Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Val av tv-leverantör, tips?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger

    Val av tv-leverantör, tips?

    Jag står i valet att byta leverantör.
    Tittar knappt på tv längre, men krav från övriga familjen är tv3, kanal5, kanal9, tv4guld o fakta, samt någon streamingtjänst, helst viaplay (gärna nån barnkanal men barnen har i stort sett gått över helt till streaming).
    Har 6 dreamboxar hemma men i princip används bara tv på 3 ställen, då barnen hellre ser streamat på ipads.
    Kan även byta bredbandsleverantör om nån ger bra erbjudande på bundlade tjänster (har itux stadsnät).
    Ser även lite på gratiskanaler via satellit (astra19,2och eutelsatt13ö) även om det är mest skräp nu.

    väljer mellan CD för 279 eller 399kr/mån (viaplay ingår i den dyrare så man kan ju likabra ta den)
    alternativt boxer för 99kr (8 fav) o betala viaplay vid sidan av för 119kr (får dock komplettera med en del kabeldragning för att få dvb-T till alla boxarna)

    vad bör man betala för bredband? 100/100 är lägsta jag kan få men jag tycker över 300/mån är dyrt.

    viasat och alla iptv leverantörer går bort pga att jag vill använda dreamboxarna

    Har även disney+ förbetalt 1 år och appletv+ gratis ett år pga köp av telefon i julas.
    Vet nån vad man kan få för utbud i appletv+? jag tycker det verkar vara mest skit där, iofs en del tecknat.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jo1 Visa inlägg
    Jepp det vet jag redan.
    Nya viasatkunder får redan sin parabol installerad mot thor istället för astra4 (sirius). Men Viasat är ointressant för mig nu pga videoguardkrypteringen och att deras modul inte fungerar i alla mottagare.

    Canaldigital kör ju fortfarande conax vad jag vet (och ingen verkar veta vilket av systemen som ska fasas ut, just nu simulkryptas alla kanalerna i både conax och videoguard på thor)

    Det jag med funderar på är hur det ser ut med streaming när man har canaldigital. CD har ju även en egen streamingtjänst.
    Enl prislistan: "Canal Digital Tvilling, extra playströmmar inkluderat (rum 2) 120 krCanal Digital Tvilling, ytterligare rum (3-4) 90 kr"
    Så får man en extra playström för varje tvillingkort man har, innebär detta att 2 st kan titta på tv via korten och 2st kan streama kanaler via deras steamingtjänst samtidigt om man har tvilling? Och om man har 3kort, blir det 3+3 då? Tanken är ju att kortet ska sitta i deras onplacebox men om man har kortet i en annan box eller modul så borde streamingen vara "ledig" så att tex en padda kan streama ?
    Är där "inloggning" till deras streamingtjänst (dvs matar man in anv namn+lösen i deras oneplacebox) eller hämtar den identiteten från kortet? (måste där sitta ett kort i oneplace-boxen när man streamar?)

    Hur är det med viaplay? Är det alltid 2 samtidiga användare där oavsett antal kort man har hos CD? Får man de linjära kanalerna i viaplay med som när man har viasat? Om ja, kan man alltså utan tvillingkort titta på 4 ställen samtidigt? (1 med kort, 1 med stream via CD och 2 med stream via viaplay?) eller har dom begränsat det?
    Hos viasat var det alltid max 2 strömmar i viaplay oavsett hur många kort man hade hos viasat. Så är det även om man endast betalar för viaplay.

    Det är väl dessa saker som gör att jag funderar på CD annars får det bli boxer

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
    Jepp det vet jag redan.
    Nya viasatkunder får redan sin parabol installerad mot thor istället för astra4 (sirius). Men Viasat är ointressant för mig nu pga videoguardkrypteringen och att deras modul inte fungerar i alla mottagare.

    Canaldigital kör ju fortfarande conax vad jag vet (och ingen verkar veta vilket av systemen som ska fasas ut, just nu simulkryptas alla kanalerna i både conax och videoguard på thor)

    Det jag med funderar på är hur det ser ut med streaming när man har canaldigital. CD har ju även en egen streamingtjänst.
    Enl prislistan: "Canal Digital Tvilling, extra playströmmar inkluderat (rum 2) 120 krCanal Digital Tvilling, ytterligare rum (3-4) 90 kr"
    Så får man en extra playström för varje tvillingkort man har, innebär detta att 2 st kan titta på tv via korten och 2st kan streama kanaler via deras steamingtjänst samtidigt om man har tvilling? Och om man har 3kort, blir det 3+3 då? Tanken är ju att kortet ska sitta i deras onplacebox men om man har kortet i en annan box eller modul så borde streamingen vara "ledig" så att tex en padda kan streama ?
    Är där "inloggning" till deras streamingtjänst (dvs matar man in anv namn+lösen i deras oneplacebox) eller hämtar den identiteten från kortet? (måste där sitta ett kort i oneplace-boxen när man streamar?)

    Hur är det med viaplay? Är det alltid 2 samtidiga användare där oavsett antal kort man har hos CD? Får man de linjära kanalerna i viaplay med som när man har viasat? Om ja, kan man alltså utan tvillingkort titta på 4 ställen samtidigt? (1 med kort, 1 med stream via CD och 2 med stream via viaplay?) eller har dom begränsat det?
    Hos viasat var det alltid max 2 strömmar i viaplay oavsett hur många kort man hade hos viasat. Så är det även om man endast betalar för viaplay.

    Det är väl dessa saker som gör att jag funderar på CD annars får det bli boxer
    Just nu är väl det vettigaste CD av de legala abbonemangen just för att den är kombatibel t ex med dina dreamboxar! Du kan spela in program därifrån och kvaliten är riktigt bra.

    Undvik bara deras boxar kör istället med ca modul!
    Änsålänge går det köra cs på de flesta kanalerna. Men samtliga via kanaler är pairade. Men även dessa går in med modul.

    Boxer har jag hört är kinkiga gällande HD kanaler dvs pairade och låsta likt Viasat.

    Angående internet kan jag bara råda att vara otrogen. Jag är i samma båt Telenors kablar in i huset = DYRT!
    Inget abb går under 200kr och dem flesta med vettig hastighet (100Mbit upp o ner) kostar över 300kr månad.
    Jag har börjat min otrohetsresa nu. Telenors egna är uppsagd och Halebop 2 månader fritt ska kopplas in snart men kommer sägas upp för den kostar 400kr/mån.

    Det må löna sig med paketlösning internet/tv men lättast är det hålla dem separerade så kan man fritt hoppa från bolag till bolag utan att förlora både tv och internet samtidigt. Men det tråkigaste med ip tv är att det är så låst och styrt från operatörens håll vad man kan använda för utrustning, inspelningar mm
    Senast redigerad av kisumisu den 2021-03-03 klockan 15:50.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Jag kör CD nu men det är uppsagt. Tycker det är för dyrt i förhållande till hur mkt det används.
    Körde viasat fram tills dom stängde ner sina sd kanaler o parade allt.
    boxer har jag inte kört dock

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
    Jag kör CD nu men det är uppsagt. Tycker det är för dyrt i förhållande till hur mkt det används.
    Körde viasat fram tills dom stängde ner sina sd kanaler o parade allt.
    boxer har jag inte kört dock
    Fick du inget bra erbjudande från dem?
    Jag har brukat få det när jag ska säga upp.

    Enda tipset jag då kan ge är att du kollar någon pirattv leverantör. Streamar därifrån.

    Fixar en DVB-T antenn och plockar in SVT, Tv4 och Tv6 gratis.

    Kollar in på "viafree", "svtplay", "tv4 play".

    Jag är i samma dilemma med mina barn, dem tycker det är roligare se på tv via en 10" skärm än riktig tv
    Visserligen är dem intressantaste "SVT Barn" man skulle komma billigt undan
    Jag har nästan fått prompta till barnen att kolla det finns Kika, det finns Boomerang, det finns Disney Men nejdå, däremot är deras kompisar jävligt nyfikna på våran sattelit tv. En av deras kompisar ville kolla på formel 1 från RTL när jag kollade på det och var riktigt wow vad många kanaler du har "jag har bara 1,2,4,6 och barnkanalen" i mitt rum, en annan "jag har ingen egen tv alls" mina egna barn typ "mmm" "mmm" ska vi inte kolla här på paddan typ....
    Senast redigerad av kisumisu den 2021-03-04 klockan 07:32.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Nej de var mest sura denna gången därför sa jag upp det.
    Kan ev ha ngt med sammanslagningen med viasat att göra.
    Tv-handlare kränger viasat abo o bjuder på boxar mm (även tvilling, trilling o fyrling ges bort gratis bara man tecknar abo) jag förmodar att de vill ta slut på all viasat-utrustning i lager.

    Jo barnen använder hellre paddor, även för spel, men min äldste är 10 nu och han börjar intressera sig mer o mer för dator (han har dator på sitt rum)
    Har väl att göra med att de är uppvuxna med paddor o telefoner, jag vet inte ur det är bland deras kompisar men jag tror de flesta 5-10 åringar har padda el motsvarande idag.

    Det enda som stör mig är att de ar noll tålamod o noll intresse att försöka fixa saker, minsta lilla klydd så skriks det, när jag var liten så fick man fixa allt själv. Det var så intresset för satellit tv kom, d2mac/eurocrypt samt videocrypt (sky) korten runt 93-94 som man hittade info om på en bbs (det var före internet, o jag gick på högstadiet då), det blev även ett besök i en tv affär för inköp av en videocryptdekoder när familjen var på semester i london en sommar. Rasterna på mellanstadiet spenderades med att alla killarna (och några tjejer) bytte disketter med spel till amiga o c64 som man lånade hem o kopierade. Filmkanaler gjorde att det alltid var hos mig kompisarna samlades. Lite OT men så var min uppväxt

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
    Nej de var mest sura denna gången därför sa jag upp det.
    Kan ev ha ngt med sammanslagningen med viasat att göra.
    Tv-handlare kränger viasat abo o bjuder på boxar mm (även tvilling, trilling o fyrling ges bort gratis bara man tecknar abo) jag förmodar att de vill ta slut på all viasat-utrustning i lager.

    Jo barnen använder hellre paddor, även för spel, men min äldste är 10 nu och han börjar intressera sig mer o mer för dator (han har dator på sitt rum)
    Har väl att göra med att de är uppvuxna med paddor o telefoner, jag vet inte ur det är bland deras kompisar men jag tror de flesta 5-10 åringar har padda el motsvarande idag.

    Det enda som stör mig är att de ar noll tålamod o noll intresse att försöka fixa saker, minsta lilla klydd så skriks det, när jag var liten så fick man fixa allt själv. Det var så intresset för satellit tv kom, d2mac/eurocrypt samt videocrypt (sky) korten runt 93-94 som man hittade info om på en bbs (det var före internet, o jag gick på högstadiet då), det blev även ett besök i en tv affär för inköp av en videocryptdekoder när familjen var på semester i london en sommar. Rasterna på mellanstadiet spenderades med att alla killarna (och några tjejer) bytte disketter med spel till amiga o c64 som man lånade hem o kopierade. Filmkanaler gjorde att det alltid var hos mig kompisarna samlades. Lite OT men så var min uppväxt

    Intressant jag har liknande uppväxt.

    Jag hade aldrig egna pengar att röra mig med. Även om jag nu hade allt nödvändigt fick jag aldrig dessa teknikprylar. Mina föräldrar fick kabel tv på 80 talet. Det var en stor grej jag fick en svartvit tv med alla möjliga inställningae. Senare köpte dock min pappa mig en färg tv. Men kabelbolaget började koda kanal efter kanal. Tillslut omkring 1993 var samtliga kanaler kodade förutom de fria och en Rysk kanal kallad Horizont, som hängde säkert med av misstag fanns till 1996 och hade på flera år inte ens listats på kabelvisions kanallista över kanaler!


    Kompisar hade "stjärntv" dvs allt vad föräldrarna abbonera syntes i deras tv.

    Är väl här mitt hat mot IP tv och tvmonopol började! Plus intresset att knäcka system! Så lite tack ska väl kabelvision få

    Ja och parabol var intressant, skaffade även jag parabol då jag tröttna på kabelutbudet! Kabeln plockade ju som sagt bort mycket utländska kanaler som ersattes med våra svenska. Har ju än idag franska tv5, tv-E och andra klassisker som fanns i svenska kabeltv basutbud förut. Sedan har man ju alla Tyska kanalerna som aldrig ens funnits på kabel

    Var lite det där jag var rädd nu när det blev "allente". Blir nog så att dem fortsätter med Conax men frågan är pairar dom snart allt. Gör dem det säger jag nog också upp! Inte värt stödja sådant företag!
    Senast redigerad av kisumisu den 2021-03-04 klockan 09:34.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    @Jippe

    Jag Svarar dig hellre här på den här tråden då det tv relaterat.

    Från 28ö får jag inget vettigt idag.Omkrind 2012 och några år hade jag mycket kanaler därifrån. Dock aldrig BBC. Men England har ju så mycket andra kanaler också!
    Det varCBS Reality, Horror, Challenge och en massa annat roligt. Signalen var tom starkare än på mina CD kanaler.

    Men idag får jag högst några pixlade musikkanaler, religiöst etc inget större intressant.

    Har tänkt rikta om antennen. Men har inte blivit av.
    Vet heller inte riktigt vad man får här uppe i Haparanda.
    De mesta i sattelitväg är tyvärr svagt.

    Jag har haft också en urskog framför satteliterna som kommunen inte sköter och blev ett jävla liv av grannskapet när jag fällde några för att få bild på 1w-28ö.

    Fick dock helt fritt till 1w.

    Vi har fått nya grannar och dem fick jag med att fälla 4 träd från deras egen tomt (var egentligen dem själva som började gnälla på träden när det inte blir sol och dem bara skräpar, så behövdes ingen desto mer övertalning) sedan anmälde en bostadsrättsförening som är på andra sidan urskogen kommunen för att dem inte sköter skogen. Blev en rejäl rensning nästan alla träd rykte

    Så ska jag göra ett nytt försök på sommaren.
    Det finns väl en del på östsidan var det turksat eller vad de hette. Mest turkiskoch andra språk jag inte kan men vad jag hört textas en hel del program i dessa länder så är det på engelska så är det engelska med textning likt våra svenska kanaler.

    Alternativt gör jag bara något tråkigt riktar den tex till 19ö. För den satteliten är också lite gränsfall med torroiden på 90cm. Blir det snö och skit störningar och ibland helt svart.
    Man bor väl på fel ställe. När det gäller sattelit borde man bo i Danmark eller i södra Norge
    Senast redigerad av kisumisu den 2021-03-05 klockan 08:18.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Tja jag bor ju utanför malmö och jag plockar 42ö (turksat) till 30w (hispasat) med motor på 90cm. Väldigt bra signal på dessa två yttersta men utanför dessa får jag inte in nånting alls. 28,2ö är rätt crapping med mkt pixlar på det som är intressant.
    19,2ö och 13ö som var intressanta förr tycker jag innehåller mindre o mindre intressanta kanaler.
    28,2ö blir snabbt starkare ju längre västerut man kommer så på jylland borde den går ganska bra
    Funderat på att uppgradera till 120cm men jag tror jag måste upp över 150cm innan det blir bra signal från 28,2ö och det är för stort
    och som sagt trenden är att vi går mer o mer mot streaming

Liknande ämnen

  1. IP tv leverantör
    Av zonkman i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-02-20, 14:54
  2. Byte av tv-leverantör, tips?
    Av LumberJack i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-11-22, 22:53
  3. byte av internet leverantör
    Av jaysan i forum Dreambox
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-27, 19:57
  4. Val av ADSL-leverantör
    Av folke i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-05, 19:01
  5. [LÖST] parabol leverantör
    Av ch2001 i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-02-10, 10:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss