av guess Visa inlägg
    Har du Mac och/eller andra Apple-grejer själv?
    Jag har rubbet och det är ALDRIG några problem!!
    Har inte själv men på jobbet har vi haft några äldre modeller där man t ex dödat på ipad youtube.
    Inget går trixa själv.

    Android är också väldigt låst system men där går det åtminstone föra apk filer manuellt. Vilket tydligen är omöjligt med t ex ipad där är det bara appstore som gäller?

    Jag har själv gjort så med vissa appar till enheter som inte stödjer eller som jag inte vill lägga in mina privata konton på.
    Senast redigerad av kisumisu den 2020-12-24 klockan 20:19.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    214
    Tackad
    16 gånger
    Citat Ursprungligen postat av kisumisu Visa inlägg
    Har inte själv men på jobbet har vi haft några äldre modeller där man t ex dödat på ipad youtube.
    Inget går trixa själv.

    Android är också väldigt låst system men där går det åtminstone föra apk filer manuellt. Vilket tydligen är omöjligt med t ex ipad där är det bara appstore som gäller?

    Jag har själv gjort så med vissa appar till enheter som inte stödjer eller som jag inte vill lägga in mina privata konton på.
    Kanske dumt att jämföra gammalt junk med dagens högpresterande moderna maskiner!!

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Inlägg
    162
    Tackad
    48 gånger
    Har själv AppleTv och en NividaSheild och det korta svaret är nej jag skulle inte köpa en AppleTv. Det lite längre svaret om vi bortser från åsikter om proprietär Os samt licens frågor av vissa appar för vissa Os tex varför finns inte Tv4/cmore för WebOs Lg egna Os samt säkerhet.Då skulle svaret bli långt :-)
    Eftersom rösthantering fungerar att tända lampor i köket tex men inte att mata in lösenord / mm med stora små tecken specialtecken så är man tvingad att göra detta med fjärrkontrollen då det inte går att att göra detta på något annat sett än via det virtuell tangentbordet.
    Fjärrkontrollerna är mycket lika för dessa enheter vissa funktioner bygger på lång/kort tryck detta blir mycket irriterande.
    Samt avsaknad av dom färgade knapparna.

    Innan jag fortsätter så är detta åsikter om fjärrkontroller.
    Vu+ fungerar
    Dreambox bättre
    LG's magicremote bäst (rörelse kontroll)

    I den perfekta världen vill man ha en box (utan proprietär Os) om det inte är inbyggt i Tv där JAG får bestämma vad jag vill göra. ssh in när ska ändra någon konfigurations samt en användarvänlig fjärrkontroll
    Visst skulle det fungera med Pie eller en en dator där man kan köra rdp eller ThinLinc till men då är man rätt så beroende av tangentbord detta ska endast användas i nödfall anser jag.

    Så min nästa box ska bli någon typ av "Kina box / android" där jag har har en bra fjärr med färgade knappar samt eventuellt med ett tangentbord till. Boxar finns för 300-500kr + frakt på AliExpress sett att det finns dom som säljer från Frankrike eller Spanien för att slippa 75kr +moms En AppleTv är inte värd 3 till 5 gånger mer anser jag.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av guess Visa inlägg
    Kanske dumt att jämföra gammalt junk med dagens högpresterande moderna maskiner!!
    Kanske, men om Youtube och några andra enkla saker är det enda viktiga och syftet då är drt väl dumt att behöva punga ut flera tusen för det!
    Rent hårdvarumässigt så fungerade Youtube på paddan! Apple hade ett "säkerhetshål" man kunde via deras cloud backup få in appen även till den äldre. Men hade man inte haft tillgång till nån nyare padda så hade det varit kört dvs rent mjölkande av pengar och ge så lite möjligheter åt enskilda användare som möjligt!
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Eura665:

    Jag håller fullständigt med dig!

    Yes dessa Kinaboxar är rätt bra komplement. Gör det mesta. Det enda som strular är cd app...alla andra appar rullar på 100%....tom cmore och viaplay!
    Har dessa boxar på gamla dum tv och tycker faktist dessa funkar nästan bättre än smarttvn. Man får ju själv göra så mycket ändringar och anpassa till det man själv vill och inte det som nu canal digital, viasat, samsung bestämt ska vara...

    Är också mycket användbart om man ser tv på flera olika sätt och leverantörer.
    Senast redigerad av kisumisu den 2020-12-25 klockan 19:13.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

Liknande ämnen

  1. Broadcoms Crystal HD för AppleTV
    Av Deas i forum Hårdvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-28, 18:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss