Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 49

Ämne: Viasat Paraboljustering när vi skiftar till ny satellit.

  1. #11
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    @jippe, det lär gå till på detta sätt.

    Först slog man ihop bolagen, sedan fixade man så att de flesta viasat kanaler sänds parallellt på thor satelliten med samma krypteringssystem och boxar.
    Nästa steg är att få alla som tittar på Viasat att rikta om sin parabol, det lär nog pågå ett bra tag.

    Under tiden så tror jag man kommer satsa på att flytta över folk från Viasat boxarna till nya Allente boxar, då får man nytt
    abonnemang etc och hela den biten och så lär det rulla på. Det kommer ta tid att få folk att rikta om sin parabol och
    även att byta ut boxarna.

    När alla kunder har Allente och de flesta nya boxar (eller nyare i alla fall) kommer man helt dumpa NDS Videoguard samt
    alla äldre boxar hos både Viasat och Canal Digital, blir skrot säkert. Jag är säker på allt kommer flyttas över till Android TV
    plattformen. Det måste dom göra för att kunna konkurrera med andra vad gäller streaming etc.

    Om dom sedan byter krypteringssystem vet jag inte men det är ju möjligt att en modern box kan hantera flera system
    om man nu vill. Men dom har ju använt Conax länge och jag ser inga fördelar med att byta till ett annat system om
    det inte är väsentligt billigare. Problemet med NDS Videoguard är ju att det är dyrt plus det finns inte CA-moduler
    som man kan använda till TV-apparater etc. Inte vad jag vet i alla fall.

  2. #12
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    @jippe, det lär gå till på detta sätt.

    Först slog man ihop bolagen, sedan fixade man så att de flesta viasat kanaler sänds parallellt på thor satelliten med samma krypteringssystem och boxar.
    Nästa steg är att få alla som tittar på Viasat att rikta om sin parabol, det lär nog pågå ett bra tag.

    Under tiden så tror jag man kommer satsa på att flytta över folk från Viasat boxarna till nya Allente boxar, då får man nytt
    abonnemang etc och hela den biten och så lär det rulla på. Det kommer ta tid att få folk att rikta om sin parabol och
    även att byta ut boxarna.

    När alla kunder har Allente och de flesta nya boxar (eller nyare i alla fall) kommer man helt dumpa NDS Videoguard samt
    alla äldre boxar hos både Viasat och Canal Digital, blir skrot säkert. Jag är säker på allt kommer flyttas över till Android TV
    plattformen. Det måste dom göra för att kunna konkurrera med andra vad gäller streaming etc.

    Om dom sedan byter krypteringssystem vet jag inte men det är ju möjligt att en modern box kan hantera flera system
    om man nu vill. Men dom har ju använt Conax länge och jag ser inga fördelar med att byta till ett annat system om
    det inte är väsentligt billigare. Problemet med NDS Videoguard är ju att det är dyrt plus det finns inte CA-moduler
    som man kan använda till TV-apparater etc. Inte vad jag vet i alla fall.
    Köpte ju tv-modul av CD och den funkar kanon med vår LG-TV. Allente har en lista med kompatibla TV-apparater och när vår TV fanns med så köpte vi en modul. Dock så funkar inte denna modul i VU+ av nån konstig anledning. Nackdelen med en TV-modul är att det tar tid att bta kanal.

  3. #13
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Jonken, aha. Jag har ingen erfarenhet av modulerna men jag vill minnas att NDS Videoguard inte har sådana moduler till privatpersoner
    även om det fanns CA-moduler till SMATV system. Fast det var mer i början, sedan kom det boxar med det inbyggt så då blev det
    svårare att få tag i dessa moduler. Jag vet eftersom jag har flertal sådana moduler över från ett tidigare system som var i drift.

    Jag kan inte tänka mig att man väljer att gå över till det systemet utan det är mer troligt att det blir Conax eller något annat
    system som gäller. Med tiden kommer nog alla viasat boxar att skrotas. Det enda tråkiga med just One Place boxen som
    kör android TV är att kanalbyte inte är så snabbt men det är inte så långsamt att man blir irriterad. Borde kunna funka bättre
    kanske men jag antar det beror på att boxen är slö. En snabb box med mycket krut i CPUn skulle nog bättre på detta
    men det vet ju inte jag något om eftersom jag inte kan testa detta.

    Jag har jämfört med den sista svarta boxen som CD hade innan One Place boxen kom och den är definitivt snabbare
    på att byta kanal när man tittar via parabol men den kör ju linux. Där finns dock inte så mycket andra funktioner
    jämfört med One Place boxen.

  4. #14
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    Köpte ju tv-modul av CD och den funkar kanon med vår LG-TV. Allente har en lista med kompatibla TV-apparater och när vår TV fanns med så köpte vi en modul. Dock så funkar inte denna modul i VU+ av nån konstig anledning. Nackdelen med en TV-modul är att det tar tid att bta kanal.
    var det en viasat modul ? (Dvs videoguard) eller en canaldigital modul (conax) du fick? Eller har dom ändrat så det står allente på dem nu kanske? Frågan är då om det är en conax eller videoguard, kolla om du kan se ngt på mina sidor.

    jag har ett par conax canaldigital moduler, har funkat bra i allt jag testat dem i, även dreamboxar.
    viasat modulen lär vara mkt knepigare och funkar i stort sett bara i godkända enheter.

  5. #15
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    Köpte ju tv-modul av CD och den funkar kanon med vår LG-TV. Allente har en lista med kompatibla TV-apparater och när vår TV fanns med så köpte vi en modul. Dock så funkar inte denna modul i VU+ av nån konstig anledning. Nackdelen med en TV-modul är att det tar tid att bta kanal.
    Om du har köpt modulen från cd så är det till 99% Conax.
    Conaxmodul fungerar även i en vu+box. Dock med den nackdelen att kort går ej dela och att det går bara se 1 kanal åt gången.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    @jippe, det lär gå till på detta sätt.

    Först slog man ihop bolagen, sedan fixade man så att de flesta viasat kanaler sänds parallellt på thor satelliten med samma krypteringssystem och boxar.
    Nästa steg är att få alla som tittar på Viasat att rikta om sin parabol, det lär nog pågå ett bra tag.

    Under tiden så tror jag man kommer satsa på att flytta över folk från Viasat boxarna till nya Allente boxar, då får man nytt
    abonnemang etc och hela den biten och så lär det rulla på. Det kommer ta tid att få folk att rikta om sin parabol och
    även att byta ut boxarna.

    När alla kunder har Allente och de flesta nya boxar (eller nyare i alla fall) kommer man helt dumpa NDS Videoguard samt
    alla äldre boxar hos både Viasat och Canal Digital, blir skrot säkert. Jag är säker på allt kommer flyttas över till Android TV
    plattformen. Det måste dom göra för att kunna konkurrera med andra vad gäller streaming etc.

    Om dom sedan byter krypteringssystem vet jag inte men det är ju möjligt att en modern box kan hantera flera system
    om man nu vill. Men dom har ju använt Conax länge och jag ser inga fördelar med att byta till ett annat system om
    det inte är väsentligt billigare. Problemet med NDS Videoguard är ju att det är dyrt plus det finns inte CA-moduler
    som man kan använda till TV-apparater etc. Inte vad jag vet i alla fall.
    Jag tror också att Videoguard är den som ryker först. Är för dyrt och krångligt system.

    Conax vore en vettigare alternativ den är heller inte hackad men snällare system när det gäller just moduler. Idag vill ju dem flesta ha allt utan boxar....

    Även jag kommer köpa nästa tv så den har sattelit inbyggt. Nu har jag en gammal utan sat mottagare och utan smarta funktioner så boxarnaagerar som mottagare för sattelit, internet som youtube mm. Men det nya är ju att en tv ska inte ens synas och vara inbyggt, vad gör man då med boxen
    Senast redigerad av kisumisu den 2021-06-13 klockan 22:52.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  7. #17
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Nya boxen från Allente kommer köra Nagravision 3.
    Men då många har gamla boxar så lär nog gamla systemen simulkryptas under lång period men på sikt är nog tanken och släcka ner både Conax och Videoguard.
    Senast redigerad av Leatherface den 2021-06-13 klockan 23:48.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  8. #18
    Kikar jag med gamla kortet i VU+ så ser man ju vilket system de kör med och det är Conax. Dock så ser man inte de parade kanalerna och Allente (de jag pratat med) vet inte varför. De har skickat startsignal flera ggr och jag har skickat signal via Mina sidor men njet. Tror jag har fyrkärnig cpu i tv:n så datorkraften borde räcka att kunna byta kanal snabbt kan man tycka. Däremot så kanske det är nåt annat i tv:n som är slött. Varje gång man byter kanal så kollar ju nånting i tv att kortet är synkat samt att kanalen är aktiverad att se på.

    Är inte speciellt insatt hur systemet funkar då jag aldrig behövt bry mig. Vet det står när man skickat startsignalen så kan man få vänta upp till två timmar innan kortet funkar och så länge har jag inte väntat nån gång, så kanske man får testa det med VU+.

    One-boxen är annars helt ok men den har sina brister. Tex så vet jag inte hur man ställer in favoritlistan och sorterar den. Samtal med Allente så går det inte göra. Är rätt less på att bläddra som en tok. Därför gillar jag VU+ extra mycket.

    Går i princip inte ställa in speciellt mycket alls i one-boxen.

    Som novis så tycker man ju att en modul bara borde vara att plugga in i hårdvaran och sen skall allt skötas automatiskt och problemfritt men så är det inte.

    Får se hur one-boxen v2 blir.

    Är det den där svarta lite halvtjocka boxen du pratar om så hade vi en sån för länge sen. Då tyckte man den var bra tills man fick låna en VU+, och sen var man fast.

    Just nu så har vi VU+ enbart som videoinspelare och har tv:n som kanalbläddrare. One-boxen är i sovrummet och den är endast inkopplad via Wifi, så man förlorar en del kanaler tex alla Cmore mm.


    Har provat felsöka lite här hemma för kollar man på Viaplay så vill gärna filmer småhacka emellanåt. Viaplay går ju via internet och vi har Mesh här hemma men inget annat än Viaplay dummar sig. Vill helst inte dra antennkabel upp på övervåningen.

    Har ändrat signalstyrkan då Mesh skall byta nod från -70dB till -67dB och än så länge så verkar det funka, vilket betyder att one-boxen hade valt att koppla in till noden på nedervåningen (tips att kolla upp om du råkar ut för liknande utifall du kommer köra på samma setup).

    -67dB skall tydligen vara minimi för streamad tjänst utan dumheter. -70dB verkar vara default i den trådlösa router/Mesh-världen.

  9. #19
    Va Conax jag fick (modulen). Står Canad Digial på modulen.

    Hur fick du igång modulen i din DM? Skickade du signal via Mina sidor och sen bara väntade tills det funkade eller funkade det på en gång?

    Har för mig jag såg nån gång i tiden (men när vette fan) det fanns moduler som var rätt dyra (säkert minst det dubbla priset jämte CD´s) och de skulle tydligen funka bra, men har knappast råd att köpa varenda modul på marknaden och testa mig fram.

    Modulen kostade 499 kr att köpa nu. Har vagt minne att CD har tagit det dubbla priset förut för flera år sen, men är inte 100% säker.

  10. #20
    Citat Ursprungligen postat av kisumisu Visa inlägg
    Om du har köpt modulen från cd så är det till 99% Conax.
    Conaxmodul fungerar även i en vu+box. Dock med den nackdelen att kort går ej dela och att det går bara se 1 kanal åt gången.
    Har ju inte fått igång modulen i VU+ tyvärr men när modulen är i VU+ och när jag kikar på inställningarna där så finns det inställning för att visa två kanaler samtidigt (tror den står på Auto default) och har ju inte kunnat testa om det skulle funka eller inte. Har förstått man enbart kan se en kanal åt gången och gissningsvis så tror jag den inställningen är både mjukvarustyrd och i det här fallet hårdvarustyrd. Verkar ju finnas moduler som klarar två kanaler samtidigt för annars så skulle ju aldrig den inställningen finnas med i VU+.

    Kör med Black hole senaste version (3.10 nånting) om nån undrar.

    Har du nån magisk regndans på hur man får igång modulen i VU+?

Liknande ämnen

  1. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-11-27, 21:09
  2. Frekvens för paraboljustering
    Av Ove_S i forum Dreambox
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2014-06-14, 08:21
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-24, 21:26
  4. [LÖST] Pace - digital viasat satellit box - vilket system
    Av TrojanLord i forum Viasat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-12-03, 06:37
  5. Viasat skiftar till Videoguard
    Av TheVaran i forum VideoGuard/NDS
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2003-04-01, 23:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss