Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: byta från CD till Boxer ?

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Lite intressant det här med DVB-T och T2.
    Även mpeg2 och mpeg4.

    Finnarna tänkte redan år 2020 byta helt till DVB-T2 rubbet!!
    Men blev nåt svammel med det. Dem sänder Yles kanaler i SD kvalite som vanligt men har 1st HD kanal på standard DVB-T nät och fungerar fint på Linuxboxarna medans en äldre mottagare det såklart ej fungerar när det är mpeg4.

    Jag är glad om Sverige väljer åtminstone sända SVT i DVB-T men i Mpeg4 HD. Då innebär det att jag kan ta emot kanalerna med mina gamla Linuxboxar och får bättre bild på dessa.
    Men ändras allt till DVB-T2 är det döden för dessa mottagare

    Vet någon hur det är i Norge, dem valde ju från början Mpeg4 men har dom DVB-T2 också eller körs det på DVB-T nät?
    Senast redigerad av kisumisu den 2021-04-16 klockan 10:29.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  2. #12
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Tack för den länken. Och jag som trott att man gått över till MPEG4 för länge sedan.'


    Men vad är detta för något. " För vissa kanaler kommer det även krävas att mottagaren stöder DVB-T2." Vad menar dom ?

    Går inte alla kanaler över till MPEG4 och DVB-T2 oavsett om det är HD eller SD kanal ?



  3. #13
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Tack för den länken. Och jag som trott att man gått över till MPEG4 för länge sedan.'


    Men vad är detta för något. " För vissa kanaler kommer det även krävas att mottagaren stöder DVB-T2." Vad menar dom ?

    Går inte alla kanaler över till MPEG4 och DVB-T2 oavsett om det är HD eller SD kanal ?


    Nä alla kanalerna går över till mpeg4.
    Mux1 (svt) och mux2 (tv3 tv4 kanal5mfl) fortsätter av nån anledning med dvb-T, resten av muxarna blir T2.
    Troligen finns det relativt många tv ute som klarar mpeg4 men inte T2, men ändå kan man undra varför inte mux2 ska gå i T2 också. Svt fattar jag för det är gratis.

    jag har med en massa dreamboxar med endast S2 och T tuner, men de kommer ju kunna se svt marksänt iaf.
    En sunray trippel tuner har jag i en dm8000 och den funkar med T2 :-). annars får man ha nyare boxar

  4. #14
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    @jjippe, säger du det.

    Jag har fått för mig att DVB-T inte kan sända MPEG4 utan det bara är MPEG2 men det kanske inte är så det hänger ihop. Däremot är jag säker
    på att det bara var i DVB-T2 man kunde sända HDTV för att man använda MPEG4. Det går i DVB-T och med MPEG2 men det åt upp så
    mycket plats att man valde att inte använda den tekniken för det, tror aldrig det blev populärt tror jag. Men jag har inte så bra koll
    så jag vet faktiskt inte.

    Förstår inte varför dom inte kan sätta ner foten och säga, nu är det DVB-T2 som gäller över allt och MPEG4, inga undantag. Dom som behöver
    får faktiskt skaffa ny TV tycker jag. Själv klarar min TV bara av DVB-T, men jag använde den bara till backup för marksänd TV plus det bara är
    32tum och en gammal platt usel TV.

    Har ändå varit inne på att jag ska uppgradera nu när TVn nästan är 10år gammal, men större än 32tum blir det inte för jag har inte plats
    pga olika anledningar. Men jag sitter ju ganska nära TVn så jag behöver inte större.

  5. #15
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Nej, inga problem att köra mpeg4 under dvb-T. likadant inga problem att köra mpeg4 under dvb-S, men finns knappt nån anledning till det.
    innan 2012 såldes det ganska många "HD-Ready" tv apparater som klarade mpeg4 men inte dvb-T2 så det kan vara det som är anledningen att vissa kanaler ska ligga kvar i T.
    Teoretiskt ska det även gå att köra mpeg2 under dvb-T2 men finns absolut ingen anledning till det, alla T2 mottagare lär klara mpeg4.
    Det går även att köra HD i mpeg2 under dvb-T, men det äter upp all bandbredden och mottagare som klarar HD men inte mpeg4 lär nog vara sällsynta.

    SD i mpeg4 under dvb-T2 ger flest antal kanaler. HD i mpeg4 under T2 borde vara vanligast nu.

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    MPEG2/MPEG4/HEVC etc är komprimeringsstandarder medans DVB-T/DVB-T2 är utsändningsteknik och har absolut inget med varandra att göra.
    Du kan skicka ut det i vilken kombination som helst. Däremot tar HD mer bandbredd att det inte skulle vara lönt att sända det på DVB-T mux.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  7. #17
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Jaha, var det så det gick till. Jag trodde det var knutet på något sätt till de olika teknikerna osv. Måste blandad ihop det med något annat då kanske.

    Var så länge sedan jag läste på om det där så det har jag helt tappat. Tack för den upplysningen.

Liknande ämnen

  1. Byta från Gemini till PLI
    Av Vampis i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-09, 18:41
  2. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-08-23, 01:46
  3. byta från boxer till viasat?
    Av assnike i forum Viasat
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-09-02, 19:52
  4. Byta från Gemini till Nabilo
    Av jhunden i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-31, 13:49
  5. Byta från Boxer till Canal Digital?
    Av Robban 1881 i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 15:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss