Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 55

Ämne: Canal Digital NO 0,8gr W

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Citat Ursprungligen postat av ricki Visa inlägg
    Många av kanalerna sänds på Ungerska, Rumänska, Bulgariska och något land till.
    ja och TV3 Sverige är av intresse i Ungern?? Liksom Nickelodeon Sverige? (Med svensk/skandinavisk reklam)???

  2. #12
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Kan någon bekräfta att fallet är så?

    Lyngsat skriver ibland saker som inte riktigt stämmer.
    Det är en mycket bra sida som även jag använder men annars är det ju som en community att ändringar görs av flera personer.

    Angående Ungerska och Rumänska så sänder dom en egen variant dels reklam och dels signalen dvs går på en annan beam. Men visst är det mycket möjligt att dem pga besparingaringar ska köra med gemensamma kanaler också i framtiden. CD gör ju ständigt frekvensändringar så kanske testas även nåt sådant?

    De Rumänska kanalerna går ju in i Sverige. Men är svagare och mer känsliga för t ex väder. Men visst har vi haft gemensamma nämnare som en gång i tiden Travelchannel. Fast man såg med rumänskt system kunde man få in svensk text men det kunde man nog även från deras FTA kanal på 19ö kommer dock ej ihåg?!
    Men var nån ytterligare kanal också var det "history" eller "skynews" som körde simulcrypt förut? Kan hända att jag minns fel var så längesen jag använde min via ci Sammy som för övrigt dog R.I.P.
    På mina nuvarande boxar ser jag inte vilket system krypteringen går på.
    Senast redigerad av kisumisu den 2021-04-13 klockan 06:24.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  3. #13
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2005
    Inlägg
    338
    Tackad
    24 gånger
    Citat Ursprungligen postat av kisumisu Visa inlägg
    Kan någon bekräfta att fallet är så?

    Lyngsat skriver ibland saker som inte riktigt stämmer.
    Det är en mycket bra sida som även jag använder men annars är det ju som en community att ändringar görs av flera personer.

    Angående Ungerska och Rumänska så sänder dom en egen variant dels reklam och dels signalen dvs går på en annan beam. Men visst är det mycket möjligt att dem pga besparingaringar ska köra med gemensamma kanaler också i framtiden. CD gör ju ständigt frekvensändringar så kanske testas även nåt sådant?

    De Rumänska kanalerna går ju in i Sverige. Men är svagare och mer känsliga för t ex väder. Men visst har vi haft gemensamma nämnare som en gång i tiden Travelchannel. Fast man såg med rumänskt system kunde man få in svensk text men det kunde man nog även från deras FTA kanal på 19ö kommer dock ej ihåg?!
    Men var nån ytterligare kanal också var det "history" eller "skynews" som körde simulcrypt förut? Kan hända att jag minns fel var så längesen jag använde min via ci Sammy som för övrigt dog R.I.P.
    På mina nuvarande boxar ser jag inte vilket system krypteringen går på.
    Min box indikera Nagra också på transpondrarna som är listade med det på Lyngsat

  4. #14
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    kisumisu, varför kör du inte med kingofsat sidan. Lyngsat är inte så bra, inte lika uppdaterad anser jag.

    Egentligen är det ju såhär, rent teknisk kan man ju sända t.ex. Nickelodeon som en enda kanal och sedan, koppla flera olika ljud och text stream till detta
    även om det kan strula med boxarna. Jag tror att anledningen till att dom istället valt att sända typ 4st eller flera uppsättningar av EXAKT samma kanal är för att man
    vill kunna nå ut med riktad reklam, samt att man då även sänder det egna språket och textning.

    Det upptar mer utrymme på satelliten så det kostar lite mer, men jag tror ändå det ger mer pengar eftersom man då kan garantera att reklam för t.ex danskarna på
    deras eget språk verkligen når ut till enbart de danska kunderna. Det är lite som att man ta premium betalt av reklam nissarna för att man når ut mer reklamen.
    Detta gick ju inte på den tiden vi hade analoga kanaler som skickades via satelliterna, då fanns inte den möjligheten. Sedan när det blev typ halv-digitalt så var det
    ju ofta filmer och annat ofta hade flera ljud streams samt textning man kunde välja på. I dagens läge är det oftast bortplockat och man kör ut de antal
    parallella kanaler som behövs.

    Vanligast är detta med t.ex. barnkanaler men det förkommer ju andra också, TLC, Discovery, Eurosport har sin respektive motsvarighet. Jag vet inte om det
    fortfarande går men förut kunde man titta på den norska, finska och danska varianten av Discovery. Och det var ju bra så länge programmet gick på engelska
    eftersom innehållet inte var identiskt, man sände olika program på olika tidpunkter osv. Numera är det ju rätt ointressant så länge man har en box som man kan
    streama med eller loggar in mot Canal Digital GO tjänsten, där finns ju det mesta plus "veckoarkiv". Då kan man titta på program man missat om man är intresserad.

    Såg själv idag att äckliga Allente sidan är uppe, total katastrof säger jag. Sidan funkar dåligt, massa knasig information om det ena och andra men vi får
    helt enkelt vänta och se vad som händer.

    Jag kan inte tänka mig att CD kommer fortsätta med NDS Videoguard systemet, det är ett dyrare system vad jag vet och det finns inte några CA-moduler
    för privatpersoner till TV-apparater med inbyggd box. Systemet har alltid varit inbyggt i externa boxar samt att man kört med pairing. Det är nog snarar
    så att CD vill få bort massvis med äldre boxar och flyttar över folk till en gemensam teknisk plattform. Det kommer säkert innefatta Conax systemet som
    iofs stödjer paring men bara har aktiverats på ett fåtal kanaler. Dom kanske kommer ta bort detta framöver eftersom det folk vill ha numera är streaming.
    En majoritet av kunderna kommer inte betala för dyra sport-kanaler och annat längre. Dom kommer självklart köpa biljett till respektive match etc. Det är
    ju framtidens melodi eftersom streaming är ju överlägset för vissa saker.

    CD Go eller veckoarkivet via one place boxen är ju GULD. Betydligt mindre reklam och på de flesta kanaler kan man spola förbi skiten. Det är som att man
    upptäckt TV på nytt, streaming tjänsterna är så bekvämt. Inga tider man behöver passa eller hålla koll på, titta när du vill. Nu är det ännu bättre med
    en dator kopplad till sin TV och köra tjänster den vägen. Men nuvarande One Place boxen duger sedan den uppgraderades.



  5. #15
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    kisumisu, varför kör du inte med kingofsat sidan. Lyngsat är inte så bra, inte lika uppdaterad anser jag.

    Egentligen är det ju såhär, rent teknisk kan man ju sända t.ex. Nickelodeon som en enda kanal och sedan, koppla flera olika ljud och text stream till detta
    även om det kan strula med boxarna. Jag tror att anledningen till att dom istället valt att sända typ 4st eller flera uppsättningar av EXAKT samma kanal är för att man
    vill kunna nå ut med riktad reklam, samt att man då även sänder det egna språket och textning.

    Det upptar mer utrymme på satelliten så det kostar lite mer, men jag tror ändå det ger mer pengar eftersom man då kan garantera att reklam för t.ex danskarna på
    deras eget språk verkligen når ut till enbart de danska kunderna. Det är lite som att man ta premium betalt av reklam nissarna för att man når ut mer reklamen.
    Detta gick ju inte på den tiden vi hade analoga kanaler som skickades via satelliterna, då fanns inte den möjligheten. Sedan när det blev typ halv-digitalt så var det
    ju ofta filmer och annat ofta hade flera ljud streams samt textning man kunde välja på. I dagens läge är det oftast bortplockat och man kör ut de antal
    parallella kanaler som behövs.

    Vanligast är detta med t.ex. barnkanaler men det förkommer ju andra också, TLC, Discovery, Eurosport har sin respektive motsvarighet. Jag vet inte om det
    fortfarande går men förut kunde man titta på den norska, finska och danska varianten av Discovery. Och det var ju bra så länge programmet gick på engelska
    eftersom innehållet inte var identiskt, man sände olika program på olika tidpunkter osv. Numera är det ju rätt ointressant så länge man har en box som man kan
    streama med eller loggar in mot Canal Digital GO tjänsten, där finns ju det mesta plus "veckoarkiv". Då kan man titta på program man missat om man är intresserad.

    Såg själv idag att äckliga Allente sidan är uppe, total katastrof säger jag. Sidan funkar dåligt, massa knasig information om det ena och andra men vi får
    helt enkelt vänta och se vad som händer.

    Jag kan inte tänka mig att CD kommer fortsätta med NDS Videoguard systemet, det är ett dyrare system vad jag vet och det finns inte några CA-moduler
    för privatpersoner till TV-apparater med inbyggd box. Systemet har alltid varit inbyggt i externa boxar samt att man kört med pairing. Det är nog snarar
    så att CD vill få bort massvis med äldre boxar och flyttar över folk till en gemensam teknisk plattform. Det kommer säkert innefatta Conax systemet som
    iofs stödjer paring men bara har aktiverats på ett fåtal kanaler. Dom kanske kommer ta bort detta framöver eftersom det folk vill ha numera är streaming.
    En majoritet av kunderna kommer inte betala för dyra sport-kanaler och annat längre. Dom kommer självklart köpa biljett till respektive match etc. Det är
    ju framtidens melodi eftersom streaming är ju överlägset för vissa saker.

    CD Go eller veckoarkivet via one place boxen är ju GULD. Betydligt mindre reklam och på de flesta kanaler kan man spola förbi skiten. Det är som att man
    upptäckt TV på nytt, streaming tjänsterna är så bekvämt. Inga tider man behöver passa eller hålla koll på, titta när du vill. Nu är det ännu bättre med
    en dator kopplad till sin TV och köra tjänster den vägen. Men nuvarande One Place boxen duger sedan den uppgraderades.


    Jag kör även med kingofsat mycket bra sida!
    Däremot tycker jag layouten på lyngsat är bättre, enklare på något vis!

    Så är det ju blir ju mer fördelaktigt sända olika ljudspår. Men måste nog vara som du säger att dem vill rikta in reklamen. Samtidigt om det nu hänger på reklam så borde dem väl göra som Tyskland, Finland (marknät), England mfl sända reklam tv gratis och okodat!
    Om du bott i Nackasändarens närhet så har du haft "Tv Finland", "F-TV", "Finlandstv" och allt vad det nu hetat!
    Dem sände programmix från Finlands 3 olika kanaler. Bara finska programmen och där var reklamen censurerat!!! Var mycket diskussion om det på finska kretsar varför Sverige inte visar, ibland slank nån reklam igenom ibland bara ljudet men mestadels var det en stillbild "Jatkuu" försvenskat "Fortsätter".

    Nu har jag märkt samma censur när det gäller "Disney Channel", men nu är det finnarna som censurerar. Sverige där riktad reklam till barn är förbjudet sänder för full fart reklam riktat mot barn där. Men när man har finskt ljudspår så spelas det bara en musikslinga reklamljudet hörs inte.

    Jag vet inte vad det beror på att våra nordiska länder inte kan visa reklamen?
    Är det pga att nåt skulle vara billigare i andra landet eller varför?

    CD utrsäkta Allente, har bara statliga reklamfria kanaler på sina grannländskanaler. Finns ju bara YLE och NRK.
    Bla Mtv3, Tv Norge har samma ägare som svenska Tv4. Så kan inte vara nån sådan konkurrens.

    Förstår heller inte varför det är så svårt släppa in grannländers program till Sverige?!
    Norge, Danmark och Finland har sedan länge haft Sveapaket i sina kabelnät! Kostar pengar ja men du får in nästan samtliga Svenska kanaler!
    Dessutom visas mycket svenska program på just dessa kanaler som har gemensam ägare med svenska kanalen.

    Cmore får du in svenska program...men ska jag ha in nåt Finskt eller Norskt så krävs konto från antingen Finland eller Norge
    Det enda förklaringen man får är "rättigheter", men det skumt att Sverige har så generösa regler angående det medans våra grannländer ej har det och jag menar rättighet är ju nåt man redan nu betalar för att kunna se svenska filmer och serier!!

    Så det här med streaming har både sina för och nackdelar!
    Sedan plockas innehåll bort efter ett tag och alla filmer o serier har olika distributörer.
    Jag tycker det bästa är att själva spela in!

    Min farhåga är att visst kommer sattelit tv och markbundet dö ut någon gång. Märks redan nu när 2 fiender gick ihop. Men då hoppas jag att åtminstone EU kan komma med någon gemensam copyright regel att samtliga EU kanaler går streama i Sverige och utan att man behöver använda VPN eller andra landets mobila 4G nät (har jag gjort ibland, har fiber på svensk nät men mobilens 4G är på finskt nät)!! Nu är dock inte Norge med i Eu. Men som det är nu så blir det som när tv startade dvs bara inhemska program och "2 kanaler"...dvs staten styr innehållet!
    Senast redigerad av kisumisu den 2021-04-16 klockan 10:20.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  6. #16
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    kisumisu, aha.

    Jag vet faktiskt inte varför man valt de olika tekniska lösningarna, det enda jag noterat är att det ser ut som man pga digitaliseringen gått mot att sända många flera kanaler parallellt för att slippa strul med ljudspår, rikta reklam, textningen osv. Jag antar att det helt enkelt var en bättre lösning för att dom som är helt otekniska inte ska kunna klaga och att leverantörsboxarna alltid fungerar som dom ska. Jag har själv bara haft leverantörsboxar för jag inte "orkat" med dreambox, kortdelning osv. Det strulade vad jag kunde förstå och jag vill ha en helt strulfri lösning då jag inte har tid att meka med boxar och annat när det blir knas.

    Sedan var jag sur på att dreambox inte kunde använda CA moduler eller fixa CI+ grejer. Nu kanske det inte är så och jag har inte så bra koll på vad allt heter men det var så för flertalet år sedan i alla fall. Och då vad det ju mer intressant att spela in för att slippa reklamen så att säga. Nu behövs det inte lika mycket pga streaming och även veckoarkiv. Typ deras videobandspelare som finns online. Streaming är bra men allt material finns inte men för mig är det skönt för det är praktiskt och löser en del problem. Jag laddar fortfarande ner saker men har kunnat lägga mycket på hyllan, jag gjorde det bara för att det inte fanns några andra alternativ förut. Sedan finns det en del saker man kanske vill spara och titta på någon annan gång men det är ändå bara ett offline slaskarkiv. Går hårddiskarna sönder etc gör det inget för informationen är inget som måste sparas, så viktigt är det inte.

    Jag har alltid tyckt det varit konstigt varför folk från t.ex. Norge och Danmark inte kunnat skaffa officiella abonnemang för att kunna titta på t.ex. kanaler från hemlandet. Visserligen är många kanaler numera identiska bara det att man dubbar på egna språket, textar, reklamen osv. Men det finns ju fortfarande en hel del lokala program som bara sänds i ursprungslandet. Det kan vara pratprogram, frågesporter, lekprogram, dokusåpor osv. Istället är man hänvisad till att använda sig av bulvaner eller köpa kort plus box från tredje part, en ganska absurd situation anser jag. Det här pratet om rättigheter är trams, dom hade kunnat fixa detta för länge sedan med ändringar i lagar, copyright, avtal osv. Men politikerna vill inte verkar det som, varför vet jag inte.


    För egen del är den största irritationen varför man inte sänder ut radiokanaler via satellit. Norge skickar ut alla sina kanaler den vägen, det är inte ens krypterat. jag vet man kan lyssna med streaming men det händer då och då att det blir avbrott och överföringen är inte så stabil alltid. Dessutom tycker jag ljudet är otroligt mycket bättre som man plockar ner från satelliten och kör ut via boxen till stereon när man lyssnar hemma. Går ju inte om man förflyttar sig i bilen för där är det FM radio som gäller.

    Det knasiga är att Bandit, Mix Megapol, Rix FM, Lugna Favoriter etc bara sändes via Viasat förut men numera finns alla på CD satelliten, å andra sidan med deras modernare boxar kan man inte lyssna på radio för den funktionen finns inte. Har du Viasat box går det nog bra. Det här gäller ju bara när man lyssnar live eller slölyssnar. Annars är ju streaming för radio grymt bra, man kan lyssna på program man missat osv. Riktigt smidigt faktiskt och en hel del intressant att lyssna som finns online i deras arkiv.

    Några SVT radio kanaler har aldrig funnits den vägen. Sverige ska alltid välja så konstiga lösningar och har konstiga fix-ideer om allt möjligt mysko. Lite som folk som hävdar att radio inte behövs för det streamar man över mobilnätet. Jaha, och när mobilnätet ligger nere då och inte fungerar, "men det händer ju aldrig". Bra att vi inte fick digitalradio för tekniken inte duger men varför ska man ta bort radio ?

    För mycket "tyckande" av kreti å pleti som inte vet vad dom pratar om men det är ju typiskt för politiskt inblandade människor och myndigheter.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2021-04-16 klockan 12:46.

  7. #17
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Det går utmärkt att lyssna på radio med Enigma boxar, sen går det att lyssna digital radio via apar, jag lyssnar enbart över nätet numera i stereo.
    Lyssnar mycket på Tyska och Nederländska stationer förutom svenska.
    Senast redigerad av ricki den 2021-04-16 klockan 16:59.

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

  8. #18
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    ricki, visst är det så men det går inte att lyssna med CDs original box "one place", det gick med den tidigare boxen och på den vita. Men det kanske är jag som inte vet hur man gör, jag har inte hittat något i alla fall så lite besviken är jag på att CD tagit bort denna möjlighet. Ljudet blir ju prima när man kör ut det i HIFI, bra mycket bättre än den risiga FM-mottagningen jag har. Vissa SR kanaler är OK i stereo men dom är sådär. Ljudet är så rent via satellit eller om man kör via streaming.

    Det jag gjorde förut var att lyssna mycket på musik via radiostationer som sänder via CD satelliten från öst Europa. Även om det är reklam så är det perfekt för man fattar inget av reklamen eller radiopratet, det enda man hör är musiken så man kan jobba på med annat och inte störas av en massa pladder. Fördelen med att inte förstå språket och bara behöva ta del av musiken så att säga.
    Borde nog fixa så jag kan göra det igen.

    Vi får se vad som händer nu när det är allente och allt, kanske blir förändringar igen och en massa box byten, suck.

  9. #19
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Provade att lyssna på Bandit,Mix Megapol med flera med mitt kort går det inte.

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    45
    Tackad
    6 gånger
    testade på 0,8w nu dessa går med viasat kort Bandit classics,Bandit rock,Lugna favoriter,Power hit radio,Rix fm,Star fm,Svenska favoriter

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-10-06, 20:09
  2. Canal Digital med Canal+ multiab
    Av thomasiby i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 17:24
  3. Dolby Digital på Canal Digital?
    Av qbjorn i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-05, 14:40
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-10-20, 11:59
  5. canal digital hyr box analog eller digital?
    Av reecord i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-06-12, 23:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss