Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 36

Ämne: Erfarenheter angående ISP?!

  1. #11
    Bahnhof ftw (for the win*) är allt jag har att anföra i ärendet!

  2. #12
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Går nästan inte att få billigare än 300kr per månad för Internet. Finns en del nät som är billigare men ganska få nät numera som verkligen har de billigare priserna. Bor man i bra område med grannar så finns det ju inget som hindrar att man delar på en uppkoppling. Då blir det billigare men så får man ju egentligen inte göra. Bara upp med lite Ubiquiti länkar och vips blev ditt Internet riktigt billigt. Perfekt om man ändå vill ha bra fart via fiber men inte använder det så mycket.

    Det går ju att köra via 4G om man nu har ett bättre mobilabonnemang men då kan man inte göra så mycket. Streama och laddar ner mycket saker äter upp mycket trafik.

  3. #13
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Går nästan inte att få billigare än 300kr per månad för Internet. Finns en del nät som är billigare men ganska få nät numera som verkligen har de billigare priserna. Bor man i bra område med grannar så finns det ju inget som hindrar att man delar på en uppkoppling. Då blir det billigare men så får man ju egentligen inte göra. Bara upp med lite Ubiquiti länkar och vips blev ditt Internet riktigt billigt. Perfekt om man ändå vill ha bra fart via fiber men inte använder det så mycket.

    Det går ju att köra via 4G om man nu har ett bättre mobilabonnemang men då kan man inte göra så mycket. Streama och laddar ner mycket saker äter upp mycket trafik.
    Så är det, samtidigt har vi ändå rätt så ok priser om vi nu jämför med bla Finland.
    Men där har ju 4G mycket bättre villkor!! Obegränsat trafik osv.

    Jag skall testa nu lite olika och meddela här hur dessa har fungerat för mig.
    Men de som jag eventuellt i slutändan faller på är Bahnhof eller Ownit, Bahnhof är bra när dem tar upp våra rättigheter och Ownit är tekniskt sett bättre (man får bra standard, mycket tjänster bla hemsideplats som ingen annan erbjuder och till bra pris). Ownit har jag haft på annan adress innan dem blev Telenor, så kan ju inte svära på hur bra dem heller fungerar på min nuvarande adress.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  4. #14
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    kisumisu, aha. Ok. Det har jag inte tänkt på eftersom jag har eget domän och använder one.com för t.ex. hemsidor, lagra lite filer etc. Webmail är bra att ha men jag kör ändå med vanlig mail-klient och sedan använder jag Gmail för annat som är kanske mer skräpigt eller mindre viktigt samt jag vill ha en mail med lite anonymitet. På de viset har jag en permanent mail som är min ifall Gmail går åt skogen, jobbigt byta alla mail adresser men inte omöjligt om man måste.

    Sedan har jag långt efter det upptäckt att Gmail är mycket pålitligt i mobiltelefonen vad gäller mail, även om jag kör med en annan mail-app för min domän e-mail så kan man inte alltid riktigt lita på det. Har haft en del problem med åren att mail inte visas i mobilen fast det kommit till inkorgen osv. Men Gmail appen har alltid fungerat, förmodligen för att det är så många som kör appen och det är Google själva som sköter om det så att säga. Inte mycket säkerhet eller anonymitet kanske, man är avlyssnad osv. Det vet jag men åtminstone funkar det perfekt.

    Jag har själv alltid haft A3, eller så var det Bredband2. Några andra leverantörer har jag inte varit intresserad av då priset var för dyrt. Dessutom fanns det inte så många leverantörer i början när jag fick fiber via Iponly stadsnätet. Sedan med tiden har jag upptäckt att det finns många leverantörer men det är inte säkert dom har bra backbone för själva datatrafiken om man tittar på grafer, vad dom har för anslutningar vid noder osv. Jag är faktiskt nöjd med A3 även om saker alltid kan bli bättre.

    Det var fint att man fick testa maxfart under cirka 1års tid nu när pandemin gick. Jag körde på som vanligt och det visade sig att jag faktiskt inte kunde komma upp i mer än cirka 300-300Mbit i genomsnitt, ibland gick det upp till 500Mbit men inte så ofta man fick ut den hastigheten när jag laddade ner stora saker. Frågade A3 och då sa dom att det område jag kör på med det nät jag har så kan man inte få ut mer hastighet pga den rådande belastningen. Nu hade jag ändå tänkt uppgradera till 250/250 (var 250/100 tidigare men det har ändrats tydligen) för ibland är det fint med lite mer fart plus att prismässigt bara kostar 200-300kr mer per år jämfört med idag för det 100/100 som jag har nu. Ännu högre hastigheter är inte värt pengarna, varför betala för något man inte använder.

    4G är riktigt fint, trevligt att vara mobil, kör med laptop i bilen osv. Funkar bra men som du säger trafiken får man betala för. Jag har bara kontantkort än så länge men tänkte byta till Hallon eller Vimla, de där 99kr/mån abonnemang. Det fina är tjänsterna där din "data" sparas i en pool så när du behöver använda mycket finns det där att ta av. Jag surfar inte så mycket eller använder 4G för att ladda ner men det är najs att vara mobil och kunna köra massa tjänster via sin telefon. Riktigt smidigt.

  5. #15
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    kisumisu, aha. Ok. Det har jag inte tänkt på eftersom jag har eget domän och använder one.com för t.ex. hemsidor, lagra lite filer etc. Webmail är bra att ha men jag kör ändå med vanlig mail-klient och sedan använder jag Gmail för annat som är kanske mer skräpigt eller mindre viktigt samt jag vill ha en mail med lite anonymitet. På de viset har jag en permanent mail som är min ifall Gmail går åt skogen, jobbigt byta alla mail adresser men inte omöjligt om man måste.

    Sedan har jag långt efter det upptäckt att Gmail är mycket pålitligt i mobiltelefonen vad gäller mail, även om jag kör med en annan mail-app för min domän e-mail så kan man inte alltid riktigt lita på det. Har haft en del problem med åren att mail inte visas i mobilen fast det kommit till inkorgen osv. Men Gmail appen har alltid fungerat, förmodligen för att det är så många som kör appen och det är Google själva som sköter om det så att säga. Inte mycket säkerhet eller anonymitet kanske, man är avlyssnad osv. Det vet jag men åtminstone funkar det perfekt.

    Jag har själv alltid haft A3, eller så var det Bredband2. Några andra leverantörer har jag inte varit intresserad av då priset var för dyrt. Dessutom fanns det inte så många leverantörer i början när jag fick fiber via Iponly stadsnätet. Sedan med tiden har jag upptäckt att det finns många leverantörer men det är inte säkert dom har bra backbone för själva datatrafiken om man tittar på grafer, vad dom har för anslutningar vid noder osv. Jag är faktiskt nöjd med A3 även om saker alltid kan bli bättre.

    Det var fint att man fick testa maxfart under cirka 1års tid nu när pandemin gick. Jag körde på som vanligt och det visade sig att jag faktiskt inte kunde komma upp i mer än cirka 300-300Mbit i genomsnitt, ibland gick det upp till 500Mbit men inte så ofta man fick ut den hastigheten när jag laddade ner stora saker. Frågade A3 och då sa dom att det område jag kör på med det nät jag har så kan man inte få ut mer hastighet pga den rådande belastningen. Nu hade jag ändå tänkt uppgradera till 250/250 (var 250/100 tidigare men det har ändrats tydligen) för ibland är det fint med lite mer fart plus att prismässigt bara kostar 200-300kr mer per år jämfört med idag för det 100/100 som jag har nu. Ännu högre hastigheter är inte värt pengarna, varför betala för något man inte använder.

    4G är riktigt fint, trevligt att vara mobil, kör med laptop i bilen osv. Funkar bra men som du säger trafiken får man betala för. Jag har bara kontantkort än så länge men tänkte byta till Hallon eller Vimla, de där 99kr/mån abonnemang. Det fina är tjänsterna där din "data" sparas i en pool så när du behöver använda mycket finns det där att ta av. Jag surfar inte så mycket eller använder 4G för att ladda ner men det är najs att vara mobil och kunna köra massa tjänster via sin telefon. Riktigt smidigt.
    Jag ska testa nedgradera till 100
    Har 250 idag.
    Men som du säger är priset i sig inte så stor. Däremot verkar de flesta erbjudanden gälla just 100.

    Använder också kontantkort. Halebop, najs när man får 2kr per samtal. Så för 100kr får man 50 samtal som man inte heller behöver stressa upp att ringa på inom 1 månad.
    Ringer lite. Mest man messar med whatsapp, gillar dock inte ringa med den då samtalen är så kass kvalitet.

    4G går via mitt finska abb som är 20€ mån obegränsat 4G 50mbit.
    Med det ringer/sms jag också och tar emot Finland samtal/sms (svindyrt från och till svenska mobiler)

    Jo och mail så använder jag mestadels gmail, använder aldrig operatörens för det skulle bli svårt då byta isp.
    Senast redigerad av kisumisu den 2021-04-16 klockan 23:55.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  6. #16
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    @kisumisu, precis.

    Eftersom jag har tur och kan få 250/250 för cirka 200-300kr mer per år så kanske det är värt skaffa det. Jag laddar ner en del saker ibland och högre hastigheter vet jag redan i praktiken att jag får ut från fiberkabeln, dessutom vet jag redan att flertalet tjänster jag kör maxar linan utan problem så även om det kostar lite mer kan jag nyttja den högre hastigheten. Men om det är för dyrt att ta ett steg upp är det inte värt pengarna, det är ju lite som att äga en dyrt sportbil. Hur ofta kan man köra fort, hur ofta kan man njuta av vägar utan trafik osv.

    Samma sak med att ringa, jag tror de flesta klarar sig på billigare abonnemang. Om man inte streamar, lyssnar på musik osv. Då duger 99kr/mån abb. bra eller kontantkort. Det fina med just de billigare abonnemangen är att oanvänd surf numera sparas hos en del leverantörer. Det är ju trevligt att ha en stor pot att plocka av när fibern går den. Det händer ju då och då, skönt köra över WiFi till sin smartphone som agerar AP så surfar man över mobilnätet. Så skönt att inte störas av avbrott pga dom grävs av en fiber eller andra problem.

    Vill man fixa billigare Internet och har möjlighet kan man ju dela med grannar, beror lite på hur man bor iofs. Det går ju montera upp ubiquiti länkar också, mycket enkelt. Finns vissa juridiska problem men det är skönt att dela på ett Internet abonnemang även om man mest surfar, mailar osv. Då kan man i alla fall streama utan att behöva känna pressen av att 4G datatrafiken tar slut. Fixade själv upp en länk som bara sträcker sig 800 meter på 5Ghz men inte så mycket störningar i området. Otroligt att länken är stabil och konstant rör sig runt 300-600Mbit, riktigt fint. På en annan plats i landet byggde jag ett LAN, samma sak där att vi delar på ett abonnemang men det är ju mer sommarstuga. Folk är inte där ofta och inga permanentboende men riktigt fin att ändå ha fullt Internet när man är där.

    Vad gäller ISPer. Vad jag kan förstå är det typ A3, Bredband2, Bahnhof, Ownit som kanske är bland de bättre. Man måste ändå kolla noga för det finns bra många fler ISPer än vad det finns fysiska kablar som bolag äger. Det är lite samma sak som med mobiltelefoni, det finns många bolag men bara 4st som faktiskt äger masterna och den mobila infrastrukturen. Då räknar jag inte in Net1 som kör på NMT bandet. Det är också skillnad på vilken anslutning dom har på de olika noderna som finns, peering avtal. Jag är faktiskt lite besviken på att netnod inte har uppgraderat till högra hastigheter på de olika platserna som finns. Tycker man borde gjort mer för att öka den totala kapaciteten som finns. Nu under pandemin var man lite orolig för att det inte skulle räcka till pga folk som skulle streama Netflix men det gick ju bra ändå även om det var hög belastning.

    Comhem och Telia gillar jag inte, dom är duktigt dyra. Däremot är Comhem bra för de som bara har basutbud i lägenheter för TV. Vad gäller abonnemang, streaming och deras boxar där vet jag inget.

  7. #17
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Nu är Halebop uppsagd och jag har bytt till A3.
    232,63 Mbit/s Uppladdning 126,39 Mbit/s
    Svarstid 42,68 ms

    Hastighet det som utlovas, men pingen är även här dålig.

    Ip är: "public"

    Ingen startavgift och ½ priset 3 mån.
    Dock verkar det som man att man måste betala fakturaavgift 45kr första månaden.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  8. #18
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Jaha, det var bra fart. Jag lyckades under pandemin när dom släppte på fullt ös med A3 komma upp i 500Mbit som bäst men
    det var inte ofta även om jag hade 1Gbit. Det är möjligt att om jag kanske körde flera parallella dataströmmar så kunde
    jag nog få ut mer men jag utgår oftast från vad man gör på datorn i verkligheten, inte vilket teoretisk fart man kan få ut.

    Men jag fick i stort sett alltid mellan 200-350Mbit i genomsnitt när jag ladda ner saker från olika platser på Internet
    osv. Så 250Mbit är värt lite extra pengar om man har behov av att ladda ner ibland, men bara om skillnaden jämfört
    med 100Mbit inte är för stor. Hjälper en del när man laddar ner lite större saker, värst är det med spel och uppdateringar
    för dom är ju monster stora numera. Jag spelar inte så det drabbar inte mig men jag har sett att spelen har blivit
    galet stora.

    Det är lite fult att det inte är säkert man får publikt IP längre när man skaffar Internet via fiber. Jag vet sedan länge
    att med 3G/4G när det blev populärt körde man alltid bakom en brandvägg, man kunde köpa till publikt IP. Numera
    vet jag inte hur det fungerar men så var det då i alla fall.

  9. #19
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Jaha, det var bra fart. Jag lyckades under pandemin när dom släppte på fullt ös med A3 komma upp i 500Mbit som bäst men
    det var inte ofta även om jag hade 1Gbit. Det är möjligt att om jag kanske körde flera parallella dataströmmar så kunde
    jag nog få ut mer men jag utgår oftast från vad man gör på datorn i verkligheten, inte vilket teoretisk fart man kan få ut.

    Men jag fick i stort sett alltid mellan 200-350Mbit i genomsnitt när jag ladda ner saker från olika platser på Internet
    osv. Så 250Mbit är värt lite extra pengar om man har behov av att ladda ner ibland, men bara om skillnaden jämfört
    med 100Mbit inte är för stor. Hjälper en del när man laddar ner lite större saker, värst är det med spel och uppdateringar
    för dom är ju monster stora numera. Jag spelar inte så det drabbar inte mig men jag har sett att spelen har blivit
    galet stora.

    Det är lite fult att det inte är säkert man får publikt IP längre när man skaffar Internet via fiber. Jag vet sedan länge
    att med 3G/4G när det blev populärt körde man alltid bakom en brandvägg, man kunde köpa till publikt IP. Numera
    vet jag inte hur det fungerar men så var det då i alla fall.
    Javisst är det fult att man inte får public ip med alla operatörer!
    Borde vara en självklarhet när det gäller fiber!

    Är ju det som länge varit 4G största svaghet!

    Men hittils har alla haft det jag testat. Märker också att bara för att man får ½ priset osv är det fakturavgifter och många verkar ha startavgift också.

    Kommer mest troligt byta ut det här också, men blir nog Ownit.
    Inga bra erbjudanden nu i alla fall hos andra.
    Man får väl vänta till "black friday" det som är största lurendrejeri dagen för affärer så kan man göra stora deals på just bredband och telefoni
    Både Telenor och Halebop hade ju bra deals. Då var jag bara för feg att byta bort Telenor som totalvägrade ge mig erbjudandet som gammal kund (väldigt konstigt beteende, men hos dem räknas man som ny kund om man inte varit kund under 1 månads tid). Vet någon hur andra operatörer gör, kan man t ex bli kund hos Halebop om dem erbjuder i år det där 6 månader fritt? Står hos många gäller 1 gång per hushåll men samtidigt får väl inte företag hålla listor om gamla kunder mer än 6 månader?

    Som du säger är det ju B att inte få den hastighet man betalar, nu får jag det men tok för hög ping. Men A3 fungerar betydligt bättre hos mig än Halebop gjorde, men jag tackar Halebop som bjöd mig 2 månader helt gtratis surf
    Senast redigerad av kisumisu den 2021-05-05 klockan 22:17.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  10. #20
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    @kisumisu ok.

    Jag har också märkt ett annan fenomen som antagligen gäller alla här. Beroende på vilket stadsnät man använder så är det olika priser. Jag använder fortfarande A3 och
    funderade förut på att byta till bredband2 men prismässigt var det ingen skillnad. Det lustiga är att via ett stadsnät i Dalarna kostar 100/100 cirka 330kr/mån från A3 och
    det är Telia numera som äger nätet. Jag kör annars på IP-Onlys nät, eller det är i alla fall dom som äger själva stadsnätet men där kostar samma tjänst från A3 nästan
    400kr/mån numera vilket känns lite surt. Tittar jag på Bredband2 i samma IP-Only nät är det cirka 330kr/mån. Märkligt, nästan lite som att priserna börjar gå upp
    och man smyghöjer här och där. Precis som med el-priserna, man har låga kostnader per kWh men har skyhöga fasta avgifter.

    Jag har dålig koll på 4G men jag vet att vi bara har ett fåtal fysiska nät men många leverantörer, så hastigheten man får beror mer på vilken av dessa fysiska nät
    man kör mot. Och även om man har t.ex. ett separat abonnemang för bredband via 4G, en router och externa antenn för att få mycket bättre signal.

    Men det där med publik IP är ju verkligen osäkert, antingen får man det eller så får man det inte. Vissa leverantörer vill man betalar extra om man vill ha
    ett publikt IP. Nu vet jag inte om mobilnätet gått över till IPv6. Jag är osäker på det men via fiber och stadsnät är det fortfarande IPv4 som gäller. Jag
    tror man kan få IPv6 men jag har ingen koll på det. Men router klarar det men mer än så vet jag inte.

    Har för mig jag läste om att Kina i stort sett bara kör med IPv6 numera. Det var ju en så stor grej en gång i tiden men sedan dog det ut känns det som.
    Vad hände med IPv6 egentligen ?

Liknande ämnen

  1. Erfarenheter av minisatip
    Av rolrn i forum Mjukvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-03-01, 15:33
  2. Erfarenheter av Miraclebox 6+ HD PVR
    Av rolrn i forum Fortis/Miraclebox/Octagon/Wavefield
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-02-13, 18:38
  3. Erfarenheter VU+ Solo
    Av nauleem i forum Vu+
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-09-08, 22:00
  4. Erfarenheter av VU+ Duo??
    Av zyx_11 i forum Vu+
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-04-11, 17:21
  5. Erfarenheter av IP-TV?
    Av janbananfan i forum IP-TV
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-05-02, 21:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss