Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 36 av 36

Ämne: Erfarenheter angående ISP?!

  1. #31
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    @rolrn jaha, jo det är klart har man behov av kapaciteten så är det ju värt pengarna. Jag upplever det annars som det tjatas
    om en massa kapacitet hit och dit men i praktiken är det få som har någon nytta av det högre hastigheterna.

    Det är lite som att äga en sportbil som du får betala för året runt (nu gör ju folk inte det men som exempel), hur ofta
    kan man dra nytta av sportbilen. För det mesta står det ju bara där. Nästan lite mer skrytfaktor över de högre
    hastigheterna. Jag ser det nästan som att det är lite moppe-ålder på folk som tycker man ska ha extremt hög fart
    på sin uppkoppling även om man inte använder farten.

    Det var intressant att man inte får publik IP med telias öppen fiber, eller i alla fall en dynamisk IP som är helt öppen och
    inte begränsad av en massa konstiga saker. Jag har inte haft tid att utreda detta ännu för egen del med A3 uppkopplinge
    jag har men det var märkligt att jag inte kunde komma åt min egen router utifrån trots att jag låste upp den tillfälligt etc.

    Kanske är jag som gör något fel iofs, var ju ganska länge sedan jag hade något behov av att köra tjänster
    internt som behöver vara nåbara utifrån Internet.

  2. #32
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    ..fast jag har ju bara bindningstid i 1mån och kan därmed vrida upp/ner/avstängt ganska enkelt. Kanske bara är så i IP-Onlys nät?

    CGNAT verkar vara tvingande för ISP:er när de säljer tjänst i Telias fibernät, men valbart om de säljer i andra nät ex. IP-Only.
    ..sen finns det så klart en massa stadsnät som är kommunägda med hutlösa månadskostnader till förmån till sjukt låga anslutningsavgifter.. Där har man ju ibland bara en ISP att välja :-(
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  3. #33
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    @rolrn, USCH. Det där CGNAT var ju inte kul. Dessutom när man läser på Wikipedia så låter det som en ganska knasig teknisk lösning till
    ett problem med att man inte har tillräckligt med IP adresser när man egentligen skulle gått över till IPv6.

    Jag sa redan för cirka 15år sedan att det var dags att tvinga tillverkare av all diverse nätverksutrustning utrustning som switchar etc att klara IPv6
    även om det innebär att man fick stänga av utrustningen för att flytta på en liten dip switch, bygel eller liknande. Då hade man i alla fall förmodligen
    haft 90% av all utrustning klar och redo. Sedan skulle man kört en nationell dag där man gick över till IPv6 och lämnade IPv4 bakom sig.

    Vi lyckades ju gå från vänster till höger-trafik en gång i tiden. Jag är inte insatt i alla tekniska problem med nätverk etc. man jag tycker inte det är
    så intressant utan det är mer irriterande att det här fortfarande är ett problem. Det påminner mycket om Sveriges misslyckade
    införandet av digital-TV. Verkligen sjukt hur osmidigt saker har blivit när myndigheter och annat pack är inblandade och ska
    lösa problem.

    Annars har vi ju problemen kring vaccination, samma sak där. Hur hjärndöda är människor egentligen. Oj då, finns det äldre
    människor som inte har mobiltelefon eller bank-id. Då kan man ju inte boka tid eller vaccinera sig.

    Säger bara SUCK, dubbel SUCK.

  4. #34
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    @bbra2000
    @DennisOlof

    mm

    Ingen glömt även om inte nämt

    Har inte haft ork eller tid kolla, men jag drog igång en server nu på en gammal dator.
    Vad jag vet kommer jag åt allt externt.
    Öppnade lite portar i Telenors gamla router

    Tog min ip från www.whatismyip.com
    Surfade via mobilen på mobildata och delade även trådlös nät till datorn från mobilen

    Kommer åt Hemsida, Ftp, Webmin, Transmission webclient

    -------

    Däremot har jag märkt att "A3" är skit pga att nätet fungerar hackigt.
    En natt försvann internet för mig precis klockan 00.00. Säkert något underhåll, var borta flera timmar tills jag la mig ca 1-2. På morgonen fungerade allt!
    Nu idag försvann nätet lika plötsligt fast klockan 7 på morgonen. Kom dock tillbaka nästan på en gång.

    Fel kan det bli men står ingenstans att det skulle ha varit fel på mitt nät!
    Openuniverse hänvisar till den operatör man valt och dem säger att inga problem finns Kollade även Telenors hemsida (då det är Telenor som äger openuniverse) inga kända fel eller underhåll.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  5. #35
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    @kisumisu, aha.

    Det kanske bara är jag, inte orkar utreda saken närmare, det är ju inte akut om man säger så men jag ska undersöka.

    Det där med avbrott vet jag inte om det är A3s fel, jag har lagt märke till att det är mycket mer avbrott och underhåll nu på fiberkablar
    i många nät. Det ser man ju när dom skriver om fel och annat. Så var det definitivt inte tidigare men har blivit vanligt numera och även
    om det innebär att nätet är nere en kortare tid så funkar ju allt som vanligt sedan. Det är ändå lite irriterande att det är så mycket
    som dom påstår att dom måste göra.

    Min uppfattning är att samordning etc är urusel och det är en massa onödigt extra jobb pga av det. Flertalet gångar har idioter grävt
    av kabel som matar stadsnätet och det komiska var att flera av dessa gånger har jag av sammanträffande åkt förbi dessa platser
    och listat ut att det är just den platsen skadan finns som stör mitt stadsnät IP-Only.

    Man känner igen bolagen och bilarna numera som pysslar med fiber, när dom är ute eller står vid någon grop vet man direkt
    att något är fel. Lite som när bilar som ska reparera vattenrör är i farten.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2021-06-08 klockan 17:13.

  6. #36
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    @kisumisu, aha.

    Det kanske bara är jag, inte orkar utreda saken närmare, det är ju inte akut om man säger så men jag ska undersöka.

    Det där med avbrott vet jag inte om det är A3s fel, jag har lagt märke till att det är mycket mer avbrott och underhåll nu på fiberkablar
    i många nät. Det ser man ju när dom skriver om fel och annat. Så var det definitivt inte tidigare men har blivit vanligt numera och även
    om det innebär att nätet är nere en kortare tid så funkar ju allt som vanligt sedan. Det är ändå lite irriterande att det är så mycket
    som dom påstår att dom måste göra.

    Min uppfattning är att samordning etc är urusel och det är en massa onödigt extra jobb pga av det. Flertalet gångar har idioter grävt
    av kabel som matar stadsnätet och det komiska var att flera av dessa gånger har jag av sammanträffande åkt förbi dessa platser
    och listat ut att det är just den platsen skadan finns som stör mitt stadsnät IP-Only.

    Man känner igen bolagen och bilarna numera som pysslar med fiber, när dom är ute eller står vid någon grop vet man direkt
    att något är fel. Lite som när bilar som ska reparera vattenrör är i farten.
    Jodå det grävs ju mycket nu. Som bekant ligger kablarna också nästan synliga.
    På våran gata så grävdes dem dock djupare. Men kan ju vara såklart nånstans långt borta.

    Men det skumma är att Telenor felade aldrig vad jag märkte iaf.
    Tom Halebop fungerade dem hade bara seg upload och hög ping.

    Vi har dock en stor grävning dem gör om E4 ca 5km bort.
    Men det skumma är att 4G i mobilen fungerar 100%.
    En gång för flera år sedan innan jag hade ens fiber grävdes just en fiberkabel sönder. Kabeltv lade av. Bara finska kanaler fungerade. 4G gick ner.
    Jag kunde surfa med mitt finska 4G abb. Felen syntes på operatörernas hemsidor.

    Däremot finns dwt skyltar utanför vissa hus och tom på våran gata i de husen som inte tog openuniverse. Open infra. Men de är väl konkurrenter till Telenor?
    Men kanske kopplas dessa in i samma fördelare som openuniverse och dem måste stänga för oss då???

    Eller har dom tom bytt namn? Har ej sett några fiber grävare och har svårt tro nån konkurrent börjar ens gräva på ett område där bara ca 2% tagit.

    Vet att när vi fick fiber sade dem att vi kommer uppleva i början avbrott innan alla installationer är klara. Men upplevde aldrig nåt fel men vi var en av de sista som fick fiber indraget också av alla som tog det då för 4år sedan
    Fick tom visa en bild på snöhögen där fibret skulle grävas. Då blev det fart
    Senast redigerad av kisumisu den 2021-06-09 klockan 00:58.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

Liknande ämnen

  1. Erfarenheter av minisatip
    Av rolrn i forum Mjukvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-03-01, 15:33
  2. Erfarenheter av Miraclebox 6+ HD PVR
    Av rolrn i forum Fortis/Miraclebox/Octagon/Wavefield
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-02-13, 18:38
  3. Erfarenheter VU+ Solo
    Av nauleem i forum Vu+
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-09-08, 22:00
  4. Erfarenheter av VU+ Duo??
    Av zyx_11 i forum Vu+
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-04-11, 17:21
  5. Erfarenheter av IP-TV?
    Av janbananfan i forum IP-TV
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-05-02, 21:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss