Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 55

Ämne: Canal Digital NO 0,8gr W

  1. #21
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    tamos, aha intressant. Då kanske det bara fungerar med Viasat kort fortfarande för dessa krypterade radiokanaler låg ursprungligen
    endast på Viasat satelliten. Tittar man på kingofsat sajten ser det helt mysko ut.

    Du har alltså samma krypterade radiokanaler på två transpondrar, 11278V och 11309V

    Förut när jag lyssnade på radio via CD satelliten fanns det inte några krypterade radiostationer, så är det fortfarande bara man kör
    med en annan box än one place.

    Folk från Norge har det bra, kan lyssna på radio i hela Europa bara man har en parabol för att ta emot, om det inte
    går att streama där man är ute i buskarna eller uppe på fjället i sin hytte. Iofs vet jag inte hur bra FM är i Norge
    men kan tänka mig det är problematiskt att ta emot, ganska mycket radioskugga kan jag tänka mig.

    Har sett ganska många som monterar upp paraboler på campingplatser numera, ser ganska roligt ut faktiskt. Man är
    på semester men ska promp ha sin TV också
    Senast redigerad av DennisOlof den 2021-04-16 klockan 21:32.

  2. #22
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Norge har stängt ner FM-nätet. De kör DAB.

  3. #23
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Norge har stängt ner FM-nätet. De kör DAB.
    Inte helt! Finns lokala FM stationer.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  4. #24
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    tamos, aha intressant. Då kanske det bara fungerar med Viasat kort fortfarande för dessa krypterade radiokanaler låg ursprungligen
    endast på Viasat satelliten. Tittar man på kingofsat sajten ser det helt mysko ut.

    Du har alltså samma krypterade radiokanaler på två transpondrar, 11278V och 11309V

    Förut när jag lyssnade på radio via CD satelliten fanns det inte några krypterade radiostationer, så är det fortfarande bara man kör
    med en annan box än one place.

    Folk från Norge har det bra, kan lyssna på radio i hela Europa bara man har en parabol för att ta emot, om det inte
    går att streama där man är ute i buskarna eller uppe på fjället i sin hytte. Iofs vet jag inte hur bra FM är i Norge
    men kan tänka mig det är problematiskt att ta emot, ganska mycket radioskugga kan jag tänka mig.

    Har sett ganska många som monterar upp paraboler på campingplatser numera, ser ganska roligt ut faktiskt. Man är
    på semester men ska promp ha sin TV också
    Håller helt med dig att det är bara svammel av politikerna.
    Men på nåt sätt lever tv monopolet kvar i Sverige ×suck×.

    Du har rätt är enorm radioskugga. Iaf i NordNorge.
    Man får söka och söka kanaler när man kör bil i Norge och finns områden där typ inget fungerar på FM och DAB.

    Håller med att det är idioti sätta allt via 4G, fiber o kommande 5G.
    Men det är väl så våra politiker vill och alla telecombolag som tjänar än mer!
    Bara min nya bil har ett abbonemang för gps kartor mm ska bli intressant se vad de kommer kosta?! Gratis ett tag var det 1år.


    Håller även med om sattellitradio men det mesta kan du ändå få som sagt gratis. Är väl bara skaffa en enkel sattelitbox att leka med om oneplace är så dålig att den inte ens har radio. Du behöver ju inte rubba din oneplace. Dra bara in en till kabel från parabolen.

    O på tal om backuplösningar så tycker jag det var uselt av både Sverige och Finland stänga av mellanvågen.
    Vi har verkligen ingen krisberedskap gällande radio och på den vägen information.
    Blir det hos oss större strömavbrott så stängs 4G sändaren hamnar på edge och där stängs också internet av bara sms och tal fungerar. Fiber är lika dött.

    Det som jag tycker är mest surt med operatörsboxarna är att bla cd boxar är låsta till just cd kanaler. Deras box innan oneplace klarade inte ens av switch. Det lär nog inte oneplace heller?!
    Senast redigerad av kisumisu den 2021-04-16 klockan 23:34.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  5. #25
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Nagravision 3 kommer tydligen att användas i deras nya box Oneplace 2 eller vad dom nu kommer kalla den.
    Dom är alltså på väg att byta krypteringssystem men eftersom många använder CA moduler och äldre boxar så lär det köras dubbelt ett bra tag.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  6. #26
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Leatherface Visa inlägg
    Nagravision 3 kommer tydligen att användas i deras nya box Oneplace 2 eller vad dom nu kommer kalla den.
    Dom är alltså på väg att byta krypteringssystem men eftersom många använder CA moduler och äldre boxar så lär det köras dubbelt ett bra tag.
    Väldigt märkligt byta ut något som fungerar.

    Conax var väl senast hackad för ca 15år sedan och även då varade det bara 1-2 månader eller hur det nu var. Kommer tom ihåg att man använde en diskett
    Videoguard likaså typ aldrig varit hackad.

    Ja vem hade kunnat spå nåt sånt här att man tvärbyter till ett tredje system som aldrig ens användts i norden.
    Men o andra sidan trodde man ju aldrig dessa två viasat och cd skulle ens gå ihop. Hade däremot spått att cd köper upp viasat eller att viasat konkar men att dem skulle byta namn osv...

    Eller är allt så enkelt att dem vill köra oss gamla rävar till för dem billigare ip tv. Tycker faktist man annars borde ta hand om sina parabolkunder som man har kvar. För en som använder deras boxar spelar det väl ingen roll var signalen kommer. Tycker bättre metod skulle vara att erbjuda vettigare priser typ internet för halvapriset tom på köpet eller liknande om man tecknar iptv. Men istället kostar deras internetlösning mer
    Senast redigerad av kisumisu den 2021-04-18 klockan 08:45.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  7. #27
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Conax var hackad (med piratkort, titanumcard eller emulator) typ före 2005 under 2 kortare tillfällen ja. Sen dess inget.
    videoguard har inte varit hackad med piratkort.
    Båda har dock gått att cardshara, men det har ju parningen stoppat, så båda systemen är att anse som säkra i varje fall nu, vet ej hur det ser ut om ett år eller två.

    nä jag tror snarare det i så fall beror på att kudelski (som numera äger både Nagravision, Seca mediaguard och Conax) försöker få över alla sina kunder till att använda nyaste versionen av Nagravision istället. Det är ju inte säkert att kudelski kommer att vidareutveckla Conax mer heller och som leverantör kan man ju inte sitta med ett ”dött” system hur länge som helst, det kommer ju förr eller senare att bli hackat o då ska man helst ha hunnit gå över till en nyare version eller ett helt annat system. Tror dessutom att nyare conaxboxar kan få ny firmware med så de klarar Nagra3 speciellt eftersom det är samma ägare till båda systemen.
    Nagra3 är ej hackat och kan ej cardsharas vad jag vet. Dock finns ci+ moduler till det systemet.
    Hur det blir med viasats videoguard boxar får vi väl se, kanske kan de byta firmware så de klarar Nagra3?!

  8. #28
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
    Conax var hackad (med piratkort, titanumcard eller emulator) typ före 2005 under 2 kortare tillfällen ja. Sen dess inget.
    videoguard har inte varit hackad med piratkort.
    Båda har dock gått att cardshara, men det har ju parningen stoppat, så båda systemen är att anse som säkra i varje fall nu, vet ej hur det ser ut om ett år eller två.

    nä jag tror snarare det i så fall beror på att kudelski (som numera äger både Nagravision, Seca mediaguard och Conax) försöker få över alla sina kunder till att använda nyaste versionen av Nagravision istället. Det är ju inte säkert att kudelski kommer att vidareutveckla Conax mer heller och som leverantör kan man ju inte sitta med ett ”dött” system hur länge som helst, det kommer ju förr eller senare att bli hackat o då ska man helst ha hunnit gå över till en nyare version eller ett helt annat system. Tror dessutom att nyare conaxboxar kan få ny firmware med så de klarar Nagra3 speciellt eftersom det är samma ägare till båda systemen.
    Nagra3 är ej hackat och kan ej cardsharas vad jag vet. Dock finns ci+ moduler till det systemet.
    Hur det blir med viasats videoguard boxar får vi väl se, kanske kan de byta firmware så de klarar Nagra3?!
    Firmware byte till boxarna lär nog vara minsta problemet.
    Tänk bara på hur Viasat lyckades få sina enkla skitboxar från viaccess till videoguard. Dagens boxar är ju mer avancerade med tanke på minneskapacitet osv.

    Det är ju tur om det finns moduler. Hoppas dessa bara fungerar i linuxboxarna. Viasats m8dul fungerade ju inte medans CD modul fungerar.

    Sedan är det ju ändå en liten gnutta hopp att kodsystemen går ihop. Ju mer samma system används i världen ju mer chans blir det att det hackas också
    Senast redigerad av kisumisu den 2021-04-18 klockan 20:42.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  9. #29
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Jo tack. De lyckades byta mjukvara i min egenköpta humax vaci-5350 (ej köpt via viasat, men viasat började leverera den med sina abo under nån år typ ett halvår efter jag köpt min). Jag köpte den för att få en mottagare som klarade viaccess och hade 2 modulplater (till conax i mitt fall). Efter deras byte till videoguard satt jag med en mottagare som klarade videoguard och hade 2 disablade modulplatser...

  10. #30
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger

    Talking

    @kisumisu, det blir nog så att jag får fixa med flera kablar och använda ytterligare en box om jag garanterat ska kunna lyssna på radio via satellit. Jag kanske monterar upp en till parabol för att kunna lyssna på radio från 28.8 också. Vet inte riktigt hur det blir med den saken.

    Däremot håller jag på just nu och arbetar med att fixa bättre FM mottagning som inte är så bra. Jag behöver två yagi-antenn för att kunna ta emot med bra kvalite, båda på horisontal och vertikal. De horisontella kanaler har bra mottagning men de vertikala är riktigt usla. Sedan var det svårt få tag på FM antenner med flera dipoler eller pinnar på. Det här var vanligt på den analoga tiden med SVT kanaler och FM radio men numera är utbudet skralt. Någon här kanske vet vart man kan köpa radio amatör prylar och ordentliga grejer för mottagning. Annars blir det till att köpa från utlandet, ebay etc.

    Det är mist sagt märkligt varför man inte sänder ut alla nordiska radiokanaler vi har via satellit, även om man väljer att kryptera kanalerna. Det är praktiskt att ha dom finns där, tar ingen plats och är enkelt fixa men inget händer. Jag förstår att dom struntade i DAB+ för ljudet är inte märkbart bättre och man behöver ändå utöka med flera sändare för att det ska fungera bra plus att tekniken numera är uråldrig, det är dags att ta fram DAB2 anser jag och lösa problem alla problem med marksänd radio. I USA har dom Sirius XM radio vilket sänds över satellite, enkel att lyssna på i bilen men sådana system finns ju inte i Europa. Mellanvåg ger jag inte så mycket för eftersom så få ens kan lyssna på det numera, men här skulle ju radio via satellit delvis lösa det problemen. Jag vet det kostar en slant att köpa en automatisk parabol för t.ex. husbil etc men det funkar även om det är strömavbrott bara man har en egen generator och resten av radiosystemen som sänder till satelliten har backup. Folk fattar inte hur beroende vi är av ström.

    FM-radio fungerar men hur länge vet jag inte, antar dom har diesel generatorer som kan driva åtminstone huvudmasterna under mycket lång tid för att hålla systemet igång. Mobilnätet klarar sig max i en vecka eller så, det såg man med stormen i småland för länge sedan. Trots problemet har inget hänt för våra politiker är idioter trots att MSB varnar och försöker få saker gjort. Fiber, streama etc etc är ju såklart riktigt fint. Kunna titta på TV program när man vill, lyssna på radio när det passar osv men när det INTE funkar vad gör man då. Folk idag verkar tro att el, vatten etc alltid bara finns där. Naiva idioter. Man ser ju hur det blir bara facebook är borta några timmar, folk blir tokiga. Suck.

    One Place boxen funkar OK, men det CD behöver är ju en modernare mer utvecklad och flexiblare box. Om dom fixar en lösning som liknar Telias IPTV box så har dom nog stora möjligheter att dra till sig många fler kunder. Idag finns det inte så många kanalpaket att välja på och man är låst till ett smartcard. Ett föråldrat system som visserligen funkar men bygger mycket på att man slötittar eller måste passa tider för att se program plus att det är knepigt ändra kanalerna som man abonnerar på. Jag kan inte mycket om hur det tekniskt fungerar, systemet är inte problematisk utan boxarna måste kompletteras med annat för att hänga med i utvecklingen och vad folk vill ha.

    Det som behövs är en box med t.ex. android TV, appar etc och någon form av softcam med smartcard som är en form av certifikat eller liknande som lagras i boxen. Även om det kräver att man är uppkopplad mot Internet så blir det mer flexibelt, enklare att ändra, uppdatera osv. Man ska såklart ha kvar ett fysiskt smartcard och det äldre systemet som en form av backup som ändå hålls aktuellt. Om det andra systemet inte funkar, man inte har någon uppkoppling mot Internet etc. kan man fortfarande titta på TV via satellit. Nu kan jag på tok för lite om hur alla dessa system fungerar men i stora drag så behöver det bli mer flexibelt så att man kan kombinera fördelarna med mottagning via satellit och möjligheten till ett mycket mer flexiblare utbud.

    Sedan är det ganska självklart att den stora marknaden är streaming, det är något dom måste satsa mycket mer pengar på ungefär som Netflix fungerar. Veckoarkivet är otroligt praktiskt, hoppas dom utökar detta till flera kanaler och kan få ordning på sitt system, nya boxar och att det helt enkelt blir bättre. Jag har inget emot att man ska betala för att titta på TV men det måste helt enkelt bli flexiblare. Billigare kostnader för att ha flera boxar, större utbud av program och andra tjänster. Deras HBO Nordic som man kan få billigare via CD är riktigt fint. Många serier och filmer. Inte lika bra som ett vanligt HBO abonnemang och inte lika up-to-date men det funkar ju.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-10-06, 20:09
  2. Canal Digital med Canal+ multiab
    Av thomasiby i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 17:24
  3. Dolby Digital på Canal Digital?
    Av qbjorn i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-05, 14:40
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-10-20, 11:59
  5. canal digital hyr box analog eller digital?
    Av reecord i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-06-12, 23:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss