@kisumisu, det blir nog så att jag får fixa med flera kablar och använda ytterligare en box om jag garanterat ska kunna lyssna på radio via satellit. Jag kanske monterar upp en till parabol för att kunna lyssna på radio från 28.8 också. Vet inte riktigt hur det blir med den saken.

Däremot håller jag på just nu och arbetar med att fixa bättre FM mottagning som inte är så bra. Jag behöver två yagi-antenn för att kunna ta emot med bra kvalite, båda på horisontal och vertikal. De horisontella kanaler har bra mottagning men de vertikala är riktigt usla. Sedan var det svårt få tag på FM antenner med flera dipoler eller pinnar på. Det här var vanligt på den analoga tiden med SVT kanaler och FM radio men numera är utbudet skralt. Någon här kanske vet vart man kan köpa radio amatör prylar och ordentliga grejer för mottagning. Annars blir det till att köpa från utlandet, ebay etc.

Det är mist sagt märkligt varför man inte sänder ut alla nordiska radiokanaler vi har via satellit, även om man väljer att kryptera kanalerna. Det är praktiskt att ha dom finns där, tar ingen plats och är enkelt fixa men inget händer. Jag förstår att dom struntade i DAB+ för ljudet är inte märkbart bättre och man behöver ändå utöka med flera sändare för att det ska fungera bra plus att tekniken numera är uråldrig, det är dags att ta fram DAB2 anser jag och lösa problem alla problem med marksänd radio. I USA har dom Sirius XM radio vilket sänds över satellite, enkel att lyssna på i bilen men sådana system finns ju inte i Europa. Mellanvåg ger jag inte så mycket för eftersom så få ens kan lyssna på det numera, men här skulle ju radio via satellit delvis lösa det problemen. Jag vet det kostar en slant att köpa en automatisk parabol för t.ex. husbil etc men det funkar även om det är strömavbrott bara man har en egen generator och resten av radiosystemen som sänder till satelliten har backup. Folk fattar inte hur beroende vi är av ström.

FM-radio fungerar men hur länge vet jag inte, antar dom har diesel generatorer som kan driva åtminstone huvudmasterna under mycket lång tid för att hålla systemet igång. Mobilnätet klarar sig max i en vecka eller så, det såg man med stormen i småland för länge sedan. Trots problemet har inget hänt för våra politiker är idioter trots att MSB varnar och försöker få saker gjort. Fiber, streama etc etc är ju såklart riktigt fint. Kunna titta på TV program när man vill, lyssna på radio när det passar osv men när det INTE funkar vad gör man då. Folk idag verkar tro att el, vatten etc alltid bara finns där. Naiva idioter. Man ser ju hur det blir bara facebook är borta några timmar, folk blir tokiga. Suck.

One Place boxen funkar OK, men det CD behöver är ju en modernare mer utvecklad och flexiblare box. Om dom fixar en lösning som liknar Telias IPTV box så har dom nog stora möjligheter att dra till sig många fler kunder. Idag finns det inte så många kanalpaket att välja på och man är låst till ett smartcard. Ett föråldrat system som visserligen funkar men bygger mycket på att man slötittar eller måste passa tider för att se program plus att det är knepigt ändra kanalerna som man abonnerar på. Jag kan inte mycket om hur det tekniskt fungerar, systemet är inte problematisk utan boxarna måste kompletteras med annat för att hänga med i utvecklingen och vad folk vill ha.

Det som behövs är en box med t.ex. android TV, appar etc och någon form av softcam med smartcard som är en form av certifikat eller liknande som lagras i boxen. Även om det kräver att man är uppkopplad mot Internet så blir det mer flexibelt, enklare att ändra, uppdatera osv. Man ska såklart ha kvar ett fysiskt smartcard och det äldre systemet som en form av backup som ändå hålls aktuellt. Om det andra systemet inte funkar, man inte har någon uppkoppling mot Internet etc. kan man fortfarande titta på TV via satellit. Nu kan jag på tok för lite om hur alla dessa system fungerar men i stora drag så behöver det bli mer flexibelt så att man kan kombinera fördelarna med mottagning via satellit och möjligheten till ett mycket mer flexiblare utbud.

Sedan är det ganska självklart att den stora marknaden är streaming, det är något dom måste satsa mycket mer pengar på ungefär som Netflix fungerar. Veckoarkivet är otroligt praktiskt, hoppas dom utökar detta till flera kanaler och kan få ordning på sitt system, nya boxar och att det helt enkelt blir bättre. Jag har inget emot att man ska betala för att titta på TV men det måste helt enkelt bli flexiblare. Billigare kostnader för att ha flera boxar, större utbud av program och andra tjänster. Deras HBO Nordic som man kan få billigare via CD är riktigt fint. Många serier och filmer. Inte lika bra som ett vanligt HBO abonnemang och inte lika up-to-date men det funkar ju.