@Leatherface, tja det är nog en ganska sannolik utveckling. Dvs någon typ av system där man slipper hålla på med smartcards
och det blir någon typ av integrerad hårdvara i boxen som man kan uppdatera via Internet eller ladda ner grejer och skicka
upp i boxen. Programmera den för en operatör, fast det är ju inte säkert man kommer få göra det själv men det blir säkert
något åt det hållet.

Bonusen blir ju att dom säkerligen kan sänka kortavgifterna, slipper strul med kort som inte kan läsas och andra problem plus
att dom säkerligen vill rikta in sig mer och mer mot streaming, dvs en hybridlösning med satellite, inspelning och att streama.
Dom måste ju göra det för att kunna konkurrera med t.ex. NetFlix eller att hålla sig relevanta mot kunderna för annars
sticker folk.

En del säger att det är dyrt med Allente men jag tycker inte det är så farligt, däremot är det ruttet att man måste betala så mycket
för extra kort etc. Det fina på den analoga tiden var ju att man kunde titta på flera kanaler samtidigt parallellt oavsett
hur många TV apparater man har. Visserligen tar ju NetFlix mer betalt om du vill titta på flera enheter men skillnad i pris
är inte så farligt.

Kan dom bättra sig på den fronten så är det ju bra för kunderna plus möjligheten att även kunna ha många flera paket och kombinationer
i likhet med t.ex. Telias IPTV. Smartcard har alltid varit en nackdel eftersom man då blir bunden till äldre teknik. Vad jag
vet har i stort sett alla leverantörer av satellite TV samma problem. Man kan inte erbjuda oändligt antal olika paket
och kanaler till kunderna. Men det kan ju också vara jag som är ute och cyklar och att det inte finns dessa
tekniska begränsningar.

Det mest negativa är att folk kanske blir påtvingade deras boxar och att man inte kan köra med egna boxar i framtiden.