Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 49

Ämne: Viasat Paraboljustering när vi skiftar till ny satellit.

  1. #31
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Citat Ursprungligen postat av kisumisu Visa inlägg
    Någon nämde på någon tråd att Videoguard är för dyrt.
    Conax ägs av Telenor och även den för dyr.

    Även om nu inte Nagra 3 är hackad så finns det nog ändå mer hopp den blir hackad då den används i mycket fler länder än vad Conax och Videoguard
    telenor sålde conax till kudelski för några år sen så telenor äger inget eget kodningssystem längre.
    kudelski har även köpt seca mediaguard av franska Canal+ gruppen för några år sen.

    kudelski är företaget som utvecklade nagra från början (först analoga nagravision och sen digitala nagra och dess nya versioner nagra 2, nagravision cardmageddon mfl. (Just cardmageddon är en Blandning av seca och nagra) jag vet inte ens om Oscam har stöd för dessa nyare versioner.

    det finns faktiskt bara ett fåtal företag som utvecklar kodningssystem kvar, de flesta har köpts upp av andra tillverkare så det har konsoliderats rejält.
    De system som vidareutvecklas är mkt säkra (tyvärr)

  2. #32
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    https://www.broadbandtvnews.com/2019...ax-ca-clients/

    här är möjligen en ledtråd till varför det börjat simulcryptas i nagra 3...

  3. #33
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    @jippe, tack för den länken.

    Det förklarar ju saken. Då kommer Conax att försvinna. Antagligen köpte Kudelski upp flera andra system för att slå ihop dem och skapa ett nytt
    bättre och riktigt säkert system till kortdelares nackdel då. Jag är mest sur på att Canal Digital inte valt att köra med soft smartcards. Det är ju
    den varianten Telias IPTV har använt i många år.

    Då hade det funnits möjlighet att ha ett smartcard som det primära abonnemanget och sedan extra korten, tvilling osv hade kunnat
    vara en mjukvaruvariant vilket iofs kräver att man är uppkopplad mot Internet. Då hade man kunnat ha betydligt lägre kostnader för
    dessa extra virtuella kort.

    Funkar ju inte om Internet ligger nere men man kan ju spara en hel del pengar och Canal Digital hade sluppit hantera alla
    dessa extra smartcards som folk behöver använda sig av idag. De som sedan behöver fysiska extra kort ska självklart
    ha det möjligheten.

  4. #34
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    @Leatherface, jo jag kan förstå att linjär TV börjar försvinna. Det sjuka är ju att t.ex. Disney skulle kunna
    säga upp alla linjära sändningar med bolag hit och dit. Det är ju dom som äger sitt innehåll etc och
    skulle kunna tvinga över folk till streaming. Jag tror dock inte det blir så populärt.
    Avtalstiden ut blir det säkert kvar men sedan är det Disney+ som gäller.
    Det har redan börjat släckas ner i vissa delar av världen.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  5. #35
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    @Leatherface, jaha säger du det.

    Låter som om alla Disney kanaler kommer försvinna och bolaget vill sälja sina saker direkt till konsument
    för att kunna tjäna så mycket pengar som möjligt eller ha total kontroll över sitt innehåll.
    Då antar jag det kanske blir samma sak med många andra bolag.

    Lagom kul om man behöver abonnera på 10 olika streamingtjänster. Lär ju jag knappast göra men
    jag tror fortfarande inte linjär TV kommer försvinna helt.

  6. #36
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Nej det lär nog finnas kvar ett bra tag till men det kommer allt mer gå över till strömning.
    Det är möjligt att Disney+ förhandlas in i paketen.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  7. #37
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    @Leatherface, jag hoppas det eftersom det vore olyckligt om man kapade bort alla kanaler och bara flyttade till streaming.

    Jag tror man kommer förlora mycket kunder då, dessutom vet vi inte hur det går för Disney+ men kanske det blir
    mycket mer streaming i framtiden. Är det så att dessa bolag vill ha mer betalt etc så har jag inget emot om kanalerna
    blir extra tillval eller åker in i ett eget paket.

    T.ex som Viasat Golf, nu är det ingen bra kanal eller lösning eftersom det blir så dyrt helt i onödan. Då är det bättre
    betala för saker man vill se, t.ex. via streaming eller andra tekniker kanske. Men annars är det bara positivt om det
    finns dyra paket som tillval för dem som behöver detta, dom kan ju flytta över alla dessa barnkanaler till ett separat paket.

    Det är detta som är fördelen med Telias IPTV, eller i all fall tidigare. Dom hade jättemånga olika paket och möjligheter
    eftersom dom inte var låsta till förlegad teknik. Nu är dom iofs beroende av att fiberkablarna fungerar men det
    visar ändå vägen för framtiden. Jag hade önskat att Canal Digital tar samma väg så att man på de viset kan t.ex.
    välja enklare basutbud som går över satelliten som man betalat för.

    Sedan stora bibliotek med film, TV etc. Jag tittade en del på Netflix förra året och det funkade bra. Utbudet
    är en sak men plattformen och hur det fungerande i en Samsung TV som jag använde då var ju otroligt smidigt
    och bra. Allenta har en del att jobba med för att bli bättre än vad dom är. Kanske finns möjligheten nu
    när dom inte har Viasat som konkurrent längre.

    Det är säkert folk som kommer hänga på låset i sommar och vill att jag ska justera deras parabol eftersom
    jag har instrument och dom kan inte själva. Usch vad drygt.

  8. #38
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    För de personer som missat eller inte vet.

    På Allente sidan står det att senast den 1 november 2021 måste tidigare Viasat kunder rikta om parabolen,
    annars förlorar man not mottagningen. Jag trodde faktiskt det skulle dröja längre men jag antar att avtal och
    annat går ut då. Förmodligen är det svindyrt att förlänga avtalen så dom struntar nog i det och försöker
    få folk att begripa att man måste rikta om parabolen i tid.

    Jag tycker iofs att detta är bra, då kanske parallell sändningar via Allente (Canal Digital) satelliten
    också upphör fortare och det kanske blir fler kanaler eller andra förändringar som gynnar oss som redan
    har Canal Digital sedan länge.

  9. #39
    Medlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    139
    Tackad
    22 gånger
    Nytt datum innan Viasat slocknar på 4,8E är 31/12 2021.

    Bytte precis från 4,8 E tlll 0,8 W på 2 Viasat Samsung boxar, knepet är att ha boxen pekande på 4,8 e och med vänsterpil knapp inne när man startar boxen (detta uppdaterar Bootstrap2) och vänta på uppgraderings bilden och sedan vänta på omboot och på så sätt uppgradera Bootstrap2´s programvara låta boxen boota upp och sedan stänga av boxen och koppla den till 0,8W och nu hålla inne högerpil knapp och vänta på uppgraderings bilden (detta uppgraderar boxens programvara) och sedan vänta på omboot och välja Sverige etc..
    Det blev en lång mening tyvärr.
    här hittade jag infon som ledde mig rätt https://digitalt.tv/guide-saadan-faa...l-1-grad-vest/

    Mao än är det inte för sent , att göra det själv.

    för att se att du får en nyare bootloader gå till information i menyerna och när du är där tryck grön gul blå knapp så får du en utökad information och långt ner ser du Bootloader 2 version aktuell samsung S7140 fick jag en ny bootloader med version 258.
    Senast redigerad av piphalu den 2021-12-11 klockan 00:27.

  10. #40
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    @jippe, tack för den länken.

    Det förklarar ju saken. Då kommer Conax att försvinna. Antagligen köpte Kudelski upp flera andra system för att slå ihop dem och skapa ett nytt
    bättre och riktigt säkert system till kortdelares nackdel då. Jag är mest sur på att Canal Digital inte valt att köra med soft smartcards. Det är ju
    den varianten Telias IPTV har använt i många år.

    Då hade det funnits möjlighet att ha ett smartcard som det primära abonnemanget och sedan extra korten, tvilling osv hade kunnat
    vara en mjukvaruvariant vilket iofs kräver att man är uppkopplad mot Internet. Då hade man kunnat ha betydligt lägre kostnader för
    dessa extra virtuella kort.

    Funkar ju inte om Internet ligger nere men man kan ju spara en hel del pengar och Canal Digital hade sluppit hantera alla
    dessa extra smartcards som folk behöver använda sig av idag. De som sedan behöver fysiska extra kort ska självklart
    ha det möjligheten.
    Men du har ju möjligheten streama kanalerna?!
    Om du behöver ha en internetuppkopplad box så kan du väl då lika gärna ladda in Allentes app.
    Har du cmore går det även där streama vissa linjära kanaler.
    Har du viaplay som jag tror ingår i de flesta Allentes abb så kan du även där streama vissa linjära kanaler.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

Liknande ämnen

  1. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-11-27, 21:09
  2. Frekvens för paraboljustering
    Av Ove_S i forum Dreambox
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2014-06-14, 08:21
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-24, 21:26
  4. [LÖST] Pace - digital viasat satellit box - vilket system
    Av TrojanLord i forum Viasat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-12-03, 06:37
  5. Viasat skiftar till Videoguard
    Av TheVaran i forum VideoGuard/NDS
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2003-04-01, 23:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss